Michael Th Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 fråga vad använder ni för storlek på broms cyl.. intressant att jämföra i den mån det går... mitt bygge blir lätt (swift maskin) skivor fram trummor bak. Trummor är kostnads effektiva (jag har dom redan :D ) girling eller wilwood cyl?? alla svar av intresse. mvh :racesmile: Quote
heralue Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Jag har Girling, den ena är 0,625" och den andra 0,700". Jag har dock skivor både fram och bak. Quote
Michael Th Posted December 25, 2005 Author Posted December 25, 2005 Jag har Girling, den ena är 0,625" och den andra 0,700". min fundering, om man har trummor behöver man då 0,750 eller klarar man sig med 0,700 för bak kretsen.??? Quote
Jarl Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 min fundering, om man har trummor behöver man då 0,750 eller klarar man sig med 0,700 för bak kretsen.??? <{POST_SNAPBACK}> Volymen i ( och antal ) hjulcylindrar avgör vilken diameter man måste ha på huvudcylindern. Hjulcylindrar med stor volym och för liten diameter på huvudcylindern betyder att pedalen går i botten innan man får bromseffekt. Alltså måste hjulcylindrar och huvudcylinder harmoniera. jarl-sätila. Quote
Michael Th Posted December 25, 2005 Author Posted December 25, 2005 teori.. men någon som har erferenheter?? eller skall jag köpa både ock... Quote
Jarl Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 teori.. men någon som har erferenheter?? eller skall jag köpa både ock... <{POST_SNAPBACK}> Jag använde huvudcylinder från samma donator som bromsarna kom ifrån, alltså anpassat till vartannat redan från donatorstadiet. jarl. Quote
Michael Th Posted December 25, 2005 Author Posted December 25, 2005 Jag använde huvudcylinder från samma donator som bromsarna kom ifrån, alltså anpassat till vartannat redan från donatorstadiet tja det är nog en bra grund ..men då tyngd punkten nog... troligen inte är lika som på donatorn .. har du tänkt använda en ställbar tryck regulator på fram kretsen??? om jag förstått det rätt så är tyngd punkten längre bak på ett seven bygge och då stämmer inte en original h cyl??!! rätta mig den som vet.. Quote
Jarl Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 tja det är nog en bra grund ..men då tyngd punkten nog... troligen inte är lika som på donatorn .. har du tänkt använda en ställbar tryck regulator på fram kretsen??? om jag förstått det rätt så är tyngd punkten längre bak på ett seven bygge och då stämmer inte en original h cyl??!! rätta mig den som vet.. <{POST_SNAPBACK}> Ja du måste ändå justera bromskraften mellan fram och bak för viktfördelningen blir ju annorlunda. Billigaste sättet är en bromsreducerare från Sierra på bakre kretsen. En cylinder som du ställer monteringsvinkeln på. Ligger cylindern ned i bilens ländriktning = reducerar bromskraften mycket. Monterar du cylindern i 45 graders lutning framåt = reducerar bara lite grann. ( Cylindern har en klump inuti som känner retardationen ). Fungerar utmärkt och kostar nästan inget på en skrot. Dyraste sättet är ju en justerbar reducerare du ställer med ett vred, kostar väl en tusenlapp tror jag. jarl. Quote
Michael Th Posted December 25, 2005 Author Posted December 25, 2005 okey är det någon som använder broms våg med 2 separata broms cyl?? förutom heralue som vänligen berätta om sina cyl. och ja jag vet att många använder en orginal cyl och div regulatoret både manuella och automatiska.. Quote
Borken Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 Ja du måste ändå justera bromskraften mellan fram och bak för viktfördelningen blir ju annorlunda. Billigaste sättet är en bromsreducerare från Sierra på bakre kretsen. En cylinder som du ställer monteringsvinkeln på. Ligger cylindern ned i bilens ländriktning = reducerar bromskraften mycket. Monterar du cylindern i 45 graders lutning framåt = reducerar bara lite grann. ( Cylindern har en klump inuti som känner retardationen ). Fungerar utmärkt och kostar nästan inget på en skrot.Dyraste sättet är ju en justerbar reducerare du ställer med ett vred, kostar väl en tusenlapp tror jag. jarl. <{POST_SNAPBACK}> Tappar man inte vitsen med en bromsvåg lite om man ska ha reducering oxå? Jag satsar på samma mått som Heralue (Taunus ok fram och Audi 80 ok bak) får se hur mycket det stämmer. H Borken Quote
Micael Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 okey är det någon som använder broms våg med 2 separata broms cyl?? förutomheralue som vänligen berätta om sina cyl. och ja jag vet att många använder en orginal cyl och div regulatoret både manuella och automatiska.. <{POST_SNAPBACK}> Jag har två bromscylindrar samt en våg mellan dom. Ska kolla i morgon vilken volym dom har (har garageförbud idag). Quote
Micael Posted December 25, 2005 Posted December 25, 2005 He He He.... Hittade infon på min egen bilsida Cylindrar Jag kör med: .625 till fram (skivor) .700 till bak (trummor) Quote
Michael Th Posted December 26, 2005 Author Posted December 26, 2005 okey 0,625 fram och 0,700 bak.. Heralue Girling skivor/skivor Micael Wilvood skivor/ trummor tja vad skall jag köpa :blink: Tack så länge... om fler har vettiga kommentarer hör av er... ps vad använde du( Micael) för backventil för bak kretsen?? då ju trummor skall ha ett visst grund tryck?? Ds. mvh :racesmile: Quote
Arrowsmith Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Jag har volvo 240 std. huvudbromscylinder på ett micra servo och en wilwood regulator till bakre kretsen. 140 skivor fram och 940 skivor bak... volvo std. 4 kolvsok fram från 140/240. 2 kolvs 940 ok 40mm diam bak (finns 3 olika 36, 38 & 40mm) Ingen våg alltså, och det funkar klockrent vill jag ha mer/mindre broms bak så är det bara att ratta på regulatorn... lätt som en plätt. Quote
Micael Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 okey 0,625 fram och 0,700 bak..Heralue Girling skivor/skivor Micael Wilvood skivor/ trummor tja vad skall jag köpa :blink: Tack så länge... om fler har vettiga kommentarer hör av er... ps vad använde du( Micael) för backventil för bak kretsen?? då ju trummor skall ha ett visst grund tryck?? Ds. mvh :racesmile: <{POST_SNAPBACK}> Ingen, än så länge....... Visste inte att man behövde nån sån. Quote
Michael Th Posted December 26, 2005 Author Posted December 26, 2005 det brukar sitta en backventil integrerad i h cyl eller ingängad på utgången..till bak kretsen på bilar med trumbromsar...i alla fall har jag fått lära mig det någon gång i forntiden..eller så var min hjärna på picknick den dagen.. :blink: Quote
Jarl Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Ingen, än så länge....... Visste inte att man behövde nån sån. <{POST_SNAPBACK}> Nej - bromssytemet skall vara helt trycklöst i viloläge - gäller både trum och skivbroms. Quote
Arrowsmith Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 (edited) det brukar sitta en backventil integrerad i h cyl eller ingängad på utgången..till bak kretsen på bilar med trumbromsar...i alla fall har jag fått lära mig det någon gång i forntiden..eller så var min hjärna på picknick den dagen.. :blink: <{POST_SNAPBACK}> Nejdå herr Thulesius... din hjärna var inte på semester... De brukar kallas "Residual valves" och finns att köpa lite överallt att sätta "in-line" på ledningarna.... de är där för att förhindra onödigt mycket rörelse för bromsbelägg/bromsband det finns till både skivor och trummor med olika tryckbegränsare i. Hmmm... meningsskiljaktigheter ska se om jag hittar ett par olika på nätet.... länk kommer här isåfall Edited December 26, 2005 by Arrowsmith Quote
Michael Th Posted December 26, 2005 Author Posted December 26, 2005 på min vw buggy används en sådan bromstrycksåterströmingsreglerandebackventiltillbaktrumbromsarna (lsvårt ord som nog inte finns) och det jag lärt mig är att trycket skall till viss del motverka fjäder trycket och göra att bromsbackarna inte behöver röra sig så långt.. kan inte allt men jobbar på det :D Quote
Jarl Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 Nejdå herr Thulesius... din hjärna var inte på semester...De brukar kallas "Residual valves" och finns att köpa lite överallt att sätta "in-line" på ledningarna.... de är där för att förhindra onödigt mycket rörelse för bromsbelägg/bromsband det finns till både skivor och trummor med olika tryckbegränsare i. Hmmm... meningsskiljaktigheter ska se om jag hittar ett par olika på nätet.... länk kommer här isåfall <{POST_SNAPBACK}> Antagligen beror det på hur trumbromsarna är gjorda. Mina har en mekanisk grunka som justerar onödigt spel i bakre bromsbanden, alltså trycklöst system i viloläge. Quote
Arrowsmith Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 (edited) http://www.stainlesssteelbrakes.com/products/Accessories/ här är ett par på bild fast med kass text utan vidare info... http://www.wilwood.com/Products/006-Master...0-RPV/index.asp här var en klockren sida i ämnet.... Visst har du rätt Jarl att den "mekaniska grunkan" även ska hindra onödig rörelse. Men tanken med mekaniken är väl att mata fram belägget för att slippa pumpa för att få bromsar när beläggen börjar bli slitna. Man ska nog räkna dessa ventiler som ett komplement för att få så nära 0-spel som möjligt i pedalen... mekaniken kan nog aldrig komma till nära 0-spel i pedalen mer än periodvis direkt efter att de "kuggat fram" Edited August 15, 2006 by Arrowsmith Quote
Jarl Posted December 26, 2005 Posted December 26, 2005 http://www.stainlesssteelbrakes.com/products/Accessories/här är ett par på bild fast med kass text utan vidare info... http://www.wilwood.com/Products/006-Master...0-RPV/index.asp här var en klockren sida i ämnet.... Visst har du rätt Jarl att den "mekaniska grunkan" även ska hindra onödig rörelse. Men tanken med mekaniken är väl att mata fram belägget för att slippa pumpa pår att få bromsar när beläggen börjar bli slitna. Man ska nog räkna dessa ventiler som ett komplement för att få så nära 0-spel som möjligt i pedalen... mekaniken kan nog aldrig komma till nära 0-spel i pedalen mer än periodvis direkt efter att de "kuggat fram" <{POST_SNAPBACK}> Jaaa, det är ju klart som korvspad - när man har huvudcylindern placerad lägre än hjulcylindrarna, måste man ju ha någon slags broms på oljan så den inte rinner tillbaka från hjulen. Tänkte inte på det. Har dock inte sett någon sådan på en serietillverkad bil - men man lär så länge man lever. Tack för tipset på sidan... Och visst - den mekaniska justeringen är ingen höjdare, kräver ofta tillsyn. Quote
Michael Th Posted December 26, 2005 Author Posted December 26, 2005 Jaaa, det är ju klart som korvspad - när man har huvudcylindern placerad lägre än hjulcylindrarna, måste man ju ha någon slags broms på oljan så den inte rinner tillbaka från hjulen. Tänkte inte på det.Har dock inte sett någon sådan på en serietillverkad bil - men man lär så länge man lever tänkte på det... vw typ 1 (gammal seriebyggd bil i ett lågt antal :P ) har ju stående pedaler och en h cyl som sitter lågt dvs under broms cylindrarna... vet att ibland om man byggt om bilar till skivor bak, som original har trummor kan drabbas av anliggning då man har ett övertryck på den bakre kretsen.. om man inte samtidigt byter ut h cyl till en anpassad för ändamålet. :racesmile: Quote
Acke Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 http://www.wilwood.com/Products/006-Master...0-RPV/index.asp någon som vet om man "måste" köra med sådanna hära eller funkar det ändå om man har pedalstället på golvet ??? någon som vet i vilken prisklass dom brukar ligga ?? ( måste inte vara wilwood)... :) är det kanske billigare att köra med lösa bromsvätskebehållare som man sätter lite högre upp ?? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.