Jump to content

stålkvalité


Bengt Norell

Recommended Posts

Nån som vet vilket stål som har samma brotthållfasthet som 8.8 skruvar?

Jag behöver tillverka egna skruvar till hubbarna bak.

Anväd dej av så kalade "hydralrör" så har du marginalen på rätt sida

tillverka skruv av rör...tja varför inte :blink: dom blir ju lätta i alla fall...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Borde det inte duga med 2541 axel ?

Jag har alla materialtabeller på jobbet så någon brott eller sträckgräns gar jag inte tillgänglig nu.

Men rent spontant skulle jag själv våga lita på 2541, iallafall käns det som det just nu...

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Jag var i kontakt med SFRO angående matreal för mitt bygge förra veckan. För hjulupphägning dög hydralrör och enligt tibnor är det vandligt bonnhjärn men det är sömmlöst. För svarvade detaljer som inte ska svetsas använder jag 4140, och för svetsade detaljer som ska svarvas 3140.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla svar. Om jag, som inte kan nåt särskilt om sånt här, har fattat rätt ligger brottgränsen för en 8.8 skruv vid 800, frågan är om man kan komma dit utan att härda. Det där ss2541 låter starkt så jag börjar nog forska där

Allt Gott

Bengt

Ps Min fru och lillkille åkte till Egypten iförrgår så den här helgen skulle bli en riktig mekarhelg, tror ni inte då att jag halkade igår och vred axeln urled, det var inte värre än att jag drog den på plats själv, men det värker. :mad:

Vad var det killen hette nu igen ? Murphy?

Ds

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...