Jump to content

Hur göra plenum?


esa

Recommended Posts

Jag har problem med att originalinsuget +original plenum är 3dm högt. (Ford 5.0 efi)

Jag skulle vilja göra en ny plenumkammare då insuget är delat, för att få ned höjden.

Är det någon som gjort eget eller nån ide`om var man kan få några uppslag?

Har kollat på megasquirt sidan, och i senaste Power där en kille har byggt plenum av

råämnet till en skruvkompressor.

Link to comment
Share on other sites

ÄR man inte så nogrann och så kan man alltid göra som jag.

Tog ett 3" avgasrör och kapade det på längden. sedan svetsade jag dit en mitten remsa av plåt så att röret blev ovalt.

Rören mellan plenum och topp gjorde jag av avgasrör det också. Dock var det en klenare dim. Dom pressade jag samman lite i skruvstycket så att dom blev ovala och passade mot toppen. Själva flänsen mot toppen gjorde jag av en 6mm plåt som jag gjorde hål i med en hålsåg och sticksåg.

Sen får man ju fundera på om man kan tänka sig att ha vanlig plåt under huven, eller om man ska ha alu. Men på det stora hela funkar mitt plenum bra.

Bild

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Borde sökt före jag öppnade en ny tråd, men hade för mig att jag inte hade

läst något om plenumbyggnad. Så här ser det ut på min motor. Ska renoveras och fixas till

innan den kommer tillbaka i ramen efter första sfro.bes

post-158-1138257444.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...