Jump to content

Kylsystem


pacman

Recommended Posts

Sommaren 2004, första säsongen med lådbilen, så hade jag bekymmer med kylningen. Det blev övertryck i expansionskärlet, och så fort bilen stod still så tryckte han ut vatten. Jag trodde ett tag att toppackningen var paj, men icke. Kylfläkten, som styrdes via termostat i kylaren, gick nästan aldrig igång. Antingen var termostaten dålig eller så blev inte vattnet i kylaren tillräckligt varmt. Min teori är att jag aldrig lyckades få ur luften ur systemet.

Hur som helst, nu har jag gjort några förändringar som jag tänkte delge.

Termostathuset sitter högt i framkant på motorn, mellan kamdreven vilket mao är högsta punkten på systemet. Tidigare så hade jag en luftskruv i slangen för att kunna få ur luften, men nu har jag dragit en luftslang härifrån till slangen som går från kylaren till expansionskärlet (returledningen). Kan det fungera? (Expansionskärlets maxnivå är högre än termostathuset, ifall någon undrar...)

Heralue, du har ju samma typ av maskin. Hur har du gjort?? Har du haft några problem?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag hade lika dana problem som du beskriver under försommaren men efter att jag sänkt kylet en smula så blev det bättre. Det som hjälpte bäst när jag ville få bort luft var att varmköra motorn och sedan låta den kalna under natten utan lock till expansionskärlet. Mitt problem var att det bildades en luftbubla där givaren till fläkten satt.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Jag körde till att börja med utan expansionskärl och det funkade :blink:

Numera sitter det dock en golfboll :D på torpeden

35287.jpg

35286.jpg

http://surl.se/agmz

Den kylaren som sitter på har ju ett lock med fjäder som kan öppnas och evakuera ut i atmosfören.

Fast jag har ju lite större motor än du pacman :515:

edit:diverse felstavning

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...