Jump to content

Hur långt bak kan jag placera motorn?


stigge

Recommended Posts

Jag håller på med mina motorfästen och inser att det blir ont om plats för pedalställ och fötter med nuvarande motorposition. Funderar på att sätta hela paketet offset till höger en eller ett par centimeter för att ge mer spelrum till pedalerna. Givetvis vill jag också ha paketet så långt bak som möjligt och ganska lågt, åtminstone så att remskivan hamnar bakom det tvärgående ramröret "e" i framkant av motorutrymmet.

Det är då det börjar kärva till sig. :(

Finns det något minimimått att utgå från för att rymma pedaler och sånt?

Nu är måttet på den vänstra halvan av röret "c" cirka 270 millimeter (om jag inte kommer ihåg alldeles galet, glömde att skriva upp måttet) och jag vill nog krympa till kanske 250 eller något mindre.

Kommer fötter och pedaler att rymmas? Kan jag knuffa motorn en bit längre österut utan att skapa andra problem? Enligt boken ska väl måttet vara 275 eller nåt i den stilen på förarsidan och runt 250 på passagerarplats.

(bokstavsbeteckningarna är fritt ur minnet, jag har litteraturen i garaget och har ingen lust att åka och hämta den nu)

Nog var det lättare med Zetecmotorn, den rymdes utan problem.

Men nu har jag beslutat mig för B23 - jag är en jävel på att ta livet av motorer och då kan det vara praktiskt med svensk dussinvara. :prop:

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig när jag satt och klurade på mitt pedalställ(inte klart) att det krävs 340mm om man ska följa sfro´s önskemål/riktlinjer vad gäller pedalplacering med avstånd mellan varandra samt väggar. Nu säger folk att det inte är dödsstraff om det skiljer någon cm på måtten, måtten står på tråden pedalställ under byggbesiktning.

Mvh Mange

Link to comment
Share on other sites

Hej!Kolla med din SFRO-kille hur han vill ha det.Min sa att det skall gå att bromsa med en rejäl sko utan att ta i de andra pedalerna.Gasen kan vara smal,en rundstång som pedal.Det behövdes inte vara något utrymme mellan kopplingspedal och karossida.Men detta var mina förhållningstips.

Kolla innan.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Så här får det bli (om jag inte hinner ångra mig på vägen till garaget):

motor1.jpg

Vevaxelns centrum ligger strax över ramens överkant

motor2.jpg

motor3.jpg

Det ska nog fungera tror jag. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Kul att du valde Volvo snurra, Timo på Timos motor byggde ett oljetråg till mig som är lägre och bredare än orginal skall ta en bild i kväll, tror en liknande lösning kan hjälpa dig med markfrigången. :)

Skulle vara kul att se fler bilder ovanifrån och sidan, bra att veta om det går ner en b230 tills nästa bygge. :515:

Link to comment
Share on other sites

Så där ett par dagar sen men ändå, inte har man tvättat av all olja och smuts heller ;)

Så där ett par dagar sen men ändå, inte har man tvättat av all olja och smuts heller ;)

Så där ett par dagar sen men ändå, inte har man tvättat av all olja och smuts heller ;)

post-269-1141836668.jpgpost-269-1141836687.jpgSå där ett par dagar sen men ändå, inte har man tvättat av all olja och smuts heller ;)

texten blev kopierad ett antal gånger men bilderna kom med :blink:

Link to comment
Share on other sites

vad är det för kraftig profil till höger i den högra bilden???

Vetgirig nyfiken.

:racesmile:

Skulle väl gissa att den står i en transportbock ellle liknande.

Jag kämpar med mina motorfästen och är inne på tredje versionen utan att vara nöjd. :(

I morgon, då jäklar ska det vara klart!

Link to comment
Share on other sites

Jagt har ju en liknande ram som dig, visst byggde du med bokram? min motor sitter lite längre bak.

Men jag ser inte det som någon stor fördel, bilen blir ju baktung nog endå.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Den kraftiga aluprofilen som sitter till höger är en distans mellan ram och motorfäste, tanken var att tändspolen och bromsarnas reduceringsventil skulle sitta där,

Angående vikt och att min bil skulle vara baktung, så du har helt rätt Diravi att det är den, när jag sitter ensam i den så skiljer det 1Kg på axeltryket fram och bak :515: så lte baktung är den.

Ramen är en Dala7, motorn är dock placerad så långt bak det var möjligt.

post-269-1141890813.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag kör ju med en DD7-ram, som är storleksmässigt en bokram, mion motor sitter närmare torpeden än vad stigges gör.

Med halv tank och 10-20 kg packning i passagerarstolen, samt 105-110 kg i förarstolen är vikten för mig ca 300 fram och 400 bak.

Efter det har jag, mest av utrymmesskäl, flyttat bateriet till ovanför passagerarens fötter. (blev ju av med ett par kg kabel på kuppen ;) )

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...