Michael Th Posted November 22, 2005 Posted November 22, 2005 hejsan jag har möjlighet att få en Toyota celica 2,0 16v 3S-GE 103 kw. -88 är ovanstående motor bra?? eller är den bara tung?? kan man / vill man trimma den?? om jag skulle vilja använda den, vad för växel låda är lämplig, om man inte vill göra en adapter till en vanligare låda ?? är det något annat som är lämpligt att plocka från nämda bil?? jag skall iofs plocka fälgar och däck då dom passar på min octavia. mvh Quote
Bengt Norell Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Lägg in en fråga på www.toyotaclubsweden.com så får du garanterat initierade svar. Allt Gott Bengt Quote
riek Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Det är en sådan F3 motor jag köpt. På Locostbuilders så får du ca. 20 träffar om du söker på 3sge. Man brukar ta en Ford typ 9 låda och konvertera. Toyota RWD lådor verkar vara hårdvaluta. 3-sge är inte lika liten och lätt som 4-age men har fina insugskanaler etc. 4-age är en BDA kopia och vore mycket elegant att ha i ett orginalnära sUPER SEVEN BYGGE. Med Weber 40:or och nya kammar får du nog ut 150-160 hästar ur 3-sge motorn. Quote
Bengt Norell Posted November 24, 2005 Posted November 24, 2005 Hur har det gått, har du fått några svar på dina frågor? Nyfiken Bengt Quote
Michael Th Posted November 25, 2005 Author Posted November 25, 2005 (edited) hmm tyvärr behöver jag jobba för överlevnaden så jag har inte hunnit med..:( skall försöka få lite svar i helgen... bilen (motorn ) har en blåst topp packning.. köpte den för 1000kr för det sitter fina vinterdäck på alufälgar som passar min Oktavia... allt annat som jag plockar innan den går till skroten och jag får 500kr ..är sas bonus.. tänkte mig om motorn är en vetig grej kan man ju byta packningen slipa toppen och använda den.. den står hos min granne(andra sidan nätet..) så jag skall bara få tid att rulla över den.. vi får c jag har ju även en 1,3 16 swift..morot.. så lite kluven är jag . ev tipps från församligen?? mvh. edit. fick just veta att toppen inte är kass.. bara kylaren som läcker som ett såll.. motorn tickar lite i lyftarna dom första sek tills oljetrycket är fullt..har tänkt mig att demonter motorn komplett med sprut och kabelhärva.. sedan får man c vad jag vill kasta.. :D annars så har jag div dellorto 40 förgasare så vem vet.. dom kommer från 2 liter Alfa motorer. Edit. Edited November 26, 2005 by Michael Th Quote
Bengt Norell Posted November 26, 2005 Posted November 26, 2005 Jag väntar med spänning, själv har jag lagt ett bud (1000:-) på ytterligare en corolla gti donator, kan vara bra att ha. Allt Gott Bengt Quote
Michael Th Posted November 29, 2005 Author Posted November 29, 2005 skrev lite frågor på toyota forumet... fick dessa svar. Skrivet: 26-11-2005 22:22 Rubrik: -------------------------------------------------------------------------------- Hej och välkommen til forumet. Trevligt att det finns sevenbyggare som intresserar sig för annat än fordmotorer. 3S-GE av den generationen som du har fått tag på är på 140 hästar, och är väl inte såå vansinnigt lätt eller billig att trimma. Dock är det en av toyotas bästa motorer som tål en hel del stryk om man ser till att serva dem rätt. Bort med LMM:en, putsa toppen lite med dremeln och häng på ett MS är väl en bra början iallafall.. Ett tips är också att se till att T-VIS-brickorna sitter kvar där de ska genom att spärra skruvarna på något sätt. De brukar ha en tendens att lossna hacka sönder saker annars. Johnny Blade här på forumet håller på och parar ihop ett 3S-block med en automatlåda från en Model F, så hittar du en manuell låda från en sån så borde den saken vara biff.. Men det kan han nog berätta mer om. Citat: Ett tips är också att se till att T-VIS-brickorna sitter kvar där de ska genom att spärra skruvarna på något sätt. De brukar ha en tendens att lossna hacka sönder saker annars. vad är detta?? Citat: Model F hmm vad är det för bil??? Variabelt insug. I varannat av de åtta insugsrören sitter det ett litet spjäll närmast toppen, som öppnas vid 4300 varv. Citat: hmm vad är det för bil??? Den lilla minibussen.. Lillebror till hiace. (En hiacelåda går säkert oxå på med lite vilja) -------------------------------------------------------------------------------- begriper jag det rätt att funktionen skall vara kvar med öppning vid 4300varv eller skall man öppna dom så dom alltid är öppna...sorry att jag är så frågvis.. det närmaste jag varit toyotor är min frus yaris..-01 men det är ju kul om det går att använda denna spisen till mitt bygge... -------------------------------------------------------------------------------- Om man inte frågar så blir man inte klokare. Med T-VIS öppna så blir det mer vrid på höga varv och med T-VIS stängda så blir det lite mer vrid på låga varv. Tar du bort spjällen så får du alltså sämre botten och mellanregister men med lite mer vrid på toppen. Spärrar du dem i stängt läge så kommer den att gå som en gammal volvo. Toppeffekt är bara att glömma eftersom den kommer att varva som en potatis. Är inte såå insatt i MS, men det borde gå att få det ge en signal över ett visst varv, för att t ex öppna T-VIS. _________________ : -------------------------------------------------------------------------------- Jopp! Sprängkåpan från en Toyota med Y-motor (tex Model F) passar med mindre modifikationer mot celicamotorn, men det blir då stående rakt upp istället för lutande 20? grader som den är nu. En del säger att det funkar att ställa motorn upp andra säger att man måste göra om dreneringen av oljan från toppen. Ett annat problem med att längdsställa en 3Smotor är fördelaren och vattenröret som tar ganska mycket plats bakåt då (fördelaren kan man iofs göra sig av med med en annan tändning. Här är ett intressant projekt: http://forums.toymods.org.au/index.php?t=m...71d7e6949bbde1d BTW en 6-växlad låda från en Lexus IS200 (G-motor) passar också mot celicamotorn. _________________ -------------------------------------------------------------------------------- hmm när jag var inne med huvudet under huven innan idag tyckte jag mig se att kopplingskåpan ser delbar ut vid växellådan... tänkte mig en adapter variant mot en getrag låda jag har liggande om jag inte hittar en direkt passande låda...Citat: BTW en 6-växlad låda från en Lexus IS200 (G-motor) passar också mot celicamotorn den lådan verkar INTE vara direkt lowcost jag får springa runt hos en lokal skrot nisse jag känner som har mycket äldre bilar ...kanske det finns något lämpligt... original sprut??? kan man inte plocka hela det systemet?? då borde ju T-VIS fungera??eller -------------------------------------------------------------------------------- Fördelaren har jag sett nån som har skruvat fast under insuget och drivit med en tandrem direkt från veven. Trodde det var honom du hade länkat till men det var det inte.. Det där såg också intressant ut. _________________ -------------------------------------------------------------------------------- Michael Th skrev: hmm när jag var inne med huvudet under huven innan idag tyckte jag mig se att kopplingskåpan ser delbar ut vid växellådan... tänkte mig en adapter variant mot en getrag låda jag har liggande om jag inte hittar en direkt passande låda... den lådan verkar INTE vara direkt lowcost jag får springa runt hos en lokal skrot nisse jag känner som har mycket äldre bilar ...kanske det finns något lämpligt... original sprut??? kan man inte plocka hela det systemet?? då borde ju T-VIS fungera??eller / Michael Om jag inte tar miste så är sprängkåpan integrerad i lådan, men är du en jävel på att svetsa aluminium så är ju ingenting omöjligt.. Med originalsprutet funkar TVIS mycket riktigt. hoppas att någon förutom jag fick glädje av detta... jag körde hem Celican och det var bra ös i maskinen har ännu inte bestämt om jag skall använda maskinen... det är ju en tung klump...ca 100kg :( vad göra.. swift eller tojutta.. vad tycker ni... mvh :racesmile: Quote
Bengt Norell Posted November 30, 2005 Posted November 30, 2005 Visst är det kul att lägga in en fråga på Toyotaforumet, blixtsnabba svar och kunnande i massor. Om jag skulle välja motor, valde jag swiften, det är trångt i sjuan och ju mindre motorn är, så minskar åtminståne problemen ngt. MEN. det skulle vara kul att fortsätta grävandet efter en lämplig växellåda till 3S, bäst är troligen att köpa/tillverka en sprängkåpa till fordlådan. Jag sätter en Toyota T-50 låda efter min 4A-GE, problemet med den är att den inte håller för såvärst mycket effekt och det är väl troligt att modell Fs låda inte är så värst stark den heller. Allt Gott Bengt Quote
dreamcar Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 ja har trimmat toyota celica en gång i mitt liv2,0l 16v det finns mycket prylar med det är jävligt dyrt till dom motorerna.... men det är en driftsäker motor...+smidda kolvar orginal i dom.... Quote
Michael Th Posted December 3, 2005 Author Posted December 3, 2005 hmm vad göra.. liten ettrig swift.. eller lite tyngre driftsäker Celica maskin... skit oxå jag är kluven... fast det blir nog swift maskinen för den fina vikten skull. sedan så är den både snygg och effekt tålig om man vill trimma... :racesmile: mvh. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.