pacman Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 After att frugan och jag hade köpt gården så hade vi inte så mycket pengar kvar. Vi hade bara 100:-, och för det skulle vi köpa djur. Så vi for iväg till en gårdsmarknad för att köpa djur. För att gården skulle gå ihop behövde vi 100 djur. En ko kostade 10:-, ett får 3:- och en höna 50 öre. Hur många kor, får och höns skulle vi köpa för våra 100:- så det blev 100 djur?? Mejla svaret till mig (pacman). Först till kvarn publiceras här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 om du hade en mailadress hade det varit mycket enklare.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 måste man ha alla 3 djurraser?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted December 19, 2005 Author Share Posted December 19, 2005 måste man ha alla 3 djurraser?? Jaa, det är ju själva kärnan i problemet! 3 raser, 100 djur och 100 kronor. om du hade en mailadress hade det varit mycket enklare.. Pröva "skicka e-post" under profilen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 19, 2005 Share Posted December 19, 2005 Pröva "skicka e-post" under profilen.... <{POST_SNAPBACK}> Done Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted December 19, 2005 Author Share Posted December 19, 2005 Kan meddela att flera rätta svar har inkommit! :notworthy: Men jag väntar med att avslöja rätt svar, ifall det är fler som sitter och gnuggar geniknölarna.... :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 19, 2005 Share Posted December 19, 2005 ja fler mail har du fått !! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 19, 2005 Share Posted December 19, 2005 ja skickade ett PM istället.. hoppas de gick lika bra.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Vem var först med rätt svar då:)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 21, 2005 Share Posted December 21, 2005 Jag tror han räknar på svaret fortfarande :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted December 21, 2005 Author Share Posted December 21, 2005 Jag tror han räknar på svaret fortfarande :515: Tänk för att jag inte gör det! :515: DET RÄTTA SVARET PÅ GÅTAN ÄR: 5 kor, 1 får och 94 höns. Först rätt svar kom från....... KIMMEN! :toot: :toot: :toot: Som god tvåa har vi Mikael Error Och som hedervärd trea hamnade allas våran Jonte Senaste inkomna rätt svar kom från Heralue. (Lite snabbare nästa gång, va.. ;)) God Jul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 21, 2005 Share Posted December 21, 2005 (edited) Vad är det för priser då? Hur löste ni andra problemet? jag gjorde så här: int pengar1, pengar2; int x, y, z; x = y = z = 0; for(x = 10; x >= 0; x--){ pengar1 = 100-10*x; for(y = pengar1/3; y >= 0; y--){ pengar2 = pengar1-3*y; for(z = pengar2*2; z >= 0; z--){ if((x + y + z == 100) && ((float)(10*x+3*y+0.5*z) == 100.0f)) printf("%d kossor\t %d får\t %d höns\t %0.2fkr\n", x, y, z, (float)(10*x+3*y+0.5*z)); } } } Edited December 21, 2005 by error Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 21, 2005 Share Posted December 21, 2005 Hmm.. jag kollade min PMkorg för att se vad jag svarade, men hittar inte PMet.. :blink: Fick du det pacman ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted December 21, 2005 Share Posted December 21, 2005 Vad är det för priser då?Hur löste ni andra problemet? jag gjorde så här: int pengar1, pengar2; int x, y, z; x = y = z = 0; for(x = 10; x >= 0; x--){ pengar1 = 100-10*x; for(y = pengar1/3; y >= 0; y--){ pengar2 = pengar1-3*y; for(z = pengar2*2; z >= 0; z--){ if((x + y + z == 100) && ((float)(10*x+3*y+0.5*z) == 100.0f)) printf("%d kossor\t %d får\t %d höns\t %0.2fkr\n", x, y, z, (float)(10*x+3*y+0.5*z)); } } } <{POST_SNAPBACK}> :blink: hoppsan jag som bara tänkte till lite och insåg att det måste vara en herrans massa höns, nått får och lite fler kor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 21, 2005 Share Posted December 21, 2005 :blink: hoppsanjag som bara tänkte till lite och insåg att det måste vara en herrans massa höns, nått får och lite fler kor Programsnutten visade att 0 kor, 20 får och 80 höns också funkar. Enklaste är ju ett ekavtionssystem men det var för länge sedan jag löste ett sådan med tre obekanta och bara dom två ekvationer som jag hittade. 10*x+3*y+0,5*z = 100 x+y+z = 100 Är det någon som har den tredje ekvationen eller vet hur man löser det ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted December 21, 2005 Share Posted December 21, 2005 Jag försökte att ersätta x=0,5 y= 6x 0ch z=20x och sedan lösa men vafan det var länge sedan. En iterativ lösning syns mig för jobbig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 21, 2005 Share Posted December 21, 2005 ja matte e ju inte min starka sida så de va kanske tur att PMet försvann.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted December 22, 2005 Author Share Posted December 22, 2005 Hmm.. jag kollade min PMkorg för att se vad jag svarade, men hittar inte PMet.. Fick du det pacman ??? Joo, det var det här ,va? jag gissar på162 hönor (* 0,50 = 81 kronor) 1 Ko ( * 10 = 10 kronor ) 3 Får ( *3 = 9 Kronor ) summa 100 kronor... :lol: :lol: Jag får det till 166 djur..... Men summan var rätt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 (edited) ja matte e ju inte min starka sida så de va kanske tur att PMet försvann.. :P <{POST_SNAPBACK}> Jula, 19 :- Edited December 22, 2005 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 ahh... såg nu att de skulle vara 100 djur... jag tyckte de verkade lite väl enkelt... :blink: :icon_oops: skumt att PMet inte finns i min "skickade"korg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 ahh... såg nu att de skulle vara 100 djur... jag tyckte de verkade lite väl enkelt... :blink: :icon_oops: skumt att PMet inte finns i min "skickade"korg... <{POST_SNAPBACK}> Tip of the day: Det finns en "Add a copy of this message to my sent items folder " ruta att bocka i längst ner numera när man skickar "PM" Acke..... om man vill spara skickade meddelanden alltså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 jo, jag vet, men jag har 141 meddelanden i min "skickade" korg utan att ha klickat för att den skall spara.... det är det som förbryllar mig... :blink: men skit sak samma... jag hade fel iaf... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted December 24, 2005 Share Posted December 24, 2005 själv hade ja köpyt en räktrålare :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts