Jump to content

Al-plåt och batteri


Sevenup

Recommended Posts

Hej!

Räcker det med ett MC-batteri på ca 25Ah som startbatteri? Man vill ju spara vikt och plats.

Vilken plåttjocklek(Al) är lämplig till motorhuven och vilken är lämplig till sidoplåtar?

Är det någon som har erfarenhet och kan hjälpa mig.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Hej, Per-Erik.

Jag använder (om jag minns rätt) 1,2 mm alu till sidorna, innerpaneler och bagagevägg. En del använder 1,6 mm.

Jag misstänker att det kan bli lite sladdrigt med tunnare aluminium, typ 0,6- 0,8 mm, om man till äventyrs är angelägen att hålla vikten nere och vill snåla in på tjockleken. Viktskillnaden är inte speciellt stor, då det ju ändå är ett ganska lätt material.

25Ah låter lite. Det kanske funkar bra för en race-bil, men om man vill använda bilen "normalt", så kan man väl inte förutsätta att man alltid kör längre sträckor med få stopp. 25Ah laddas ur ganska fort, beroende på förbrukare, motorstorlek etc. Man kan nog inte köra speciellt länge med startmotorn innan batteriet säger ifrån.

Jag skulle gå på ett batteri med större kapacitet, minst 45 Ah. Kanske parallell-koppla två batterier? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt 1,5 mm halvhård till min bil. Hyfsat lätt att arbeta med och ger ett stabilt resultat. Sen att det inte blev så mycket aluplåt utan glasfiber istället är en annan historia. :blink:

Har gjutit sidopaneler och huv i glasfiber istället.

Link to comment
Share on other sites

Hej Per.

Hur gjorde du sidopanelerna?? Gjöt du en form först? Har själv funderat om jag skall gjuta sidorna, eftersom jag gjuter resten av karossen i GF. Rätt snyggt att ha sidorna i samma färg som resten av bilen.... B)

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde en form av plyfa men hål för bärarmar och gällar på sidorna. Funkade rätt bra, lite sliparbete efter bara. Ska se om jag kan ta lite kort på formen. Har du genomfärgat din glasfiber ? Jag tänker lacka min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...