Jump to content

Trimtips


kimmen

Recommended Posts

Satt och kollade på lite sevenbyggen och noterade att dom flesta bilarna inte har någon luftburk, utan tar insugsluften i motorutrymmet. Med tanke på det är ca 20-30 (ibland mer) grader varmare i motorutrymmet än utanför bilen,samt att man sedan känner till att effekten i motorn sjunker med ca 1% per 3 grader så kanske man börjar bygga på en luftburk (som får friskluft). Många billiga hästar... :revs: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Satt och kollade på lite sevenbyggen och noterade att dom flesta bilarna inte har någon luftburk, utan tar insugsluften i motorutrymmet. Med tanke på det är ca 20-30 (ibland mer) grader varmare i motorutrymmet än utanför bilen,samt att man sedan känner till att effekten i motorn sjunker med ca 1% per 3 grader så kanske man börjar bygga på en luftburk (som får friskluft). Många billiga hästar..

Alltid (nästan) när man läser reportage om häftiga byggen så ser man ett jätteluftfilter i motorrummet, ofta sittande relativt nära grenrör och turbo. En del försöker vinkla ut det i hörnet bakom strålkastare. Jag undrar alltid om man inte skulle vinna mer på att minska storleken på filtret så man istället kan placera det t ex framför kylaren eller på annan plats med strömmande luft.

På min sjua har jag tre alternativ på luftfilterplacering: i "hålet" mellan främre bärarmsinfästningen, direkt framför kylaren eller bakom kuggstången (öppet under).

Link to comment
Share on other sites

Kan nämna att jag körde banracing för några år sedan (SLC) och då laborerade jag just med insugsluften. Provade bla. som du skriver ett megafilter under huven, och visst gick det bra... trodde jag. Provade sedan med orginal luftburk och ett högflödesfilter samt att jag ledde in kalluft (som jag hämtade framför kylaren) via en 3 tumsslang. Skilnaden blev ca 8 km/tim högre slutfart på rakan (gelleråsen). Skulle gissa att jag kastade bort 15-20 hk med mitt megafilter under huven (såg förvisso ballt ut). :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att strömmande luft är så jättebra, jag tror att man hellre skall satsa på ett mindre turbulent övertryck. Hade jag haft en vindruta skulle jag nog satt burken i en låda precis framför.

/janne

Link to comment
Share on other sites

jag har oxså lurat lite på dedära... men frågan är vad man tjänar mest på.. jag funderade på å köra ut halva filtret utanför krossen men de blir kanske för mycket turbulens.. :blink:

( exbild: http://i3.ebayimg.com/01/i/04/ee/e6/4c_3.JPG )

eller köra en omvänd heralue för att få undertryck... ?!?

Link to comment
Share on other sites

Exemplet ( exbild: http://i3.ebayimg.com/01/i/04/ee/e6/4c_3.JPG ) är nog inge vidare, ser ut at bli mycket turbulent fast riktigt mycke bling är det ju.

Om man tittar på div. formelklasser så har dom ju en strömlinjeformad cigarr ute i fri luft, det är säkert det mest ultimata.

Annars tror jag på att hitta ett område på bilen med övertryck och tillverka en rejäl låda som man sänker ner filtret i (typ moppestrut). Kanske kan det hjälpa att man tar in luften till nämnda burk via ett naca(nasa) intag??

/janne

Link to comment
Share on other sites

Men snyggt var det väl ändå inte!? :)

Exemplet ( exbild: http://i3.ebayimg.com/01/i/04/ee/e6/4c_3.JPG ) är nog inge vidare, ser ut at bli mycket turbulent fast riktigt mycke bling är det ju.

Om man tittar på div. formelklasser så har dom ju en strömlinjeformad cigarr ute i fri luft, det är säkert det mest ultimata.

Annars tror jag på att hitta ett område på bilen med övertryck och tillverka en rejäl låda som man sänker ner filtret i (typ moppestrut). Kanske kan det hjälpa att man tar in luften till nämnda burk via ett naca(nasa) intag??

/janne

Link to comment
Share on other sites

nä, snyggt va de inte, men de va den enda bilden jag hittade som förklarade hur jag menade.....

men "cigarr"prylarna är väll öppna i bakkant vilket skulle funka lika fint om man tog heralues å vände de bakåfram eller ??

då blir de ju undertryck å puttar in luften den vägen....

Link to comment
Share on other sites

post-213-1137278565.jpgpost-213-1137278565.jpgHär är den omtalade cigarr-insuget som man har på f3-bilar. Tyvärr kör dom med restriktor annars är det säkert skitbra, även om det kanske inte passar på en sjua. Tanken med dessa att man ska få övertryck av fartvinden (luffarturbo). Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det med såkalad "luftturbo"? Så på en annons från "Danmobiltity" att dom hade något sådan som "trycker in luft och fungerar nästan som en turbo" :) tvivlar på funktionen på den grejen iaf!

Vad är en konstriktor?

Om ciggaren ska trycka in luft i motorn så sitter väl den åt fel hål på bilderna?

Är det inte typ en dragster med fram åt vänster?

post-213-1137278565.jpgpost-213-1137278565.jpgHär är den omtalade cigarr-insuget som man har på f3-bilar. Tyvärr kör dom med konstriktor annars är det säkert skitbra, även om det kanske inte passar på en sjua. Tanken med dessa att man ska få övertryck av fartvinden (luffarturbo).
Link to comment
Share on other sites

Dom är inte öppna i bakkant, det skulle inte funka speciellt bra(ejektorverkan), så en omvänd heralue skulle vara bra för evakuering av motorrummet men sämre som luftintag(om man inte moterade scoopet precis framför vindrutan förståss).

Visst sitter restriktor i dom(formelcigarrerna), men poängen är väl att dom sitter i fri luft och således skapas det ett lungt övertryck(eller överflöd) som motorn kan suga ifrån. Luffarturbo får man på köpet, men det märks väl knappast i legal svensk fart?

Jag skrev bling för att det är väl sånt "fast and the furious" gillar?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

En viss skillnad gör det ju att formelcigarren inte har något luftfilter (väl?). Jag inbillar mig att ett filter stör en ev. strömningsfördel i cigarren.

Så kontentan av den här diskussionen är alltså att man skall placera luftfiltret så svalt som möjligt, och helst inte i strömmande luft. Ultimat placering borde då bli innanför grillen bakom en plåt alt. i en låda med öppning uppåt genom galler i huven/noskonen.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det sitter nån form av luftfilter i cigarren, känns som om motorerna är för dyra för att köras utan.

Kontentan är nog riktig, fast jag antar att det vore bra med en del empiriska försök också.

H Janne

Link to comment
Share on other sites

om jag förstått det rätt skall kylfläkten endast vara verksam vid kö/ tomgångskörning eller vid stillastående... och då är det nog ingen risk med turbolentaluftströmmar..tror jag.. :D

Link to comment
Share on other sites

Angående "luffarturbo" så har dom flesta nyare sporthojar det och dom får upp till 15hk extra vid toppfart, det vill säga ca 300+km/t. Så vid mer normala farter på landsväg är det nog knappast någon märkbar effekt att tala om.

Link to comment
Share on other sites

Luftfilter precis bakom kylaren, Välvärmt motorrum för övrigt

högsommar ute och precis i slutet av ett loggningssvep på fullast

med endast 36 grader komprimerad insugstemp....

Jag har ett botemedlet mot behov av kall friskluft. :prop:

35302.jpg

35307.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...