Jump to content

Flödesbänk


Micael

Recommended Posts

I samband med mitt turboprojekt har jag kommit på att jag nog skall porta toppen också. Dock har det visat sig att det är dyrt som attsingen, och man vet egentligen inte hur bra det blir.

Som en "hardcore" GSDS:are som man är började jag fundera på att porta själv. Nu har det gått så långt att det blir en flödesbänk.

Det kommer bli en Pitot-modell som drivs av 4 dammsugarmotorer. Budgeten ligger på 1000:- och då skall den vara jämförbar med andra bänkar.

Är det någon annan här som byggt en själv?

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att min kommer att vara liknande.

Planen är att använda ett antal dammsugarmotorer som sitter monterade på tät skiljevägg i en lufttätlåda. Sen skall det finnas ett utblås/insug på vardera sida om skiljeväggen. på så sätt kan man få bänken att suga repektive blåsa.

Sen kommer jag att köra med pitotrör som mäter luftens hastiget samt det statiska trycket i systemet.

Det ihop med diametern på röret där pitotröret mäter kan man räkna ut flödet vid ett givet tryck.

Jag har beställ pitotrör från USA (20$). Sen blir det lite PVCrör, lite MDF, lite slangar, etc

Tanken är att jag skall kunna mäta toppar som har 1.5" ventiler vid ett testtryck (depression) på 28" vattenpelare. Men testtrycket kommer ju givetvis gå att justera.

Sen ska man bara lära sig att porta också. men det kommer senare

Här finns ett bra forum för "DIY Flowbenches" www.tractorsport.com

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Faktum är att min kommer att vara liknande.

Planen är att använda ett antal dammsugarmotorer som sitter monterade på tät skiljevägg i en lufttätlåda. Sen skall det finnas ett utblås/insug på vardera sida om skiljeväggen. på så sätt kan man få bänken att suga repektive blåsa.

Sen kommer jag att köra med pitotrör som mäter luftens hastiget samt det statiska trycket i systemet.

Det ihop med diametern på röret där pitotröret mäter kan man räkna ut flödet vid ett givet tryck.

Jag har beställ pitotrör från USA (20$). Sen blir det lite PVCrör, lite MDF, lite slangar, etc

Tanken är att jag skall kunna mäta toppar som har 1.5" ventiler vid ett testtryck (depression) på 28" vattenpelare. Men testtrycket kommer ju givetvis gå att justera.

Sen ska man bara lära sig att porta också. men det kommer senare

Här finns ett bra forum för "DIY Flowbenches" www.tractorsport.com

Jag skall bygga en Snart ?? en kopia på "super flow" och jag tog upp det på rejsa och fick en del tipps där kolla där

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...