Jump to content

Volvo låda till Sierra bakaxelklump?


Ferm

Recommended Posts

Jag tänkte ha volvo motor och låda med delad bakaxel från Sierra. Hur gör folk med kardan, stödlager eller för volvo lådan har väl inte splines utan medbringare? Blir väl lite väl påfrestande med stum kardan och klumpnär motorn rör på sig!?

Mvh Mange :blink: :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag tänkte ha volvo motor och låda med delad bakaxel från Sierra. Hur gör folk med kardan, stödlager eller för volvo lådan har väl inte splines utan medbringare? Blir väl lite väl påfrestande med stum kardan och klumpnär motorn rör på sig!?

Mvh Mange :blink:  :blink:

Öh.. med delad bakaxel så rör sig kardan mycket lite.. så hardy-skivan borde klara den rörelse som blir om man bara har stadiga motor-kuddar.

Diff-klumpen sitter ju bultad i tramen. :D

Link to comment
Share on other sites

Det va just det där med hardy skivan... Jag är rädd för att det är svagaste länken när man kliver av kopplingen på 5000 rpm...! Håller den för lite hård körning och mer hästar!?

Mvh Mange :prop: ;)

Link to comment
Share on other sites

Det va just det där med hardy skivan... Jag är rädd för att det är svagaste länken när man kliver av kopplingen på 5000 rpm...! Håller den för lite hård körning och mer hästar!?

Om du köper en ny hardyskiva så lär den hålla. Gamla skivor med torrt gummi får en massa småsprickor som kan göra att skivan får sönder.

Tänk också på att hardyskivan inte är en knut! Den skall inte ta någon vinkelskillnad, utan endast hjälpa till att "softa" överföringen lite grand, t ex vid växling.

Jag missade det här, och hade en vinkelskillnad mellan utgående axel på lådan och kardanaxeln. Gissa om den vibrerade över 120....

Det finns de som tar bort hardyskivan och använder en stum platta istället. Vet inte hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...