Jump to content

Tigersportscar.se ?


Zyxx

Recommended Posts

Hi.

Aldeles ny här.. då man har letat runt lite och hittat detta trevliga forum.. :D

Jag har blivt sugen på att försöka mig på ett bygge och har hittat dessa bilar

och har fått intresse för denna bil Tiger Cat E1

Länk: ----> TigerSportsCar

Och undrar nu om det är ok att börja bygga på en sådan bil ?

Tanken är ju det att det finns en del prylar med i det kit man köper.

tiger-cat-e1-2[1].jpg

Länk: ----> www.tigersportscar.se

Link to comment
Share on other sites

Tiger Cat E1 har designats för att utnyttja en Ford Sierra som donator bil i så stor utsträckning som möjligt. Chassiet är tillverkat i 25*25 fyrkantrör och utnyttjar donator bilens bakre bärarmar men med nya fjädrar och stötdämpare. Fram används donator bilens styrspindlar tillsammans med centralt placerade justerbara stöddämpare

Det skall gå bra!

Se: http://forum.locostsweden.se/index.php?s...pic=3197&st=39#

Link to comment
Share on other sites

Ett bra val men tänk på att bakvagnen är original sierra och detta innebär att den dels blir tung, får konstiga bakskärmar och trång sittbrunn. Jag tittade länge få denna men om jag skulle välja tiger så skulle jag välja Tiger AVON. En stor anledning till att jag inte valde Tiger var att den finns i Sverige och det innebär 25% moms i stället för 18% vat Frakten åker du på hur som.

Ett alternativ till cat en är robinhood komplett och billig och använder samma bakvagn. Ett tipps titta på en MK bra pris och kvalitet och mycket lättbygd. Det mest avancerade jag förut gjort på en bil är typ att renovera bromsar och jag har bygt en dylik.

Innan du tittar mer på Tiger köp deras bok väl värd sina pengar även om det blir en annan bil.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

>>Zyxx

Jag tror att du kommer att bli besviken efter att tag med en Cat E1 eftersom den är för enkel i konstruktionen. Vill du bygga ett kit så finns det precis som Michael bättre sådana att välja varav MK Indy kan vara ett lämpligt val beroende vad du tänkt dig för motor...

Annars kan man ju bygga allt från grunden själv men då tar det klart mycket längre tid. :blink:

Mvh Mats (som körde en röd Saab 9000 på F5 samtidigt som du med den blå 205:an och till och med fastnade på film ;) )

Link to comment
Share on other sites

Bra att ni ger lite info då man lätt fastnar för något som man tycker är ev bra att bygga på.. får leta lite till innan man bestämmer sig.

Jag köper helst ett färdigt shassi då jag inte har så mycket kunskap i att göra snygga svetsfogar ( eller vad det nu heter )

Vilken motor det blir vet jag inte just nu.. men en 2.0 TS från en Alfa skulle väl passa mig iaf.

Boken Build your own sports car är beställd idag och jag får väl bläddra lite i den innan jag gör något annat.

Hi Mats / Vilken liten värld vi lever i...

Den blå 205:an är såld och jag köpte på mig en Cortina GT 72:a som jag tänkte bygga ny ban racer på men så fick jag syn på några byggen och så blev man bra sugen så nu står Cortinan med en Till Salu lapp på sig o väntar på en ny ägare... : )

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Bygger en Cat och tycker nog att den är väl värd sina pengar med vissa undantag.

Som kit är den ett smart val då den är helt baserad på Sierra men kanske att MK är aningen mer komplett för något mindre pengar.

Tycker att vissa delar i kittet var aningens klantigt byggt. Exempel på detta är fästen till skärmar mm. som är i obehandlat plattjärn lämpade för en stridsvagn.

Ändå måste jag säga att Tiger är ett bra val då supporten från Killarna i Östersund är bra och att bygget sannolikt är lättare att få ihop med endast en donator.

Kom förbi och kika på bygget och avgör själv.

När det gäller de skumma skärmarna bak så har jag bara fått positiv respons=ser bättre ut i verkligheten.

Byggmanualen tillhör doch marknadens absolut sämsta. Den fungerar bäst som sittdyna eller att tända i pannan med :mad:

post-233-1135068678.jpg

Link to comment
Share on other sites

>>Zyxx

Du behöver inte köra längre än till Hasslarp om du inte vill ;) ... Dock kan man behöva kolla kvalitén på prylarna. Själv har jag nyligen köpt plast från Härdplastteknik i Dösjebro och de verkar hålla högre kvalité.

Link to comment
Share on other sites

oki inte längre bort än så : )

Har mina funderingar på att försöka börja bygga helt från början..

Hur har ni gort er motorhuv eller man köper den färdig ?

Hur noga är det i bes hos SFRO & SBP då det gäller svetsfogar.. hittade en bild och går den igenom så ska jag med lyckas...

r3316.jpg

Link to comment
Share on other sites

:blink:

Ingen muntlig kommentar av SFRO's besiktningsman ens?

Jag vill nu inte vara allt för kritisk och låta som en besserwisser men....

Det har ju inte varit en riktig smälta vid svetsarbetet om man säger så...

Jag skulle nog göra om en del av ren självbevarelsedrift och för att kunna

känna lugn vid framtida färder....

Även om SFRO godkänt det...

Link to comment
Share on other sites

Ärligt så tror jag att bilden är lite missvisande. Kollade runt lite på gamla bilder och tror att det håller. Men får kolla på bilarna hur det ser ut. Samtliga svetsar är numera slipade. Har inte hittat några problem med de svetsar som vi varit tvingade att ta bort pga fel bygge.

Kolla hemsidan om det finns fler svetsar som verkar underliga

Men det kanske var förbi en fågel och "sket" medans vi fikade.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

jag fick en gång (för 30 år sedan höra av min far, när jag började svetsa).. om man behöver slipa ner en svets är det inget att ha...

på jobbet när vi svetsar slipas endast ev svets stänk bort innan lack, el förcinkning eller pulverlack eftersom en bra svets behövs inte slipas... skall vara om den sticker upp lite så den går emot någon annan detalj.

det viktiga är ju iofs inte utseendet utan att det håller... vi bygger ju faktiskt fordon som vi och andra vill våga lita på.

en kedja är inte starkare än den svagaste länken..

ja mycket gnäll...

men vi måste vara rädda om varandra..

build safe-drive safe... annars kanske du får åka en ambulans som jag byggt... :racesmile:

mvh.

Link to comment
Share on other sites

Det var inte meningen från min sida att peka på någon hur dom har använt sin svets utan bara hur SFRO ställer sig till det arbete som är gort.. lite med tanke på att jag inte är stålmannen då det gäller att svetsa... frågan kom då jag hade tänkt försöka ge mig på detta o bygga mig en racer : )

Link to comment
Share on other sites

en tanke är punkta ihop det som behövs...och låt någon som är duktig...svetsa ihopa det åt dig...bjud på något gott och alla kan känna sig nöjda..

vill inte gnälla men det är VIKTIGT att grejerna håller... jag har svetsat många år...men vissa saker svetsar jag inte själv... utan lämnar till dom som inte gör annat HELA tiden... handlar om själv bevarelse drift...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...