Jump to content

Blir man förvånad?


Jocke E

Recommended Posts

Saxat från Aftonbladet.

Du får betala skylttjuvens trängselskatt

HANS NUMMERPLÅT BLEV STULEN Trängselskatten kan bli en dyr mardröm för Andreas Markås och tusentals andra bilägare. "Mina nummerplåtar är stulna och Vägverket säger att jag ska betala när tjuven åkt", säger han.

5348 nummerplåtar stulna i år

Hittills har 5348 bilägare blivit bestulna på sina nummerplåtar.

De kan tvingas betala tjuvåkarnas trängselavgifter - dag efter dag.

Och de ansvariga står handfallna inför problemet.

Trängselskatten i Stockholmstrafiken införs om en månad. Men tjuvarna är redan i farten och stjäl nummerplåtar som de ska sätta på sina bilar för att slippa avgiften. Den 1 december var 5348 nummerplåtar efterlysta, enligt Svenska Dagbladet. För dem som fått sina registreringsskyltar stulna, kan det skapa stora problem.

Kamerorna i de 18 betalstationer upptäcker inte om en bil passerar med stulna nummerplåtar.

Måste betala ändå

I stället registeras bilnumret som alla andra och skickas vidare i systemet.

Om skatten inte betalats till Vägverkets konto inom fem dagar får bilägaren en påminnelse med en extra avgift på 70 kronor.

Att polisanmäla hjälper inte - avgiften måste ändå betalas.

Först därefter kan man vända sig till Vägverket med en begäran om omprövning. Men så länge tjuven fortsätter att köra med den stulna skylten tvingas bilägaren överklaga. I värsta fall blir det varje dag.

Vägverket och Skatteverket står helt oförberedda inför det växande problemet.

Enligt Skatteverket är det inte möjligt att automatiskt spärra den stulna nummerplåten.

Upprörd på Vägverket

- När den som blivit bestulen får en ny skylt kan det vara två bilar som rullar med samma skyltar. Om vi spärrar numret behöver ingen av dem betala trängselskatt och det är inte heller korrekt, säger Per-Olof Hellner, till SvD.

Andreas Markås, 29, är en av de drabbade. Han polisanmälde stölden och fick dubletter. Efter många samtal med Vägverket är han upprörd.

- De säger att jag måste betala även om tjuven använt mina skyltar. Och varje gång ska jag bevisa att det inte är jag som åkt. Jag förstår inte hur de har tänkt, det här kommer inte att fungera.

Publicerad: 2005-12-04

Så gör du om du drabbas av nummerplåtstjuvar

1 Polisanmäl stölden.

2 En ny skylt kostar 60 kronor.

3 Avgiften måste betalas inom fem dagar.

4 Begäran om omprövning skickas till Skatteverket som brev, fax eller e-post.

5 Du måste bevisa att det inte är du som åkt.

Om du stjäl en nummerplåt

1 Du blir skyldig till både stöld och märkesförfalskning

2 Dessa brott kan, var för sig, ge fängelse i upp till två år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...