Jump to content

Stötdämpare


Guest Guest_Krister

Recommended Posts

Guest Guest_Krister

Jag blir Tokig(are)

Vart hittar jag stötdämpare till mitt bygge....

Vart har ni hittat Era... Vad kostade dessa??

Nu är det lita PANIK !!

Link to comment
Share on other sites

Hej pöjkar.

Om ni vill ha möjlighet att hitta en go balans i bilen, när ni väl har den körklar, så rekommenderar jag starkt justerbara stötdämpare. Cougars (GTS) kanske är bra, med justerbara fjädrar (enbart för att höja och sänka chassit relativt vägbanan!!), men stötdämparna bör absolut vara justerbara om ni skall hitta en balans mellan optimal väghållning och åkkomfort. Det är nog så svårt att hitta rätt fjäderstyvhet....

MVH /

Link to comment
Share on other sites

Håller helt och fullt med Pacman. Stötdämparen är den del tror jag som mest påverkar slutprestandan på bilen. Motor, drivlina i all ära men det är med chassit man kan få fason på bilen. Tittar man sen på priset så är ca 8000 inte så jätte farligt. Jämför men vad motsvarande skulle kosta till en standard bil ( 2-vägs coilover) det dubbla är det minsta du får betala. Så bra chassi till en seven är relativt billigt. Jag tror att man vinner på att spara in dom pengarna någon annanstans på projektet.

Här är en kille som säljer AVO coilover... http://home.swipnet.se/bmp/

Jag har inte köpt av honom men han verkar ha bra priser. Jag köpte mina AVO av Janne Persson (http://www.esther.se). Trevlig kille !

Link to comment
Share on other sites

Krister (och alla andra!)

Jag köpte GAZ från Dampertech, 1,9" ID för £300 + frakt. (Ni såg dämparna när ni var hos mig på besök).

Jag har jämfört med AVO, SPAX och andra dämpare, och GAZ är väl i klass med dem! Jag frågade en kollega som håller på med formelracing, och han var mycket positiv till GAZ-dämparna.

3 års garanti och renoveringsbara är inte heller fel.

Är mycket nöjd med mitt köp. Möjligen behöver jag byta till till hårdare fjädrar, men det ger sig när jag börjar köra med bilen.

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

Guest Ivar Ronander

Kolla i "Lelles" (motorcykeldelar) där finns dämpare från 1650:- paret enkelverkande och dubbelverkande från ca 3500:-. Dom har längd och hårdhet angivet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst lite på LocostBuilders.co.uk om olika dämpare.

Enligt Darren George (dozracing), som driver GTS och säljer budget-dämparna, är dom tillverkade av Nitron. Enligt honom har Ron Champion varit med och utvecklat dämparna, så dom är väl antagligen lite för mjuka för oss som bygger med tyngre motorer och kraftigare rör i ramarna.

Han säger också att Spax, Avo och Gaz alla är exakt likadana, dålig kavalitet och att just justerings-mekanismen är det funkar sämst... men han är väl inte helt opartisk kanske...

Jag tycker det verkar som om Gaz-dämparna från Dampetech är värda den extra tusenlappen jämfört med GTS.

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med motorcykeldämpare men dessa har lite kort slaglängd så det blir länkarmar till dämparna som hamnar inne i chassiet (svårt att förklara men lätt när man ser det...).

Fick tag på 4st fräscha dämpare från Honda CBR900RR för en billig peng, börjar med dessa och funkar det inte får jag väl byta..

Svante

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...