Martin Johansson Posted January 18, 2004 Share Posted January 18, 2004 Har precis börjat på en Estfield som jag tänkt använda Mitsubishi motor till. Motorn är från en Galant GTI och ger 144hk med kat. Nån som bygger liknande eller har hört om nån annan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted January 18, 2004 Share Posted January 18, 2004 Kul motor :brukar gå fint dom där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted January 18, 2004 Share Posted January 18, 2004 Matin, hoppas du vet att svensk lag säger att det max får vara 15kW motoreffekt per 100kg tjänstevikt. Altså med en motor på 144hk måste bilen väga minst 715kg. Men tjänstevikt är ju inklusive verktyg och vätskor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 18, 2004 Share Posted January 18, 2004 Ganska ovanligt med japanska motorer i sjuor i sverige. Vet inte riktigt vad det beror på, kanske för att volvo är så stora här. Galanten är väl framhjulsdriven, så vad skall du använda för växellåda och drivlina? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Johansson Posted January 21, 2004 Author Share Posted January 21, 2004 Får väl vikta på bilen ordentligt för besiktning för att klara vikt/effektförhållandet. Tänkte använda växellåda från Fiat 124 Sportkupe (samma som Lada men annan utväxling) då den passar bra mot Lada bakaxeln jag kör med.Det blir även bromsar från Galanten, alltså skivor runt om. Till styrningen har jag använt en styrväxel från en Ascona A med 2,5 varv mellan utslagen tillsammans med Estfields kortade styrarmar. Vad tror ni om mitt recept? Tacksam för alla synpunkter. Skriv in och berätta vad ni använder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 4, 2004 Share Posted February 4, 2004 Om du nu liksom jag använder vxl-låda från 124 sportcoupe, varför då inte använda bakaxelns från samma bil !! Då för du skivor på köpet (billiga dessutom) samt nog den allra lättaste baxaxel som finnes utrustad med skivor original !! /micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 FYI. Jag använder också 124-ans låda, fast med tillhörande motor... Hur har du tänkt förlänga växelspaksläget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Johansson Posted February 5, 2004 Author Share Posted February 5, 2004 Fiat axeln var inte så lätt att få tag på men om du vet nån med diff broms så är jag intresserad. Lada axeln är identisk men har trummor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 15, 2004 Share Posted February 15, 2004 jag skruvade av kåpan till växelföraren, förlängde växelföraren med axel av samma diameter. Kapade av kåpan (aluminium) till växelföraren och svetsade i en bit aluminiumrör L=170 mm. Innan jag svetsade hade jag plattat ut röret som formen stämde bättre, jag skall försöka fixa fram en bild. /micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 här finnes en bild !! http://community.webshots.com/photo/101090...118725989VxVkfR Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.