Bengt Norell Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Nån som vet vilket stål som har samma brotthållfasthet som 8.8 skruvar? Jag behöver tillverka egna skruvar till hubbarna bak. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Anväd dej av så kalade "hydralrör" så har du marginalen på rätt sida :) Det har jag gjort iaf och det ska vara bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Nån som vet vilket stål som har samma brotthållfasthet som 8.8 skruvar? Jag behöver tillverka egna skruvar till hubbarna bak. Anväd dej av så kalade "hydralrör" så har du marginalen på rätt sida tillverka skruv av rör...tja varför inte :blink: dom blir ju lätta i alla fall... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Solida hydralrör :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Solida hydralrör :) Solida Rör ? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 vad kallas denna axel man använder... för rör måste väl vara fel??!! ja vad vet jag :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 vad kallas denna axel man använder... för rör måste väl vara fel??!!ja vad vet jag :D Kan det vara Axelstål ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted February 9, 2006 Author Share Posted February 9, 2006 Jo axel vad väl vad jag närmast tänkt mej ;) , om nån sitter inne med det SIS nr. jag söker, tackar jag speciellt för det. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Borde det inte duga med 2541 axel ? Jag har alla materialtabeller på jobbet så någon brott eller sträckgräns gar jag inte tillgänglig nu. Men rent spontant skulle jag själv våga lita på 2541, iallafall käns det som det just nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Hej.. Jag var i kontakt med SFRO angående matreal för mitt bygge förra veckan. För hjulupphägning dög hydralrör och enligt tibnor är det vandligt bonnhjärn men det är sömmlöst. För svarvade detaljer som inte ska svetsas använder jag 4140, och för svetsade detaljer som ska svarvas 3140. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Jag har alla materialtabeller på jobbet så någon brott eller sträckgräns gar jag inte tillgänglig nu. Har du dåligt minne Håkan .... :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Jag skulle då satsa på ss2541(seghärdad crome-nickel legering), men denna kvalite är inget som man ska svetsa i om man är amatör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted February 11, 2006 Author Share Posted February 11, 2006 Tackar för alla svar. Om jag, som inte kan nåt särskilt om sånt här, har fattat rätt ligger brottgränsen för en 8.8 skruv vid 800, frågan är om man kan komma dit utan att härda. Det där ss2541 låter starkt så jag börjar nog forska där Allt Gott Bengt Ps Min fru och lillkille åkte till Egypten iförrgår så den här helgen skulle bli en riktig mekarhelg, tror ni inte då att jag halkade igår och vred axeln urled, det var inte värre än att jag drog den på plats själv, men det värker. :mad: Vad var det killen hette nu igen ? Murphy? Ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 12, 2006 Share Posted February 12, 2006 Solida Rör ? :) Solida hydralrör!! :) Eller så har jag fått fel uppgifter om vad det heter, det verkar hålla bra iaf :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 själv kör jag med "runda plattjärn" :P F'låt marcus jag kunde bara inte låta bli :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts