Jump to content

Tankar & Funderingar


Mulle Meck

Recommended Posts

Hej allihopa! Jag har nu äntligen hittat hem, o blivit grymt sugen på att börja bygga en Locost, tack vare detta eminenta forum.

Mina tankar är att bygga Volvo-baserat, mest med tanke på ekonomi o svårighetsgrad. Specen ser ut enligt följande: B23E alt. B23A alt. motsvarande med B230 motor, M47 vxl-låda samt 240 bak o framvagn.

Frågan är då, vilket chassie jag ska satsa på? Har kikat på BeLo's fina ritning, men också McSorley7+442.

För o nackdelar med dessa? Min egen spontana reaktion är att BeLo's ritning är bättre triangulerad från början, men även svårare att bygga(?), och att McSorley7+442 är enklare, men att man får förstärka chassiet efter eget tänk, och att det ev. kanske blir onödigt stort?

Tacksam för svar!

MVH Ola Fredriksson, Ronneby, Blekinge.

Link to comment
Share on other sites

Hej allihopa! Jag har nu äntligen hittat hem, o blivit grymt sugen på att börja bygga en Locost, tack vare detta eminenta forum.

Mina tankar är att bygga Volvo-baserat, mest med tanke på ekonomi o svårighetsgrad. Specen ser ut enligt följande: B23E alt. B23A alt. motsvarande med B230 motor, M47 vxl-låda samt 240 bak o framvagn.

Frågan är då, vilket chassie jag ska satsa på? Har kikat på BeLo's fina ritning, men också McSorley7+442.

För o nackdelar med dessa? Min egen spontana reaktion är att BeLo's ritning är bättre triangulerad från början, men även svårare att bygga(?), och att McSorley7+442 är enklare, men att man får förstärka chassiet efter eget tänk, och att det ev. kanske blir onödigt stort?

Tacksam för svar!

MVH Ola Fredriksson, Ronneby, Blekinge.

Välkommen ner i "träsket" ;)

Vi har byggt en helt Volvobaserad Locost (DALA7) men med enda skillnaden att vi använder 140 spindlar!

240 spindlarna funkar nog om man monterar en "svamp" i stället för stötdämparbenet, (Typ Sierraspindeln).

Förutom Belo´s och 7+442 så finns Dala7 och DD7 som storleksmässigt passar volvos komponenter!

Lycka till!

post-160-1140286709.jpgpost-160-1140286720.jpgpost-160-1140286733.jpgpost-160-1140286743.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tjena Micke, o hej Tommy.

Jo, 140-spindlar är jag ju oxå inne på, sparar ju en del tid :D

Finns Dala7 o DD7's ritningar lätt tillgängliga? :wub:

Ska beställa SFRO-boken, men det om nån kan säga vad jag behöver för kvalité på stålet till ramen, så blir jag glad. Har läst mig till att dimensionerna ska vara 25 x 25 x 2 mm iaf ;)

Link to comment
Share on other sites

Tjena Micke, o hej Tommy.

Jo, 140-spindlar är jag ju oxå inne på, sparar ju en del tid :D

Finns Dala7 o DD7's ritningar lätt tillgängliga? :wub:

Ska beställa SFRO-boken, men det om nån kan säga vad jag behöver för kvalité på stålet till ramen, så blir jag glad. Har läst mig till att dimensionerna ska vara 25 x 25 x 2 mm iaf ;)

Nej ... inga ritningar... man får köpa ett färdigsvetsat chassi!

Link to comment
Share on other sites

Tjena Micke, o hej Tommy.

Jo, 140-spindlar är jag ju oxå inne på, sparar ju en del tid :D

Finns Dala7 o DD7's ritningar lätt tillgängliga? :wub:

Ska beställa SFRO-boken, men det om nån kan säga vad jag behöver för kvalité på stålet till ramen, så blir jag glad. Har läst mig till att dimensionerna ska vara 25 x 25 x 2 mm iaf ;)

DD7 är i grund och botten en bokram, med vissa enklare förbättringar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...