riek Posted October 28, 2005 Share Posted October 28, 2005 Jag dockade motorn med ramen nu i kväll. och det ser inte bra ut. Jag tycker motorns höjd är bra och markfrigången och ok men jag undrar om motorn sitter för högt. min kardanaxel kommer vara lika krokig som fan vet vad.... Hur mycket fjädrar bilen ihop ? Rent teoretiskt så kan remskivan vara någon centimenter längre ned och motorn en centimeter längre bak. Mina frågor är.... bakre växellådsfästet, går det i linje med nedersta begränsninglinjen på ramen på era bilar? (Ford typ 9 låda) Hur många centimeter luft har ni mellan remskivan på vevaxeln och röret? Hur mycket sätter sig bilen av nedfjädring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 På farsans bygge så ligger växellådsfästet ca 1 cm från botten på ramen (om jag inte minns fel)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Jag har min motor så lågt att transkåpan ligger jämns med golvplåten.Jag kapade min sump jämns med transkåpan,ca 1 liter oljevolym försvann.Större filter. Jag använder en motorgummikudde till 140 som vxl-låds fäste.Jag gängade om i vxl-lådan. Gummit sitter i en 5mm plåt som ligger svetsad på golvplåten i kardantunneln. Min motor lutar lite bakåt ,diffen lika mycket uppåt så att kardanknutarna får lite vinkel att jobba i. Jag använder ett 4-1 system från Lolocost och har massa mm till remskivan. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Snacka om att fatta fel!Röret på ramen,naturligtvis!Jag har ca 4 cm. Eftrersom jag har förlängt mitt chassie något i motorrummet,ligger halva min remskiva bakom ramröret. mvh pixbo :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 min kopplingsklocka sitter 4cm under ramen och oljetråget är lika lågt det. Har en bild nånstans där måttet mellan vevaxeln och nedre ramröret men hittar den tyvärr inte nu. Vet att den finns på www.locostbuilder.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted October 30, 2005 Author Share Posted October 30, 2005 Några bilder för att beskriva vad jag beskriver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted October 30, 2005 Author Share Posted October 30, 2005 Forts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted October 30, 2005 Author Share Posted October 30, 2005 forts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 (edited) Några bilder för att beskriva vad jag beskriver <{POST_SNAPBACK}> Om man jämför med den högra bilden så har iaf jag motorn minst 20cm längre bak! Fick iofs ofra lite benutryme för passageraren men det var det nog värt kan jag tro:) Tumnaglarna förljde tydligen inte med när man "citerar". Iaf så menar den högra bilden i det inläget som ligger högst upp av dom 3. Edited October 30, 2005 by Marcus a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.