Jump to content

Bygga för racing.


Sentic

Recommended Posts

Hej, efter att ha läst det tekniska reglementet för locostserien så ser jag att man nu får åka med delad bakaxel men utan att göra några hjulvinkeländringar av rang. Kommer denna regel att kvarstå eller kan jag vänta mig att jag, om jag bygger en bil med stel bakaxel (enklast och snabbast) kommer att möta konkurrentbilar vilka har en överlägsen bakvagnsgeometri inom ett par år?

Hur ser serien ut idag? Hur ser vinnarbilarna ut? är det mc-motor som gäller eller är man med i racet om man sitter på en 1.6hk 120hk (orginal) bilmotor? (utan variebal ventilstyrning etc)

Jag är väldigt sugen på att bygga en tävlingsbil, men skulle uppskatta lite råd av de lärde vad som är rätt att satsa på som det ser ut. Jag har tid på mig då jag idag inte ens har ett garage att hålla bygget i, men planeringen kan jag göra ändå :)

Ett bokchassie kan väl inte vara helt chanslöst på banorna? :)

Link to comment
Share on other sites

Aaah, jag som hade tänkt "missa" elmia i år.

Jag antar att du kör stel bakaxel, men kör du mcmotor eller bilmotor?

effekt och vikt kan vara intressant :) jag funderar över en ganska liten bilmotor utan allt för mycket effekt och stel bakaxel, tanken är att bygga en tävlingsbil som inte är allt för svår att rulla med på gatan.

Är förresten bultad frambåge och sidobågar tillåtna? Dessa skall inte inverka på chassits styvhet, detta borde väl betyda att det ok med dessa delar bultade? Det står bara att de ska "godkännas av kontrollant"

Edited by Sentic
Link to comment
Share on other sites

Race för pengarna i dessa serier?

Kan man hävda sig med stel bakaxel och låg effekt i dessa serier? Planen var en bil i den lättare delen av skalan i locostreglemetet med en motor på orginal 115hk med trim allt eftersom plånboken tillåter. (dvs yttre förändringar och programvara i första hand) säg 130-150 hk första säsongen. OM den drivlina jag vill ha dyker upp vid lägligt tillfälle.

Roadsport verkar bra intressant också måste jag säga. En bil byggd för locostserien verkar passa rakt in i den? eller har jag fel?

Edited by Sentic
Link to comment
Share on other sites

I reglerna står att ett hambyggt chassi ska hålla bokmått. Av naturliga skäl kommer det inte att göra det om man har dubbel triangellänk bak (för att få samma spårvidd måste man förmodligen flytta in bakre balkarna där man fäster länkarmarna, eller?)

Är det mått eller spårvidd som räknas, eller är det båda? Betyder detta att man inte kan klassa in ett hemmabygge med dubbla triangellänk?

Link to comment
Share on other sites

Du har väl sett att det i bästa fall körs ett race i locostserien i Sverige=dyrt med resor. Det i sig är inte så konstigt med tanke på att det inte finns några svenska deltagare(?). Roadsport däremot kör sina race i Sverige. Kolla in det reglementet och bygg efter det. Roadsport har indelningar efter effekt/vikt så att du kommer i en klass som passar dig. :thumbup:

Edited by Megablade
Link to comment
Share on other sites

Du har väl sett att det i bästa fall körs ett race i locostserien i Sverige=dyrt med resor. Det i sig är inte så konstigt med tanke på att det inte finns några svenska deltagare(?). Roadsport däremot kör sina race i Sverige. Kolla in det reglementet och bygg efter det. Roadsport har indelningar efter effekt/vikt så att du kommer i en klass som passar dig. :thumbup:

jag såg det när jag tittade, verkar faktiskt som en mer attraktiv serie :) Där verkar det gå bra med delad bakaxel också :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...