error Posted March 20, 2006 Share Posted March 20, 2006 Jag har gjort en första prototyp... :) Jag har inte lyckats hitta något om hur kylaren sitter på den riktiga Esprit (man ser inga stora luftutsläpp framtill) men på Elise sitter den fram. Fast man har en maffig laddluftkylare (misstänker jag) baktill. En kylare i den storleken skulle nog klara av att kyla en liten SAAB-motor. Bilen på dom bilderna är ingen Elise, inte ens en Lotus. Det är en Noble M12. tror det sitter en Ford Modeo V6 i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 20, 2006 Share Posted March 20, 2006 En laddluftkylare är värt pengarna, De från 900 brukar inte vara särskilt dyra, dessutom är de kompakta till formatet. Små och ganska ineffektiva med en inte helt lyckad inre flödesväg gör dessa billiga men ganska långt ifrån bra..... De finns med både plast och aluminium gavlar varav det senare är ett givet alternativ om man nu ska använda dom över huvud taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted April 6, 2006 Author Share Posted April 6, 2006 Traditionellt placerar man kylaren i fronten, bensintanken med.Lutar kylaren bakåt, och gör luftutsläpp uppepå huven, alternativt bakom framhjulen. En del verkar luta kylaren fram istället. Det kanske ger bättre flöde då luften ändå ska upp och ut. Jag bara funderar på hur man ska leda luften från kylaren och ut. Den ska ju förbi nödhjulet som man bäst har fram. Bensintanken ligger ju lågt ner bakom främre hjulen så den är nog inget problem. Jag har tittat lite på Gecko som verkar ha liknande ideer. Även om det där är tvärställd motor och helt annan design på karossen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 Jag skulle nog skippa nödhjulet, finns ju på burk. Alternativt sätta reservhjulet någon annan stans, exempelvis längre bak, mellan framhjulen, eller längst bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 Små och ganska ineffektiva med en inte helt lyckad inre flödesväg gör dessa billiga menganska långt ifrån bra..... De finns med både plast och aluminium gavlar varav det senare är ett givet alternativ om man nu ska använda dom över huvud taget. Hupp, Nu blir jag nervös. Jag har ju precis köpt en sån till mitt turbobygge. Det var en med plastgavlar. Är det bättre flöde i den med alu-gavlar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 Hupp, Nu blir jag nervös. Jag har ju precis köpt en sån till mitt turbobygge. Det var en med plastgavlar. Är det bättre flöde i den med alu-gavlar? Nej inte bättre flöde, det är detsamma som i de med alugavlar. problemet med plastgavlarna är att de har en förmåga att lossna vid höga laddtryck vilket inte kan ske på en med alugavlar eftersom de är svetsade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 Nej inte bättre flöde, det är detsamma som i de med alugavlar.problemet med plastgavlarna är att de har en förmåga att lossna vid höga laddtryck vilket inte kan ske på en med alugavlar eftersom de är svetsade. ok. då vet jag. Jag hade ändå bara tänkt att trycka typ 3-4 bar............... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 ok. då vet jag. Jag hade ändå bara tänkt att trycka typ 3-4 bar............... :D :D Då skulle du nog få större problem än intercoolern ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.