per fogelberg Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Jag pratade häomdan med en SFRO besiktare som påstod att det inte var godskänt att ha ställänkhuvudn i båda ändarna, har reglerna ändras för den förra bilen jag byggde så var inte det några problem. Enligt min åsikt så är det bara komforten som blir lidande det där med att det skull bryta felakikt i en länk det köper inte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Detta får du gärna förklara vidare... "Stållänkhuvud" - menar du alla typer av länkhuvud eller bara vissa typer? "i båda ändarna" - skulle det alltså vara OK med gummibussning i ena änden och länkhuvud i andra? /Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted December 30, 2005 Author Share Posted December 30, 2005 Ja vanliga stållänkhuvudn höger o väster jängade för justering jag brukar kalla dom för rod ends. sen går ryktet att en del sfro bes men godtar dom om dom har gummi skydd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Ja vanliga stållänkhuvudn höger o väster jängade för justering jag brukar kalla dom för rod ends. sen går ryktet att en del sfro bes men godtar dom om dom har gummi skydd <{POST_SNAPBACK}> Hej Per Äe det mojligen en sk uniballs du menar. Att du inte skulle få använda uniballs i båda ändar för justering av ex. en fyrlänk låter märkligt mvh/kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted December 30, 2005 Author Share Posted December 30, 2005 Hej Per Äe det mojligen en sk uniballs du menar. Att du inte skulle få använda uniballs i båda ändar för justering av ex. en fyrlänk låter märkligt mvh/kjelle <{POST_SNAPBACK}> Ja det var ju inte så min fråga var ! Uniball är ett fabrikat på enrod end det finns flera FAG, LDK,INA,NMB,national.Aurora och även SKF har det på sitt sortement frågan var om någon har besiktigat med Steel rod ends eller på svenska stållänk huvudn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Ja det var ju inte så min fråga var ! Uniball är ett fabrikat på enrod end det finns flera FAG, LDK,INA,NMB,national.Aurora och även SKF har det på sitt sortement frågan var om någon har besiktigat med Steel rod ends eller på svenska stållänk huvudn. <{POST_SNAPBACK}> :revs: Tjena grabbar! Kärt barn har många namn så även uniball och länkhuvuden! Min bil godkändes härom dagen med uniballs i alla hörn. SFRO har blivit nogrannare efter olyckan i höstas. Ni kan hitta olika kvaliteter! Vi gjorde en FEM-simulering på min bil: man mäter upp alla längder, vinklar och inbördes placeringar på länkarmarna och dess infästningar. Programmet räknar fram var den högsta belastningen hamnar och hur stor den blir vid max inbromsning, full kurvtagning och nedkörning i ett potthål. På min bil, alla bilar troligtvis blir den största belastningen på nedre undre bakre infästningen. I mitt fall 2100kp. En del 12mm länkhuvuden klara kanske inte det därför föreslog SFRO-gubben 16mm, vilket inte är självklart. Dels finns det 16mm som inte klarar den belastningen och dessutom finns det , som mina, 1/2 tummare som klarar 7030kp. Kolla www.mecmove.se/rodobal/s-basicRM.asp Lycka till och GOTT NYTT ÅR kumlan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 :revs:Tjena grabbar! Kärt barn har många namn så även uniball och länkhuvuden! Min bil godkändes härom dagen med uniballs i alla hörn. SFRO har blivit nogrannare efter olyckan i höstas. Ni kan hitta olika kvaliteter! Vi gjorde en FEM-simulering på min bil: man mäter upp alla längder, vinklar och inbördes placeringar på länkarmarna och dess infästningar. Programmet räknar fram var den högsta belastningen hamnar och hur stor den blir vid max inbromsning, full kurvtagning och nedkörning i ett potthål. På min bil, alla bilar troligtvis blir den största belastningen på nedre undre bakre infästningen. I mitt fall 2100kp. En del 12mm länkhuvuden klara kanske inte det därför föreslog SFRO-gubben 16mm, vilket inte är självklart. Dels finns det 16mm som inte klarar den belastningen och dessutom finns det , som mina, 1/2 tummare som klarar 7030kp. Kolla www.mecmove.se/rodobal/s-basicRM.asp Lycka till och GOTT NYTT ÅR kumlan <{POST_SNAPBACK}> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted December 30, 2005 Author Share Posted December 30, 2005 Ja nu är jag nöjd, så skall det låta det där låter mycket bra ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 SFRO har blivit nogrannare efter olyckan i höstas. Ni kan hitta olika kvaliteter! <{POST_SNAPBACK}> Vilken olycka är det som avses? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted December 30, 2005 Author Share Posted December 30, 2005 Det går ryckte om att en snubbe har vänt ett länkhuvud ett kvarts varv fel så vid ett kraftigt genomslag så gick leden av, men det måste ha varit SFRO bes manen son har gort ett felaktigt beslut att kodskänna den konstuktionen. Regel nr 1 = ta bort fjädern o kör hela rörelsen det gör vi alltid för o kolla bampsteirningen mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Det går ryckte om att en snubbe har vänt ett länkhuvud ett kvarts varv fel så vid ett kraftigt genomslag så gick leden av, men det måste ha varit SFRO bes manen son har gort ett felaktigt beslut att kodskänna den konstuktionen. <{POST_SNAPBACK}> Är det denna killen som voltade utanför falkenberg med en körbar ram till ett pågående bygge som syftas på? http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=2350&st=0 vid garaget tryckte Oliver järnet. Han fick ett kast och förlorade kontrollen över det lätta chassit. Med underredet träffade bilen en björk, vände sig och landade upp och ner på andra sidan trädet. En teknisk undersökning av det kvaddade chassit har gjorts av Roland Hedberg, bilinspektör vid Hallandspolisen. - Det var troligen inget fel på bilens köregenskaper. Jag har inte hittat några brister på bromsar, styrning eller stag som kan ha orsakat olyckan. Den var proffsigt byggd. Möjligen kan man reflektera över att så stor del av tyngdpunkten låg där bak och den kraft som motorn utvecklade. Jag har pratat med en insatt SFRO man som gjort besiktning på detta "rullande chassi" strax efter att olyckan hänt. Utan att gå in på detaljer så stämmer "bilinspektörens" citerade uttalande ovan enligt honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted December 30, 2005 Author Share Posted December 30, 2005 Vad gick fel ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Vad gick fel? vid garaget tryckte Oliver järnet. Han fick ett kast och förlorade kontrollen över det lätta chassit. Det kan vi nog bara spekulera i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 tråkigt när olyckor händer.. men det verkar ju klart som det inte var ett material fel...utan lite den mänskliga faktorn...tänk om den inte fanns.. ta vara på er och ett gott nytt år :racesmile: mvh Michael. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Det kan vi nog bara spekulera i... <{POST_SNAPBACK}> Saker som eventuellt spelade in. 1 Lätt bil mycket motor. 2 Baktung, kan ge annorlunda egenskaper, och svårigheter att häva överstyrning. 3 Ej färdig och injusterad, oprövade vägegenskaper. 4 ung/ovan förare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 en Cheva v8 bakmonterad och med tanke på hur chassit ser ut så kan nog en sådan "bottenplatta" till fordon utan större problem göra weelies om man har torr asfalt och lite bett i däcken bak där all vikt finns.... Var du hamnar då bestämmer diffen och chassits setup om du blir överraskad och inte har sinnesnärvaro att kliva av pedalen ögonblickligen...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.