Jump to content

Recommended Posts

Jag pratade häomdan med en SFRO besiktare som påstod att det inte var godskänt att ha ställänkhuvudn i båda ändarna, har reglerna ändras för den förra bilen jag byggde så var inte det några problem. Enligt min åsikt så är det bara komforten som blir lidande det där med att det skull bryta felakikt i en länk det köper inte jag.

Link to comment
Share on other sites

Detta får du gärna förklara vidare...

"Stållänkhuvud" - menar du alla typer av länkhuvud eller bara vissa typer?

"i båda ändarna" - skulle det alltså vara OK med gummibussning i ena änden och länkhuvud i andra?

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja vanliga stållänkhuvudn höger o väster jängade för justering jag brukar kalla dom för rod ends. sen går ryktet att en del sfro bes men godtar dom om dom har gummi skydd

Hej Per

Äe det mojligen en sk uniballs du menar. Att du inte skulle få använda uniballs i båda ändar för justering av ex. en fyrlänk låter märkligt

mvh/kjelle

Link to comment
Share on other sites

Hej Per

Äe det mojligen en sk uniballs du menar. Att du inte skulle få använda uniballs i båda ändar för justering av ex. en fyrlänk låter märkligt

mvh/kjelle

Ja det var ju inte så min fråga var ! Uniball är ett fabrikat på enrod end det finns flera FAG, LDK,INA,NMB,national.Aurora och även SKF har det på sitt sortement

frågan var om någon har besiktigat med Steel rod ends eller på svenska stållänk huvudn.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ju inte så min fråga var ! Uniball är ett fabrikat på enrod end det finns flera FAG, LDK,INA,NMB,national.Aurora och även SKF har det på sitt sortement

frågan var om någon har besiktigat med Steel rod ends eller på svenska stållänk huvudn.

:revs:

Tjena grabbar!

Kärt barn har många namn så även uniball och länkhuvuden!

Min bil godkändes härom dagen med uniballs i alla hörn. SFRO har blivit nogrannare efter olyckan i höstas. Ni kan hitta olika kvaliteter!

Vi gjorde en FEM-simulering på min bil: man mäter upp alla längder, vinklar och inbördes placeringar på länkarmarna och dess infästningar. Programmet räknar fram var den högsta belastningen hamnar och hur stor den blir vid max inbromsning, full kurvtagning och nedkörning i ett potthål. På min bil, alla bilar troligtvis blir den största belastningen på nedre undre bakre infästningen. I mitt fall 2100kp. En del 12mm länkhuvuden klara kanske inte det därför föreslog SFRO-gubben 16mm, vilket inte är självklart. Dels finns det 16mm som inte klarar den belastningen och dessutom finns det , som mina, 1/2 tummare som klarar 7030kp.

Kolla www.mecmove.se/rodobal/s-basicRM.asp

Lycka till och GOTT NYTT ÅR

kumlan

Link to comment
Share on other sites

:revs:

Tjena grabbar!

Kärt barn har många namn så även uniball och länkhuvuden!

Min bil godkändes härom dagen med uniballs i alla hörn. SFRO har blivit nogrannare efter olyckan i höstas. Ni kan hitta olika kvaliteter!

Vi gjorde en FEM-simulering på min bil: man mäter upp alla längder, vinklar och inbördes placeringar på länkarmarna och dess infästningar. Programmet räknar fram var den högsta belastningen hamnar och hur stor den blir vid max inbromsning, full kurvtagning och nedkörning i ett potthål. På min bil, alla bilar troligtvis blir den största belastningen på nedre undre bakre infästningen. I mitt fall 2100kp. En del 12mm länkhuvuden klara kanske inte det därför föreslog SFRO-gubben 16mm, vilket inte är självklart. Dels finns det 16mm som inte klarar den belastningen och dessutom finns det , som mina, 1/2 tummare som klarar 7030kp.

Kolla www.mecmove.se/rodobal/s-basicRM.asp

Lycka till och GOTT NYTT ÅR

kumlan

Link to comment
Share on other sites

Det går ryckte om att en snubbe har vänt ett länkhuvud ett kvarts varv fel så vid ett kraftigt genomslag så gick leden av, men det måste ha varit SFRO bes manen son har gort ett felaktigt beslut att kodskänna den konstuktionen. Regel nr 1 = ta bort fjädern o kör hela rörelsen det gör vi alltid för o kolla bampsteirningen mm.

Link to comment
Share on other sites

Det går ryckte om att en snubbe har vänt ett länkhuvud ett kvarts varv fel så vid ett kraftigt genomslag så gick leden av, men det måste ha varit SFRO bes manen son har gort ett felaktigt beslut att kodskänna den konstuktionen.

Är det denna killen som voltade utanför falkenberg med en körbar ram till ett pågående bygge som syftas på?

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=2350&st=0

00000146258.jpg

vid garaget tryckte Oliver järnet. Han fick ett kast och förlorade kontrollen över det lätta chassit.

Med underredet träffade bilen en björk, vände sig och landade upp och ner på andra sidan trädet.

En teknisk undersökning av det kvaddade chassit har gjorts av Roland Hedberg, bilinspektör vid Hallandspolisen.

- Det var troligen inget fel på bilens köregenskaper. Jag har inte hittat några brister på bromsar, styrning eller stag som kan ha orsakat olyckan. Den var proffsigt byggd. Möjligen kan man reflektera över att så stor del av tyngdpunkten låg där bak och den kraft som motorn utvecklade.

Jag har pratat med en insatt SFRO man som gjort besiktning på detta "rullande chassi" strax efter att olyckan hänt.

Utan att gå in på detaljer så stämmer "bilinspektörens" citerade uttalande ovan

enligt honom.

Link to comment
Share on other sites

tråkigt när olyckor händer.. men det verkar ju klart som det inte var ett material fel...utan lite den mänskliga faktorn...tänk om den inte fanns..

ta vara på er och ett gott nytt år :racesmile:

mvh Michael.

Link to comment
Share on other sites

en Cheva v8 bakmonterad och med tanke på hur chassit ser ut så kan nog en sådan "bottenplatta" till fordon utan större problem göra weelies om man har torr asfalt och lite bett i däcken bak där all vikt finns....

Var du hamnar då bestämmer diffen och chassits setup om du blir överraskad

och inte har sinnesnärvaro att kliva av pedalen ögonblickligen......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...