Jump to content

Ännu en med lite funderingar


Baloo

Recommended Posts

Hej, jag har lyckats kära ner mig i super seven :P

Har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med :D

Hur är det med försäkring på ett hemmabygge? Skriker försäkringsbolagen åt en att flyga å fara eller? ;)

Finns det någon på västkusten`(bor i Gbg och falkenberg) som har ett bygge (Om det är klart spelar ingen roll) som man kan få komma och kolla på?

Tanken var att jag skulle bygga en dala7(.nu) med en 740 som donatorbil. Åsikter om detta?

Mvh Johan Nihleen

Link to comment
Share on other sites

Entusiastförsäkring brukar gå fint till bilen. Billigt är det också.

740 som donator är inget dumt alternativ, det är ganska många som använder volvodelar. Borde finnas gott om folk att fråga om det är något specifikt du undrar över.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var att jag skulle bygga en dala7(.nu) med en 740 som donatorbil. Åsikter om detta?

Har också funderat på Dala7 men ska räkna på den och MK Indy och se vilket som ger mest för pengarna.

740 ska väl fungera bra, det är väl vad Dala7 är byggd för. Tänk på att du också behöver de främre hjulnaven från en 140. Jag vet inte hur svåra/dyra dom är att få tag i nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

vad är de vanligaste problemen när man bygger en bil..typ dala7.

Problemet med Dala7 tycker iaf jag verkar vara att man inte vet något om vilka problem som är vanligast. Den är visserligen baserad på Esther som väl är lite mer välkänt men breddat vilket kan ställa till med en del.

Vill man ha något vältestat ska man nog välja ett bokchassi, MK Indy eller någon annan välkänd tillverkare.

Sedan verkar det som om Dala7 inte har scuttlen som ska sitta framför instrumentbrädan. De ha nos och stänkskärmar men inte den eller har jag missat något?

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt uppfattat: vi har ingen scuttlen färdig pga vi inte har fått någon förfrågan än men när första frågan kommer så visst kan vi utan problem tillverka denna del.Det vi istället har är scuttlen tillverkad direkt på bilen i aluminium av några som köpt dala7 ram eller som jag: hellång huv.

Vi har en fixtur för tillverkning av huvar och vi kan då anpassa från lång till kort utan problem.Framvagnen är den samma som sitter på Björn Svenssons bil och är provkörd ca 600 mil (förbättringar från hans första bil som nu Acke äger)

Tror att Acke är nöjd med sin Budda eller?

ALLA som är intresserade är välkommna för att titta på våra byggen som finns i Falun Borlänge Hedemora Stockholm Och inom två veckor i Värmland.

Vi tar gärna imot frågor, funderingar. Man skall sjäv känna vad som känns rätt, det tog mig min 8 månader att hitta rätt.

Link to comment
Share on other sites

förmodligen dum fråga, men vad är "scuttlen" för något.. framgår inte riktigt av era förklaringar...

Å jo, jag är mycket nöjd med min bil.. Jag skall dock göra om det mesta, men det är nästan uteslutande kosmetiskt...

ny instrumentpanel i kolfiber med vita mätare,

ny huv,

nya skärmar,

"lastlåda" bak

ny motor

ny växellåda

byta diffklump

nya fälgar och däck

nya speglar

nya lampor

förstärka ramen

Hmm.. det blir visst en del iaf.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

>>Acke

Ser ut som om du skall bygga helt ny bil - fast med de gamla papperna. :D

Kul(?) att du tänker bygga ny huv och instrumentbräda för personen som byggde din bil gjorde ett ganska vanligt fel (enligt mig) - nämligen att ha överdelen på instrumentbrädan/huven helt rak vilket gör att bilen ser onödigt kantig ut. Det ser enligt mig mycket bättre ut om den delen är svagt krökt ;)

Hoppas du förstår vad jag menar...

Link to comment
Share on other sites

Scuttlen är den delen som sitter mellan motorhuven och sittbrunnen..

ahh.. då hänger jag me... :)

funderar iof på å bygga om den oxså... :D

har en polare som är plåtslagare vilket inte skadar...

skall ju ändåså bygga en avtagbar ruta så då kan ja lika gjärna bygga om den delen på samma gång...

Ingen som har mått på vindrutestolparna ??? dom som ser ut lite som ett A ??

borde vara bäst att göra dom i aluminium eller ???

eller det kanske inte håller ???

Link to comment
Share on other sites

ALLA  som är intresserade är  välkommna för att titta på våra byggen som finns i Falun Borlänge Hedemora Stockholm Och inom två veckor i Värmland.

Det skulle vara intressant. Stockholm är närmast men Falun är inte så farligt långt bort heller.

Funderar själv närmast på en MK Indy (helst med Saabmotor) men Dala7 är också intressant. Som tidigare sagt får jag räkna lite på vad totalkostnaden blir med respektive alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Funderar själv närmast på en MK Indy (helst med Saabmotor) men Dala7 är också intressant.

Det är väl bara att peta i en saabmotor i en Dala7 då. Inget som säger att det måste vara volvo, bara att det är anpassat för volvoprylar.

Link to comment
Share on other sites

Köp en Estfield ram med länkarmar fram och bak plus bussningsats. Oslagbara priser och kanon fin kvalite.

Bygger på Lada delar tex spindlar och bakaxel som är robust och billigt.

Speciellt billiga är dom väl inte? Luegos bokchassi är väl billigare? Den stora fördelen med ESTfield är väl att de kan göra anpassningar till olika donatorer.

Jag har tittat på ESTfield och det verkar inte vara så lätt att hitta ladadelar som jag trodde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...