Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vid SFRO1 fick jag nedslag på att bulten i övrekulleden i fram inte stack ut tillräckligt många gängor. Nylocken gjorde ingen nytta enligt SFRO-mannen.

Jag har försökt att dra åt mer men det går inte.

Jag använder taunusspindlar och transitleder.

Nu funderar jag på om jag ska svarva ner muttrarna lite så att det kommer ut lite mer gänga. Eller bara klicka i lite loctite gänglåsning.

Vad tror ni är bäst? och vad kan SFRO tänkas tycka om det?

Posted

Kan vara.

Men då måste jag jag borra ett hål i den samt hitta en kronmutter som inte är för lång.

Posted (edited)

körnslå brevid ena hörnan på muttern borra ett hål ``diagonalt´´ genom hörnan

lås fast muttern med en ståltråd... både sitter fast och är rejsigt... så var det förr på tävlings bilar.. :racesmile:

mvh michael :D

http://www.continentalmotorsport.com/onlin...addocktools.htm

Edited by Michael Th
Posted
körnslå brevid ena hörnan på muttern borra ett hål ``diagonalt´´ genom hörnan

lås fast muttern med en ståltråd... både sitter fast och är rejsigt... så var det förr på tävlings bilar.. :racesmile:

mvh michael :D

http://www.continentalmotorsport.com/onlin...addocktools.htm

Så låste vi alla förband på Aerotech i arboga när vi renoverade flygvapnets motorer. Då kan man tycka att det bör göra besiktningsmannen belåten.

Eddy

Posted
körnslå brevid ena hörnan på muttern borra ett hål ``diagonalt´´ genom hörnan

lås fast muttern med en ståltråd... både sitter fast och är rejsigt... så var det förr på tävlings bilar.. :racesmile:

mvh michael :D

http://www.continentalmotorsport.com/onlin...addocktools.htm

Nu hängde jag inte med riktigt. Skulle man borra igenom både mutter och bult?

Eller var det bara igenom själva godset på muttern och sen låsa den mot nåt som sitter fast med lite ståltråd?

Posted

bara borra genom hörnan och stick igenom tråd tvinna och bind fast i en fast del.. eller borra genom mutter och bult och knacka in en sax sprint och vik ut benen.... om du bara fäster i muttern så försvagar du inte bulten.

mvh michael

Posted

på flygplan används låstråd väldigt flitigt. det är dock inte vanlig ståltråd då den kan gå av vid belastning efter att man tvinnat den. utan det är en speciell legering som ineholler krom mm.

Posted
på flygplan används låstråd väldigt flitigt. det är dock inte vanlig ståltråd då den kan gå av vid belastning efter att man tvinnat den. utan det är en speciell legering som ineholler krom mm.

På jobbet använder vi Inconel-tråd 0,8mm. Stark som bara den, men förmodligen snordyr..... :glare:

Posted

hej igen på länken http://www.continentalmotorsport.com/onlin...addocktools.htm

säljer dom rostfri tråd för detta endamålet...misstänker att det är någon tanke bakom det... borde finnas på en välsorterad mekanisk verkstad nära dig... eller i den lokala järn handeln...rysligt smidigt då man vet att grejerna inte ``råkar ´´ vibrera loss :)

kommer själv att använda mig av det då jag tycker det ser himla snyggt ut.. mycket häftigare än nylock på en ``gammal´´ bil :racesmile:

Posted
hej igen på länken http://www.continentalmotorsport.com/onlin...addocktools.htm

säljer dom rostfri tråd för detta endamålet...misstänker att det är någon tanke bakom  det... borde finnas på en välsorterad mekanisk verkstad nära dig...  eller i den lokala järn handeln...rysligt smidigt då man vet att grejerna inte ``råkar ´´ vibrera loss :)

kommer själv att använda mig av det då jag tycker det ser himla snyggt ut.. mycket häftigare än nylock på en ``gammal´´ bil :racesmile:

Ska se vad jag kan fynda hos den lokala järnhandeln.

Posted

Någon som har en snygg bild på detta?? Så att man får se hur rejsigt det blir innan man går igång och borrar varenda mutter man har :prop:

Posted

fan va ballt ändå... de ser rätt coolt ut med de mönstren som dom har gjort med tråden.. hehe...

Posted

Och så många andra mönster går inte att göra, eftersom ingen av bultarna får kunna skruvas upp, utan alla ska låsa varandra... (Håller på med sånt på flygteknikutbildningen, och det är fanimej inte enkelt innan man har lärt sig..)

Helst ska man välja ett låshål som är nittio grader eller mer (inte för mycket dock, då kan det krypa över kanten på muttern) från stället man låser på...

Men jag tänker nog låsa en hel del med låstråd på min celica när jag renoverar den, eftersom jag börjar lära mig det nu!

Sen kommer nästa problem, när man inte har nåt vettigt att låsa emot... Då får man använda sakpinna varesig man vill eller inte... :P

Lycka till med låsandet!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...