Magoo Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden så jag lägger den här! Nu till frågan, jag :red_eyes: är lite nyfiken på veta hur höga era motorer är, dvs från tråg till ventilkåpa. min :515: vag 4: är om jag inte mins helt tokigt ca 65 cm.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 20, 2005 Share Posted September 20, 2005 Jag tycker att även avståndet från ventilkåpan till centrum på vevaxeln är intressant - det är ju det avståndet som avgör om motorn får plats under huven... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 21, 2005 Author Share Posted September 21, 2005 Jag tycker att även avståndet från ventilkåpan till centrum på vevaxeln är intressant - det är ju det avståndet som avgör om motorn får plats under huven... ;) <{POST_SNAPBACK}> det är väl lite subjektivt det beror ju på hur hög huven är samt vilka måtten är på ramen.. ;) Jag skall dock återkomma med mera mått på mitt block/ motor då den har kommit hem från "borrar'n" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 22, 2005 Author Share Posted September 22, 2005 fick en bild på mailen från Stefan med lite mått på några motorer, så håll till godo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Myren Posted January 18, 2006 Share Posted January 18, 2006 Någon som skulle kunna mäta lite på en SAAB kortmotor 2,0t kombinerad med en opellåda. SKulle vilja ha mått på totalhöjd och längd. MVH Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Någon som skulle kunna mäta lite på en SAAB kortmotor 2,0t kombinerad med en opellåda. SKulle vilja ha mått på totalhöjd och längd.MVH Johan Är det några speciella mått du är ute efter? Har min motor här hemma med låda på så jag kan knalla ut och mäta. (Den är f.ö. till salu) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard g Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 (edited) fortsätter på den här tråden... en bmw m20 motor (2,0-2,7L 12v sexa) har följande mått Block (centrum vevaxel till deck) 20.5 cm Block (hela blockets höjd) 26.5 cm Topp inkl ventilkåpa 16.5 cm + påfyllnings locket som stickar upp ca 2cm oljetråg 16cm på lägsta stället ( utan lutning på blocket ) 26.5 + 16.5 + 16 = 59 cm = höjd på motorn utan någon lutning. (botten på tråg till toppen på ventilkåpan) hur höga är era motorer? jag har i stort sett bara skruvat med bmw och har inte nån koll på höjden på andra motorer. jag tycker att locost ska ha låg huv och det kanske blir svårt med så hög motor? bokramen är väl 30cm hög på sidan ? lite kan ju sticka ut under ramen.. hur mycket sticker huven upp över ramen ? (kanske är svårt att svara på då man verkar kunna bestämma det själv) någon som har en bild på en locost med mått på höjd på huven ? ska gå ut och mäta på bruksbilen hur hög motorn är när den är monterad med rätt lutning. edit. 66cm med rätt lutning inklusive insug... Mvh /// Rille Edited September 23, 2006 by Rickard g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Bokramen är 330mm hög. Höjden på nosen variera väl mellan olika tillverkare. Liljas (ester?) bygger ca 230mm över ramen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 BMW M10 är ca 66 cm om man inte räknar med fördelaren som sticker upp en bra bit över motorn. Fixar man ett e12 tråg med dito oljepump kommer man ner i 57 cm. Jag kör med standard just nu och tråget sticker ner 40 mm motorhuven är slickad över topplocket(den fiktiva motorhuven dvs). /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard g Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 okej.. men är den höjden med insug ? vilket isåfall? har du nåra bilder på ditt bygge? hittar inga projekt trådar här på forumet det måste ju finnas? mvh ///Rille Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 (edited) Nja jag hittade ingen bra bild tyvärr :( motorn är dessutom ur ramen just nu.... Nej det var inte med orginalinsug utan med dellorto 40or. K-jet insuget byggde lite uppåt precis som du säger. Kolla in estfields varianter http://www.racetech.ee/a/fh12-index.htm Klicka på cars och BMW 1800 längre ner! / Janne Edited September 23, 2006 by Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard g Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 omöjligt är det ju inte... men det blir nog mycket oljetråg under ramen :unsure: ja är inte så sugen på nått scoop... mvh ///Rille Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 24, 2006 Share Posted September 24, 2006 Jag tror inte något scoop blir nödvändigt, kollar men lite mer på estfields hemsida så finns det en annan BMW som inte har ett scoop (dock en uppstickande fugge). Jag tror att dom kört med scoop dels pga dom har den motorhuven tillgänglig, och dels att dom tycker det är häftigt/snyggt :P /janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard g Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 kollade på bilden ovan som magoo postade men jag såg inte vad det stog för mått :wacko: nån som vet höjden på en pinto? (Bara för att jämföra med :P ) Mvh /// Rille Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Toyota Ford 4A-C 4A-GE 22R X-flow Pinto CVH Zetec Höjd tum 25,3 24,13 23,07 17,25 18,24 19,67 25,12 Höjd mm 642,9 613,1 586,2 438,3 463,5 499,8 638,3 ...enl bilden iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Hej.....Här är lite mått på en Volvomotor om det kan vara till nytta för någon. Motorn är en 2.0 t från v/s 40 1999 årsmodel. Botten till centrum vevaxel ca: 190mm centrum vevaxel topp ca: 430mm total höjd, botten till toppen ca: 620mm Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Jag kan lika gärna lägga in en bild på BMW rovan också. Har mätt lite nogrannare oxå :icon_oops: Måtten var 630 alternativt 570 beroende på tråg. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Hejsan alla glada... Är ny på detta forum och sittet i bilbyggar tankar...eller det är bara planeringstadie än men man måste ju börja nån stans... Tanken är att bygga en mittmotorbil med en Audi motor och låda..vet ej om jag ska använda fem eller fyrcylindrig.. skulle vilja lite mått på dom olika motorerna..dom måtten som är intressanta är: totallängd motor och växellåda,maxbredd på motorn med generator och allt sånt på,längd från bakkant v-låda till centrum drivaxel?? Är tacksam för alla svar..Som sagt så kommer nog inte bilen börja byggas än men framöver så kommer jag starta en projekttråd... //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Varför inte fundera på en Audi V6:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Visst skulle det va fint med en v6:a...skulle du kunna mäta det som jag frågade så vore det sjysst...skulle även vilja ha mått på den fyrcylindriga och den femcylindriga audimotorn... //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Varför inte fundera på en Audi V6:a Vad sitter det för låda på motorn?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Det ser ut som en vanlig VAG låda så säkert originalen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Okej :) Det är inte krångligare än så... Tyckte motorn sitter så lång fram och lådan så långt bak bara:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 det är en hållbar låda från en Audi cupé med samma innehåll som en Audi S2 låda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted July 24, 2007 Author Share Posted July 24, 2007 längdmåttet på en rak VAG fyra är 37-38 cm (endastblock) lägg till ca 5-5,5 cm för kamremskåpa . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.