Jump to content

Dragbil för 1500 kg´s kärra ?


Recommended Posts

Man skulle kanske kunna typa om den?

Jag får dra 1100 kg. :(

Förslag 1

Kärran väger 450 kg

Jag vill lasta 850 kg

Det blir 850 + 450 = 1300 kg ( = funkar ej )

Förslag 2

Kärran väger 450 kg

Jag vill lasta 650 kg

Det blir 650 + 450 = 1100 kg ( = funkar ) :D

Men 7:an väger mer än 650 kg! :(

När man drar en 7:a på kärran och blir stoppad med koll på lastvikt,

Går polisen efter vikten på 7:an enl, (regpapper)?

Eller kan man hävda att den är "lättad" ?

Vad skall man ha för däck till en 1300 kärra resp 1100 kärra. (antal lager). ?

Link to comment
Share on other sites

Om polisen inte har med en våg, så kommer dom att gå efter vikten på papprena... annars har dom ju inget att gå efter... men för det mesta brukar dom ha med sig en våg, annars kan dom ju aldrig kolla vanliga släpkärror med en massa bråte på....

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att ta BE kort if du ska dra bilar lagligt!!

Tog det för ett år sedan och det är så himla skönt att slipp räkna och hålla på:)

Man behöer iaf inte räkna lika mycket.

Ny regler som kommer i nyår är att man inte frår typa ner är kärra.

Är dom allså registrerde för en vikt så får den inte ändras, kanske att tänka på när du ska köpa en.

Link to comment
Share on other sites

Audi 100, den modellen som kom runt -92, den får dra 1540kg. Det är ganska enkelt att kolla olika bilar, det är bara att sitta på blocket.se och söka upp lämpliga objekt och sedan knappa in regnumret på vägverkets hemsida, så får man se.

https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

Link to comment
Share on other sites

Väger din 7 över 650 kg tom du tänker inte på tjänstevikten den är med full tank förare och eventuelt verktyg.

Med ca 10 l soppa väger min 580kg men tjänstevikten är 690kg SFRO kom fram till 706kg. Detta skulle gält men SBP killen var lite maktfullkomlig.

Väg bilarna och ta med vågsedeln. :racesmile:

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att ta BE kort if du ska dra bilar lagligt!!

Tog det för ett år sedan och det är så himla skönt att slipp räkna och hålla på:)

Man behöer iaf inte räkna lika mycket.

Ny regler som kommer i nyår är att man inte frår typa ner är kärra.

Är dom allså registrerde för en vikt så får den inte ändras, kanske att tänka på när du ska köpa en.

Visst gäller fortfarande max tågvikt 3500 kg med BE, men att man räknar bruttovikter istället för maxvikter??

Link to comment
Share on other sites

Om polisen inte har med en våg, så kommer dom att gå efter vikten på papprena... annars har dom ju inget att gå efter... men för det mesta brukar dom ha med sig en våg, annars kan dom ju aldrig kolla vanliga släpkärror med en massa bråte på....

Polisen FÅR inte gå efter lastens "tjänstevikt" de har ju ingen möjlighet att kontrollera om bilen som står på släpvagnen exempelvis saknar motor, eller annan viktig del.

Det de måste göra är att väga ekipaget.

Link to comment
Share on other sites

Visst gäller fortfarande max tågvikt 3500 kg med BE, men att man räknar bruttovikter istället för maxvikter??

Precis så har också uppfattat det:) Vet inte hur nya reglerna med att dom räknar bruttovikten isf totalvikten, men det är iaf så jag har fått lära mej.

Link to comment
Share on other sites

nog får du ha högre tåg vikt med BE än 3500kg, så vida du får dra de med bilen. Men du får inte överstiga 3500kg med B kort oavsett vad bilen får dra.

"-Släpet totalvikt får ej överstiga bilens tjäntevikt, dock max tåg vikt 3500kg.".... gäller vid B

änk till vv... pdf dokument

Edited by Mathias78
Link to comment
Share on other sites

Vad finns det för äldre (Billigare) bilar som man kan

få dra trailer med, upp tom 1500 kg?

Försöker hitta en för att slippa ta [E] kort!  :D

Jag drar 1550kg. lagligt med min volvo 945:a

vet dock att det skiljer lite mellan olika 945:or

beroende på bilens egen vikt utrustnings pkt. som SE

gör att bilen väger mer än t.ex. en GL modell.

och det är precis på "håret" att 1500 släp går....

Link to comment
Share on other sites

Citroen XM V6 går att få för billiga pängar och får dra 1800kg.

Ytterligare anledning att dra med XM är den gashydraliska fjädringen som håller bilen i rätt höjd hur mycket du än lastar den!!!

SNIPER kör snabbare

Edited by SNIPER
Link to comment
Share on other sites

Hej Tommy sälj inte släpet

Jag tänkte på en sak du var bekymrad över att du ej får dra släpet med din bil men det får du nog.

På B körkort får man framföra en lätt bromsad släpvagn om högst 750 kg eller vars totalvikt ej överstiger bilens tjänstevikt (din bil måste väga mer än 1500kg dock kan du falla på tågvikten 3500kg)

Bilen får dra max 1100 på kroken då får du dra ett 1500 släp vars egenvikt plus last inte överskrider 1100 kg

Exempel min Meriva får dra 1200kg bilens tjänstevikt är 1340kg det är tillåtet att dra ett 1300 släp om dess totala vikt ej överskrider 1200kg släp 300kg 7a 600kg summa 900kg grönt att köra

Detta enligt VV

Bra va

Michael W

nytt_registbevis.jpg

Siffrorna visar var uppgifterna finns på den nya typen av registreringsbevis

1Högsta vikt bromsat släp

Här kan du utläsa den högsta tillåtna släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) som gäller för bilen. Vikten får inte överskridas. Det kan innebära att släpvagnen inte får lastas så mycket som släpvagnens registreringsbevis anger.

2Högsta vikt obromsat släp

Denna uppgift finns endast hos bilar av senare årsmodell. Saknar släpvagnen bromsar får släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) inte överskrida detta värde

3Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp

Summan av bilens och släpvagnens bruttovikter får inte överstiga detta värde. Bruttovikt är bilens respektive släpvagnens aktuella vikt (inklusive last).

4Högsta totalvikt på släpet för B-körkort

För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock punkt 1.

5Bilens tjänstevikt

Tjänstevikten är bilens vikt "körfärdig" inklusive föraren. Last och passagerare ingår inte.

6Bilens totalvikt

Totalvikten är summan av tjänstevikten och maxlasten. Maxlast är den tyngsta last som bilen är konstruerad för.

Länk

http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx

Link to comment
Share on other sites

Det här ser lovande ut! :D

Vad är "torrvikten" i snitt på en Mk?

Min tjänstevikt är 1820 kg och kärran väger 450 kg

En Mk ( ca:560 ) + 450 kg = 1010 kg.... Helt ok då?

Dala7 (ca: 740 kg) + 450 kg= 1190 kg :(

( Jocke! Vad vägde din dala7:a "torr"? )

( men med tom tank, inget reservhjul osv så kanske man kan hävda att det skulle funka! )

Farsans bil får dra 1300 kg! :D

Tack Michael ! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...