Micael Posted March 1, 2006 Share Posted March 1, 2006 I samband med mitt turboprojekt har jag kommit på att jag nog skall porta toppen också. Dock har det visat sig att det är dyrt som attsingen, och man vet egentligen inte hur bra det blir. Som en "hardcore" GSDS:are som man är började jag fundera på att porta själv. Nu har det gått så långt att det blir en flödesbänk. Det kommer bli en Pitot-modell som drivs av 4 dammsugarmotorer. Budgeten ligger på 1000:- och då skall den vara jämförbar med andra bänkar. Är det någon annan här som byggt en själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted March 1, 2006 Share Posted March 1, 2006 Läge för en luftvirvlare Modell A! http://www.plusminus.se/ :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 1, 2006 Author Share Posted March 1, 2006 japp, vill inte ha några negativa energier när jag flödar min topp. :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted March 1, 2006 Share Posted March 1, 2006 Jag sökte på Google på flowbench och det är ju några som gjort egna flödesbänkar blandannat denna. Riktig värsting. http://www.kartingtechinfo.com/tech/flow.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 1, 2006 Author Share Posted March 1, 2006 (edited) Faktum är att min kommer att vara liknande. Planen är att använda ett antal dammsugarmotorer som sitter monterade på tät skiljevägg i en lufttätlåda. Sen skall det finnas ett utblås/insug på vardera sida om skiljeväggen. på så sätt kan man få bänken att suga repektive blåsa. Sen kommer jag att köra med pitotrör som mäter luftens hastiget samt det statiska trycket i systemet. Det ihop med diametern på röret där pitotröret mäter kan man räkna ut flödet vid ett givet tryck. Jag har beställ pitotrör från USA (20$). Sen blir det lite PVCrör, lite MDF, lite slangar, etc Tanken är att jag skall kunna mäta toppar som har 1.5" ventiler vid ett testtryck (depression) på 28" vattenpelare. Men testtrycket kommer ju givetvis gå att justera. Sen ska man bara lära sig att porta också. men det kommer senare Här finns ett bra forum för "DIY Flowbenches" www.tractorsport.com Edited March 1, 2006 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted March 1, 2006 Share Posted March 1, 2006 Faktum är att min kommer att vara liknande.Planen är att använda ett antal dammsugarmotorer som sitter monterade på tät skiljevägg i en lufttätlåda. Sen skall det finnas ett utblås/insug på vardera sida om skiljeväggen. på så sätt kan man få bänken att suga repektive blåsa. Sen kommer jag att köra med pitotrör som mäter luftens hastiget samt det statiska trycket i systemet. Det ihop med diametern på röret där pitotröret mäter kan man räkna ut flödet vid ett givet tryck. Jag har beställ pitotrör från USA (20$). Sen blir det lite PVCrör, lite MDF, lite slangar, etc Tanken är att jag skall kunna mäta toppar som har 1.5" ventiler vid ett testtryck (depression) på 28" vattenpelare. Men testtrycket kommer ju givetvis gå att justera. Sen ska man bara lära sig att porta också. men det kommer senare Här finns ett bra forum för "DIY Flowbenches" www.tractorsport.com Jag skall bygga en Snart ?? en kopia på "super flow" och jag tog upp det på rejsa och fick en del tipps där kolla där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts