Jump to content

Vända SAAB-motor


Liftarn

Recommended Posts

post-45-1142512490.jpg

Jag har gjort en första prototyp... :)

Jag har inte lyckats hitta något om hur kylaren sitter på den riktiga Esprit (man ser inga stora luftutsläpp framtill) men på Elise sitter den fram.

Fast man har en maffig laddluftkylare (misstänker jag) baktill.

En kylare i den storleken skulle nog klara av att kyla en liten SAAB-motor.

Bilen på dom bilderna är ingen Elise, inte ens en Lotus. Det är en Noble M12. tror det sitter en Ford Modeo V6 i.

Link to comment
Share on other sites

En laddluftkylare är värt pengarna,

De från 900 brukar inte vara särskilt dyra, dessutom är de kompakta till formatet.

Små och ganska ineffektiva med en inte helt lyckad inre flödesväg gör dessa billiga men

ganska långt ifrån bra.....

De finns med både plast och aluminium gavlar varav det senare är ett givet alternativ

om man nu ska använda dom över huvud taget.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Traditionellt placerar man kylaren i fronten, bensintanken med.

Lutar kylaren bakåt, och gör luftutsläpp uppepå huven, alternativt bakom framhjulen.

En del verkar luta kylaren fram istället. Det kanske ger bättre flöde då luften ändå ska upp och ut. Jag bara funderar på hur man ska leda luften från kylaren och ut. Den ska ju förbi nödhjulet som man bäst har fram. Bensintanken ligger ju lågt ner bakom främre hjulen så den är nog inget problem.

Jag har tittat lite på Gecko som verkar ha liknande ideer. Även om det där är tvärställd motor och helt annan design på karossen.

Link to comment
Share on other sites

Små och ganska ineffektiva med en inte helt lyckad inre flödesväg gör dessa billiga men

ganska långt ifrån bra.....

De finns med både plast och aluminium gavlar varav det senare är ett givet alternativ

om man nu ska använda dom över huvud taget.

Hupp, Nu blir jag nervös. Jag har ju precis köpt en sån till mitt turbobygge. Det var en med plastgavlar. Är det bättre flöde i den med alu-gavlar?

Link to comment
Share on other sites

Hupp, Nu blir jag nervös. Jag har ju precis köpt en sån till mitt turbobygge. Det var en med plastgavlar. Är det bättre flöde i den med alu-gavlar?

Nej inte bättre flöde, det är detsamma som i de med alugavlar.

problemet med plastgavlarna är att de har en förmåga

att lossna vid höga laddtryck vilket inte kan ske på en med alugavlar

eftersom de är svetsade.

Link to comment
Share on other sites

Nej inte bättre flöde, det är detsamma som i de med alugavlar.

problemet med plastgavlarna är att de har en förmåga

att lossna vid höga laddtryck vilket inte kan ske på en med alugavlar

eftersom de är svetsade.

ok. då vet jag. Jag hade ändå bara tänkt att trycka typ 3-4 bar............... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...