Jump to content

CX-"hubbar"


Lozec

Recommended Posts

Jag söker information om Citroen CX framhubbar som jag skulle kunna tänka mig använda både fram och bak på nästa bygge (man får ju bromsoken i alu på köpet...). Är dock nyfiken på vikt och ev. bild på dylika. REparationshandboken ger via sina bilder bara en uppfattning am att de nog ev. skulle kunna passa. Någon som använt dessa?

mvh //Bernt

Edited by Lozec
Link to comment
Share on other sites

Diravi funderar på att använda dessa och har lämnat ett par i mitt garage men jag sitter just nu på arlanda så det blir först på söndag jag kan fotografera dom.

Jag vet Diravi har mätt upp dom så prata med honom om du vill ha mått.

Link to comment
Share on other sites

Strålande! Vi får väl hjälpas åt att slå ett slag för den franska bilbyggarkonsten och se till att hitta guldkornen och använda dessa.

Har iochmed min sfro-2 besiktning/besiktningsman blivit varse bristerna med bokdesignen och taunusspindlarna. Nästa bygge skall bättre :-)

Klarade fö registreringsbesiktningen igår med blankt papper, nu väntar vi på skyltarna :eclipsee_steering:

//Bernt

Link to comment
Share on other sites

Du har inte händelsevis vägt dem????

Nej, inte vägt dem ännu, men kan försöka få det ordnat i helgen.

Sen om man tittar på konstruktionen, och betänker att en CX-spindel ensamt tar upp en vikt i klass med en hel locost så går det att averka en del material.

Min fundering just nu är att skruva lös navet, och se om jag kan montera ett nav utan drivaxel.

Link to comment
Share on other sites

Nej, inte vägt dem ännu, men kan försöka få det ordnat i helgen.

Sen om man tittar på konstruktionen, och betänker att en CX-spindel ensamt tar upp en vikt i klass med en hel locost så går det att averka en del material.

Min fundering just nu är att skruva lös navet, och se om jag kan montera ett nav utan drivaxel.

Håll oss underrättade om utvecklingen !!! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Håll oss underrättade om utvecklingen !!!  :thumbsup:

Kör du med taunusspindlar kan ju steg ett vara att byta till Citroen-Visa bromsok.

Enligt mina beräkningar sakall det annars gå att få en riktigt dräglig framvagn med CX-spindlar och bokinfästningar i ramen. RC någonstans strax över markplan.

CX spindlarna och bromsoken(integrerade) är lätta, men bromsskivorna är enorma och väger en del, kan man hitta alternativa bromsskivor, eventuellt icke ventilerade, så kan man nog spara en del.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ni hunnit vaga hubbarna? skulle vara mycket intressant att se om de kan vara ett konkurenskraftigt alternativ till taunisspindlarna som suger fett :515:

Jag skall forska lite i om det gar att anvanda BX-hubbarna ocksa, de finns ju i overflod och blir billiga. Undrar vad dessa vager. Bor aven ga att anvanda bak pa individuell bakvagn.

/Bernt

Link to comment
Share on other sites

Jäpp! men det bör gå att tillverka insats liknande den som används till sierraspindeln, förutsatt att spindeln/hubben är bra i övrigt.

Jag ville bara upplysa för att undvika ev. missförstånd.

Om det är någon som är intresserad av mått så har jag hjulspindlar till DS, CX och BX liggandes i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag ville bara upplysa för att undvika ev. missförstånd.

Om det är någon som är intresserad av mått så har jag hjulspindlar till DS, CX och BX liggandes i garaget.

Det skulle vara lysande om du hade möjlighet att ta ett par bilder och läga upp här. Är DS'en och BX'en gjutjärn eller är någon av dessa i aluminium?

Link to comment
Share on other sites

BX har spindlar i gjutgjärn, som tyvärr inte lämpar sig för att mintera svamp i för att få dubbla A-armar som man brukar göra på sierraspindlarna.

spindelaxellutningen skulle bli någonstans mellan 20 och 30 grader :(

DS har ganska robusta spindlar utan bromsar, och med mycket enorma hjullager.

GS-spindlar har jag ej undersökt närmare, men de borde fungara vättigt, har ej heller de bromsar.

Link to comment
Share on other sites

hur svårt och dyrt kan det vara att låta tillverka hubbar ??

de flesta på forumet kör väll 140 eller taunus så ett gruppköp borde väll gå att ordna ??

Kan någon ordna me en CADritning så kan jag nog kolla me lite folk jag känner om CNCmaskin...

annars finns det en kille på Rejsa.nu som har lite dötid över i en CNCfräs.. :)

sedan kan man ju göra länkarmarna i alu oxså.. :D

post-101-1130765537.jpg

post-101-1130765550.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag har inte den blekaste aningen om jag skall vara ärlig..... ;)

bilden har inte kvar orginalnamnet då den är "räddad" från min krachade hårddisk...

när bilderna "räddades" blev filnamnen omdöpta så jag kan inte få reda på varifrån jag hittat dom.. å inte kommer jag ihåg var jag hittade bilderna, men jag kan ju bara gissa att dom inte kostar locost... :(

Link to comment
Share on other sites

hur svårt och dyrt kan det vara att låta tillverka hubbar ??

de flesta på forumet kör väll 140 eller taunus så ett gruppköp borde väll gå att ordna ??

Kan någon ordna me en CADritning så kan jag nog kolla me lite folk jag känner om CNCmaskin...

annars finns det en kille på Rejsa.nu som har lite dötid över i en CNCfräs..  :)

sedan kan man ju göra länkarmarna i alu oxså..  :D

Storsta problemet med taunusspindlarna ar som jag ser det inte vikten utan geometrin. Raceleda gor ju "direct replacement" for taunusspindlarna men da sitter man anda med en geometri som suger... (aven om det SER snyggare ut...)

Link to comment
Share on other sites

Sen så är det ju många som tillverkar bakhubbar själv, hur mycket mer jobb skulle det egentligen vara att göra framspindlarna?

inte så mycket.

Tar man axeltapp från bak på någon framhjulsdriven bil så sitter den ofta skruvad i bakaxeln/bärarmen. (saab 99/900, diverse Audi, citroen CX och säkert många fler.)

då kan man göra en smidig styrspindel med den geometri man själv vill ha.

Tänk bara på vad enkelt det skulle vara om man själv får bestämma längden på styrarmen, istället för att köpa dyra snabba styrväxlar....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...