Jump to content

Bromscyl storlek Bromsvåg.


Michael Th

Recommended Posts

fråga vad använder ni för storlek på broms cyl..

intressant att jämföra i den mån det går...

mitt bygge blir lätt (swift maskin)

skivor fram trummor bak. Trummor är kostnads effektiva (jag har dom redan :D )

girling eller wilwood cyl??

alla svar av intresse.

mvh :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

min fundering, om man har trummor behöver man då 0,750 eller klarar man sig med 0,700 för bak kretsen.???

Volymen i ( och antal ) hjulcylindrar avgör vilken diameter man måste ha på huvudcylindern. Hjulcylindrar med stor volym och för liten diameter på huvudcylindern betyder att pedalen går i botten innan man får bromseffekt. Alltså måste hjulcylindrar och huvudcylinder harmoniera.

jarl-sätila.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde huvudcylinder från samma donator som bromsarna kom ifrån, alltså anpassat till vartannat redan från donatorstadiet
tja det är nog en bra grund ..men då tyngd punkten nog... troligen inte är lika som på donatorn .. har du tänkt använda en ställbar tryck regulator på fram kretsen??? om jag förstått det rätt så är tyngd punkten längre bak på ett seven bygge och då stämmer inte en original h cyl??!! rätta mig den som vet..
Link to comment
Share on other sites

tja det är nog en bra grund ..men då tyngd punkten nog... troligen inte är lika som på donatorn .. har du tänkt använda en ställbar tryck regulator på fram kretsen??? om jag förstått det rätt så är tyngd punkten längre bak på ett seven bygge och då stämmer inte en original h cyl??!! rätta mig den som vet..

Ja du måste ändå justera bromskraften mellan fram och bak för viktfördelningen blir ju annorlunda. Billigaste sättet är en bromsreducerare från Sierra på bakre kretsen. En cylinder som du ställer monteringsvinkeln på. Ligger cylindern ned i bilens ländriktning = reducerar bromskraften mycket. Monterar du cylindern i 45 graders lutning framåt = reducerar bara lite grann. ( Cylindern har en klump inuti som känner retardationen ). Fungerar utmärkt och kostar nästan inget på en skrot.

Dyraste sättet är ju en justerbar reducerare du ställer med ett vred, kostar väl en tusenlapp tror jag.

jarl.

Link to comment
Share on other sites

okey är det någon som använder broms våg med 2 separata broms cyl?? förutom

heralue som vänligen berätta om sina cyl. och ja jag vet att många använder en orginal cyl och div regulatoret både manuella och automatiska..

Link to comment
Share on other sites

Ja du måste ändå justera bromskraften mellan fram och bak för viktfördelningen blir ju annorlunda.  Billigaste sättet är en bromsreducerare från Sierra på bakre kretsen. En cylinder som du ställer monteringsvinkeln på. Ligger cylindern ned i bilens ländriktning = reducerar bromskraften mycket. Monterar du cylindern i 45 graders lutning framåt = reducerar bara lite grann. ( Cylindern har en klump inuti som känner retardationen ). Fungerar utmärkt och kostar nästan inget på en skrot.

Dyraste sättet är ju en justerbar reducerare du ställer med ett vred, kostar väl en tusenlapp tror jag.

jarl.

Tappar man inte vitsen med en bromsvåg lite om man ska ha reducering oxå? Jag satsar på samma mått som Heralue (Taunus ok fram och Audi 80 ok bak) får se hur mycket det stämmer.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

okey är det någon som använder broms våg med 2 separata broms cyl?? förutom

heralue som vänligen berätta om sina cyl. och ja jag vet att många använder en orginal cyl och div regulatoret både manuella och automatiska..

Jag har två bromscylindrar samt en våg mellan dom. Ska kolla i morgon vilken volym dom har (har garageförbud idag).

Link to comment
Share on other sites

okey 0,625 fram och 0,700 bak..

Heralue Girling skivor/skivor

Micael Wilvood skivor/ trummor

tja vad skall jag köpa :blink:

Tack så länge...

om fler har vettiga kommentarer hör av er...

ps vad använde du( Micael) för backventil för bak kretsen?? då ju trummor skall ha ett visst grund tryck?? Ds.

mvh :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag har volvo 240 std. huvudbromscylinder på ett micra servo och en wilwood regulator till bakre kretsen.

140 skivor fram och 940 skivor bak...

volvo std. 4 kolvsok fram från 140/240. 2 kolvs 940 ok 40mm diam bak (finns 3 olika 36, 38 & 40mm)

Ingen våg alltså, och det funkar klockrent vill jag ha mer/mindre broms bak så är det bara att ratta på regulatorn... lätt som en plätt.

Link to comment
Share on other sites

okey  0,625 fram och 0,700 bak..

Heralue Girling skivor/skivor

Micael Wilvood skivor/ trummor

tja vad skall jag köpa :blink:

Tack så länge...

om fler har vettiga kommentarer hör av er...

ps vad använde du( Micael) för backventil för bak kretsen?? då ju trummor skall ha ett visst grund tryck?? Ds.

mvh  :racesmile:

Ingen, än så länge....... Visste inte att man behövde nån sån.

Link to comment
Share on other sites

det brukar sitta en backventil integrerad i h cyl eller ingängad på utgången..till bak kretsen på bilar med trumbromsar...i alla fall har jag fått lära mig det någon gång i forntiden..eller så var min hjärna på picknick den dagen.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

det brukar sitta en backventil integrerad i h cyl eller ingängad på utgången..till bak kretsen på bilar med trumbromsar...i alla fall har jag fått lära mig det någon gång i forntiden..eller så var min hjärna på picknick den dagen.. :blink:

Nejdå herr Thulesius... din hjärna var inte på semester...

De brukar kallas "Residual valves" och finns att köpa lite överallt

att sätta "in-line" på ledningarna....

de är där för att förhindra onödigt mycket rörelse för bromsbelägg/bromsband

det finns till både skivor och trummor med olika tryckbegränsare i.

Hmmm... meningsskiljaktigheter ska se om jag hittar ett par olika på nätet....

länk kommer här isåfall

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

på min vw buggy används en sådan bromstrycksåterströmingsreglerandebackventiltillbaktrumbromsarna (lsvårt ord som nog inte finns) och det jag lärt mig är att trycket skall till viss del motverka fjäder trycket och göra att bromsbackarna inte behöver röra sig så långt..

kan inte allt men jobbar på det :D

Link to comment
Share on other sites

Nejdå  herr Thulesius... din hjärna var inte på semester...

De brukar kallas "Residual valves" och finns att köpa lite överallt

att sätta "in-line" på ledningarna....

de är där för att förhindra onödigt mycket rörelse för bromsbelägg/bromsband

det finns till både skivor och trummor med olika tryckbegränsare i.

Hmmm... meningsskiljaktigheter ska se om jag hittar ett par olika på nätet....

länk kommer här isåfall

Antagligen beror det på hur trumbromsarna är gjorda. Mina har en mekanisk grunka som justerar onödigt spel i bakre bromsbanden, alltså trycklöst system i viloläge.

Link to comment
Share on other sites

http://www.stainlesssteelbrakes.com/products/Accessories/

här är ett par på bild fast med kass text utan vidare info...

http://www.wilwood.com/Products/006-Master...0-RPV/index.asp

här var en klockren sida i ämnet....

Visst har du rätt Jarl att den "mekaniska grunkan" även ska hindra onödig rörelse.

Men tanken med mekaniken är väl att mata fram belägget för att slippa pumpa för att få bromsar när beläggen börjar bli slitna.

Man ska nog räkna dessa ventiler som ett komplement för att få så nära 0-spel som möjligt i pedalen... mekaniken kan nog aldrig komma till nära 0-spel i pedalen mer än periodvis direkt efter att de "kuggat fram"

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

http://www.stainlesssteelbrakes.com/products/Accessories/

här är ett par på bild fast med kass text utan vidare info...

http://www.wilwood.com/Products/006-Master...0-RPV/index.asp

här var en klockren sida i ämnet....

Visst har du rätt Jarl att den "mekaniska grunkan" även ska hindra onödig rörelse.

Men tanken med mekaniken är väl att mata fram belägget för att slippa pumpa pår att få bromsar när beläggen börjar bli slitna.

Man ska nog räkna dessa ventiler som ett komplement för att få så nära 0-spel som möjligt i pedalen... mekaniken kan nog aldrig komma till nära 0-spel i pedalen mer än periodvis direkt efter att de "kuggat fram"

Jaaa, det är ju klart som korvspad - när man har huvudcylindern placerad lägre än hjulcylindrarna, måste man ju ha någon slags broms på oljan så den inte rinner tillbaka från hjulen. Tänkte inte på det.

Har dock inte sett någon sådan på en serietillverkad bil - men man lär så länge man lever. Tack för tipset på sidan...

Och visst - den mekaniska justeringen är ingen höjdare, kräver ofta tillsyn.

Link to comment
Share on other sites

Jaaa, det är ju klart som korvspad - när man har huvudcylindern placerad lägre än hjulcylindrarna, måste man ju ha någon slags broms på oljan så den inte rinner tillbaka från hjulen. Tänkte inte på det.

Har dock inte sett någon sådan på en serietillverkad bil - men man lär så länge man lever

tänkte på det...

vw typ 1 (gammal seriebyggd bil i ett lågt antal :P ) har ju stående pedaler och en h cyl som sitter lågt dvs under broms cylindrarna... vet att ibland om man byggt om bilar till skivor bak, som original har trummor kan drabbas av anliggning då man har ett övertryck på den bakre kretsen.. om man inte samtidigt byter ut h cyl till en anpassad för ändamålet.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

någon som vet om man "måste" köra med sådanna hära eller funkar det ändå om man har pedalstället på golvet ???

någon som vet i vilken prisklass dom brukar ligga ?? ( måste inte vara wilwood)... :)

är det kanske billigare att köra med lösa bromsvätskebehållare som man sätter lite högre upp ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...