Hellman Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 fick en liten funderare .. vad klarar chassit om man bygger från boken.. behöver ett svar.. eftersom jag ska trycka i en B21 ET som jag ska tvinga upp till 300hk+.. så man inte en dag är ute o gasar .. o helt plötsligt vrider sig hela motor utrymmet.. skulle se kul ut på strippen .. gassar upp till 50km/h o helt plötligt vrider sig bilen ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 Tänk vilka applåder du skulle få :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 Haha.. ja en korkskruv är det inte ofta man ser på strippen.. ;) men jag funderar faktiskt över samma... kör man på strippen så måste det ta ganska hårt på ramen... ingen som har några teorier ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 I Australien har de tydligen något krav på chassits styvhet som gör att de måste förstärka bokchassit. Det går att förstärka en hel del utan att öka vikten nämnvärt. Jag har hittat ett word-dokument som någon skrivit om chassit och förstärkningar man kan göra. Tyvärr verkar det inte gå att ladda upp så jag får väl länka till det istället. kitcaranalysis.zip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 En sån här bil ska inte gå på strippen ! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 Jag kommer nog att köra en del streetrace med min när den blir klar, det är ju nästan samma sak. Skall forska lite i uppstyvning tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellman Posted January 24, 2004 Author Share Posted January 24, 2004 En sån här bil ska inte gå på strippen ! ;) stripen är bara för att få en tid på motor... bilen ska jag ha som crusing / fritids bil men oxå som lite bus bil på sena sommar kvällar ;) (som baalzamon på pekade på i föra inlägget) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 En sån här bil ska inte gå på strippen ! ;) stripen är bara för att få en tid på motor... bilen ska jag ha som crusing / fritids bil men oxå som lite bus bil på sena sommar kvällar ;) (som baalzamon på pekade på i föra inlägget) Ähh! Håller med Per! ;) Vill du ha siffror på motorn är det enklaste att köra den i en bänk - då får du klara siffror på hur mycket effekt du har. Strippen säger mer om föraren än om bilen enligt mig. :ph34r: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellman Posted January 24, 2004 Author Share Posted January 24, 2004 hittade en bild på nätet när jag kollade lite http://error.netilium.org/~mikael/locost/a...samling/fem.gif säger lite .. skulle va kul o veta vad de va för prg dom körde de testet i.. så man själv kan kolla vart smärt gränsen går för chassit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 En sån här bil ska inte gå på strippen ! ;) Hrrrrm.... Jag känner igen dina ord Per...... Har för mej att du kastat dom på mej några gånger under diskussioner.... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 Jo. nog allt skall man köra dom på strippen tycker jag.. :D :D :D http://www.youfindall.com/blackrace2/smack...6s032smacke.jpg http://www.youfindall.com/blackrace2/smack...6s033smacke.jpg http://www.youfindall.com/blackrace2/smack...6s033smacke.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellman Posted January 24, 2004 Author Share Posted January 24, 2004 En sån här bil ska inte gå på strippen ! ;) jag håller helt o hållet me dig per .. en sån bil ska inte "gå" på strippen... Den ska KÖRAS !!!!! :P hehe /hellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 24, 2004 Share Posted January 24, 2004 Jo. nog allt skall man köra dom på strippen tycker jag.. :D :D :D Det var precis de bilderna jag tänkte på! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 25, 2004 Share Posted January 25, 2004 Jo. nog allt skall man köra dom på strippen tycker jag.. :D :D :Dhttp://www.youfindall.com/blackrace2/smack...6s032smacke.jpg http://www.youfindall.com/blackrace2/smack...6s033smacke.jpg http://www.youfindall.com/blackrace2/smack...6s033smacke.jpg Köra på strippen!?! Tycker det mest ser ut som att du inte kommer iväg :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 25, 2004 Share Posted January 25, 2004 hehe... det är den brutala B20in som är för kraftig å stark.... de e därför ja inte kommer iväg... ;) sedan e odiffat å bara 195 gatdäck inte optimalt för strippen.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellman Posted January 25, 2004 Author Share Posted January 25, 2004 acke ... hur många hk har du i den ?? och hur mycke väger den ??? vad har du för tider?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 25, 2004 Share Posted January 25, 2004 f*n vet va motorn ger, men de som vet lite om B20 gissar runt 120-140 Hkr.. vikt 655 med nästan tom tank utan förare.. 201 meter på 9.1 som bäst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 25, 2004 Share Posted January 25, 2004 f*n vet va motorn ger, men de som vet lite om B20 gissar runt 120-140 Hkr..vikt 655 med nästan tom tank utan förare.. 201 meter på 9.1 som bäst... Under 10 i alla fall, tänk vad en sjua skall prestera med 200hk, diff och bredare däck... Kan ju inte bli annat än bra tider Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellman Posted January 25, 2004 Author Share Posted January 25, 2004 f*n vet va motorn ger, men de som vet lite om B20 gissar runt 120-140 Hkr..vikt 655 med nästan tom tank utan förare.. 201 meter på 9.1 som bäst... Under 10 i alla fall, tänk vad en sjua skall prestera med 200hk, diff och bredare däck... Kan ju inte bli annat än bra tider tänk vad en sjua skall prestera med 300hk+, diff och bredare däck De är exakt vad jag ska bygga... vem vet jag kommer kanske bli effekt galen.. måste komma på nått sätt att förstäka hassit utan att gå upp så mycke i vikt... hittade iallefall tryckplatan + koppling jag ska ha ..lika bra o sattsa rejält Kg trtrimning hade en på 900nm.. de borde la räcka ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 En sån här bil ska inte gå på strippen ! ;) Hrrrrm.... Jag känner igen dina ord Per...... Har för mej att du kastat dom på mej några gånger under diskussioner.... :) Nu förstår jag inte vad du menar ! Inte skulle väl jag .... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Hoppas ingen tar illa upp av det jag skriver, för det är inte min mening men en "7:a" är i grund och botten konstruerade för att va en riktigt bansmiskare. Så jag blir bara lite konfunderad över när man frågar efter förstärkningar för att få bilen att hålla på strippen. Kanske bättre att bygga ett rundrörsram med plastskal då.... Det tog ungefär ett år efter det att jag började bygga min bil som jag insåg vad det var jag höll på med. Vad det var för bil som jag igentligen byggde. En vansinigt rolig lekbil när det är riktigt kurvit och en riktigt banracer. Det är bara att inse att en "sjua" kommer aldrig bli något högfartsmonster på grund av sin form som en tegelsten men däremot är dom vansinnigt snabba så fort det börjar svänga. Den här är mina åsikter och jag poänterar mina... Vi är alla olika och vi har alla olika grunder till att vi bygger oss en "sjua" Några gillar byggandet mest andra vill ha en dräpare på bana några vill få sin bil så snabb som möjligt under 10 sek och några vill bara använda sin bil för härliga utflyckter med fikakorg. Det finns säkert massa andra orsaker också... men visst är det härligt att vi är lika bilgalna allihop och kan träffas och diskutera här ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Hoppas ingen tar illa upp av det jag skriver, för det är inte min mening men en "7:a" är i grund och botten konstruerade för att va en riktigt bansmiskare. Så jag blir bara lite konfunderad över när man frågar efter förstärkningar för att få bilen att hålla på strippen. Kanske bättre att bygga ett rundrörsram med plastskal då.... Det tog ungefär ett år efter det att jag började bygga min bil som jag insåg vad det var jag höll på med. Vad det var för bil som jag igentligen byggde. En vansinigt rolig lekbil när det är riktigt kurvit och en riktigt banracer. Det är bara att inse att en "sjua" kommer aldrig bli något högfartsmonster på grund av sin form som en tegelsten men däremot är dom vansinnigt snabba så fort det börjar svänga. Den här är mina åsikter och jag poänterar mina... Vi är alla olika och vi har alla olika grunder till att vi bygger oss en "sjua" Några gillar byggandet mest andra vill ha en dräpare på bana några vill få sin bil så snabb som möjligt under 10 sek och några vill bara använda sin bil för härliga utflyckter med fikakorg. Det finns säkert massa andra orsaker också... men visst är det härligt att vi är lika bilgalna allihop och kan träffas och diskutera här ! Jag skriver under på vart enda ord :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Amen! ;) Finns ingen anledning att bli ovänner bara för vi inte tänker lika i fråga om användningen av våra bilar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 instämmer jag med... Å själv bygger jag min bil för att den skall vara rolig överallt... ;) jag vill inte "måla in mig i ett hörn" genom att bygga om den på ett eller annat sätt... det skall vara en alround racer.. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Instämmer med er andra. Tänk vad tråkigt det vore om alla tyckte exakt likadant! Själv ligger jag någonstans mitt emellan, jag vill ha en bil som både funkar fint på kurviga vägar och som är startsnabb. Det kanske blir en svår kombination, men då sjuorna har goda grundförutsättningar så tror jag att det skall gå ganska fint att kombinera dessa båda egenskaper. Bilarna är helt enkelt bland det bästa från två världar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Daniel- Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Hittade denna sidan på Ron Champions hemsida. Det är en beskrivning på hur du styvar upp chassit med 100% och samtidigt minskar vikten med 10%. Låter inte helt fel, eller... http://www.ronchampion.7p.com/Chassis.htm Hälsn/daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 trevligt att läsa... Dock blir det lite problem för mig som inte har boken så när han säger "LA and LB to the middle of tube LC" så säger det mig inte mycket... någon som har bild eller kan förklara vart på ramen det är ?? except for Caterham, most seven type chassis are way off an optimum design Ja det låter ju opartiskt dedära.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 LA, LB och LC är i fronten har jag för mig. Men jag skall kolla upp det noggrannare när jag kommer hem i kväll. Han nämner också kardantunneln i plåt som diskuteras i en annan tråd. Lite intressant får jag säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Daniel- Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Acke. Om du laddar ner filen "book chassis" från MCsorley.net så ser du att dem ritningarna är uppmärkta med alla bokstäverna. http://mcsorley.net/locost/default.htm hoppas det hjälper. Hälsn/Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 De förstärkningarna låter nästan precis som "Aussie mods" som presenterats tidigare här på forumet - leta lite på http://locost7.info så hittar ni liknande förstärkningar där. Största skillnaden är väl att "Aussie mods" har kvar kardantunneln med svetsade plåtar istället för en tunnel enbart gjord av plåt. En sak som många inte verkar inse är det enorma förstärkning det innebär att svetsa golvplåten istället för att popnita alu-plåt där. Svetsad plåt är ju att jämföra med ordentliga kryss-stag eftersom den motverkar skuvning av konstruktionen. Tänk på att all "öppna" fyrkanter, som tex vid framvagnsupphängningen, behöver ett snedstag för att bli riktigt stark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Acke.Om du laddar ner filen "book chassis" från MCsorley.net så ser du att dem ritningarna är uppmärkta med alla bokstäverna. http://mcsorley.net/locost/default.htm hoppas det hjälper. Hälsn/Daniel Bygger själv efter dessa ritningar(breddat chassie) och dom stämmer mycket bra, har själv Ron Champions bok och där finns en del fel som har rättats till av Mcsorley, En sak är att när man bygger framvagsinfästningen, övre A-armens bakersta fästet så är röret som det ska fästas på lite för långt ut (ca: 5mm) vilket påpekas på denna site. Nu hade jag redan svetsat detta rör så jag får kompensera detta på ett annat sätt,vill ej kapa loss röret och svetsa om då det påverkar matrialet förmycket. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Aluplåtarna ska väl inte bara popnitas? Ni använder väl ett karosslim tillsammans med nitiningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 I "Bibeln" står det nog bara att man skall popnita aluplåtarna - men ett karosslim borde ju ge en lika stark fog som svetsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Om du ersätter kardantunneln som är gjord av rör, klädd med Alu plåt (som i boken) med ett golv (1.6mm) i stålplåt och tunnel så nästan fördubblar du styvheten i chassiet. Finns en kille som är ingenjör i USA som har gjort beräkningar på detta och han har lagt ut ritningar på bokchassiet(felen korrigerade) och även breddade som man kan ladda hem gratis (allt är i mm).bygger själv efter detta och det fungerar suveränt bra. Där finns även en sida med info om hur du styvar upp det befintliga chassiet som jag berättat om. WWW.mcsorley.net Caper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 Aluplåtarna ska väl inte bara popnitas? Ni använder väl ett karosslim tillsammans med nitiningen? Kan rekomendera en produkt som heter sealbond från Veidec. Det är en limmande fogmassa som lämpar sej till att lägga mellan rör och plåtar . Den innehåller inte någon ättiksprit som t.ex. silicon (rostar) och blir hårdare fogar av än silicon. Sen sitter som berget och torkar hyfsat snabbt med. Desutom övermålningsbar ganska snabbt. Jäkligt bra klet faktiskt finns både grå svart och transparent. http://www.veidec.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted January 26, 2004 Share Posted January 26, 2004 PL-400 kanske kan va nåt och limma plåt med fast då får man väl använda hammare & huggmejsel om man vill ha bort det sen :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.