Tommy Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 Var sitter modell nr på Volvo 740 1031 bakaxeln? För att vara säker på att man inte får fel! mvh Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 jag tror man kan se skillnad på hur många bult som håller kåpan... men ja kommer inte ihåg vilket som var till vilken.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 11, 2004 Share Posted January 11, 2004 Där är jag tämligen säker på att du har fel Acke..... :huh: Det är ganska svårt att se skillnad på 1030 och 1031 axlarna om man inte är hyfsat van. Om man tittar på bakaxelhusets översida så finns där en liten "rygg" i gjutningen som går i linje med pinjongaxeln upp till bakre kåpans bultfläns... någon som fattar vad jag menar nu? Denna ryggen är lite större på en 1031 axel och det är inte ändå så hemskt mycket det skiljer utan det är enklast om man har två bredvid varandra och kan jämföra. Det krävs ett hyfsat tränat öga för det är inte så påtagligt. På de nyare axlarna så finns inte denna ryggen kvar utan de nyare gjutningarna är helt släta på ovansidan. som exempelvis på en 940. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 12, 2004 Share Posted January 12, 2004 jo, du har säkert rätt.. ja kommer bara ihåg att man kan se skillnad på dom.. ja hade för mig att de va bultarna men nu när ja läser vad du skrev så går det upp ett ljus... så du har rätt.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted January 16, 2004 Share Posted January 16, 2004 Detta är en knepig fråga. På min så står det 1031 längst ner till vänster på diffhuset ok man tittar framifrån. Men så behöver det inte vara. Om du skall köpa ifrån en skrot så gå och leta till du hittar en som det står på. Tror att alla 760 har 1031, men det är bara en gissning. Volvo är inte logiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted January 17, 2004 Share Posted January 17, 2004 skaffa en axel från en -89 eller nyare då är alla 1031 axlar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts