Lozec Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 (edited) Jag söker information om Citroen CX framhubbar som jag skulle kunna tänka mig använda både fram och bak på nästa bygge (man får ju bromsoken i alu på köpet...). Är dock nyfiken på vikt och ev. bild på dylika. REparationshandboken ger via sina bilder bara en uppfattning am att de nog ev. skulle kunna passa. Någon som använt dessa? mvh //Bernt Edited September 14, 2005 by Lozec Quote
Mrlynx Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Diravi funderar på att använda dessa och har lämnat ett par i mitt garage men jag sitter just nu på arlanda så det blir först på söndag jag kan fotografera dom. Jag vet Diravi har mätt upp dom så prata med honom om du vill ha mått. Quote
DIRAVI Posted September 14, 2005 Posted September 14, 2005 Har mätt upp dessa, och geometrin ser lovande ut. Skall leta rteda på mina anteckningar, men snabbt ur huvudet så är SAI ca 5 grader, och du får en scrubradie på 0 med 45 mm negativ ET och 195/70 14. Quote
Lozec Posted September 14, 2005 Author Posted September 14, 2005 Strålande! Vi får väl hjälpas åt att slå ett slag för den franska bilbyggarkonsten och se till att hitta guldkornen och använda dessa. Har iochmed min sfro-2 besiktning/besiktningsman blivit varse bristerna med bokdesignen och taunusspindlarna. Nästa bygge skall bättre :-) Klarade fö registreringsbesiktningen igår med blankt papper, nu väntar vi på skyltarna :eclipsee_steering: //Bernt Quote
Lozec Posted September 14, 2005 Author Posted September 14, 2005 Har mätt upp dessa, och geometrin ser lovande ut.Skall leta rteda på mina anteckningar, men snabbt ur huvudet så är SAI ca 5 grader, och du får en scrubradie på 0 med 45 mm negativ ET och 195/70 14. <{POST_SNAPBACK}> Du har inte händelsevis vägt dem???? Quote
DIRAVI Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Du har inte händelsevis vägt dem???? <{POST_SNAPBACK}> Nej, inte vägt dem ännu, men kan försöka få det ordnat i helgen. Sen om man tittar på konstruktionen, och betänker att en CX-spindel ensamt tar upp en vikt i klass med en hel locost så går det att averka en del material. Min fundering just nu är att skruva lös navet, och se om jag kan montera ett nav utan drivaxel. Quote
Lozec Posted September 15, 2005 Author Posted September 15, 2005 Nej, inte vägt dem ännu, men kan försöka få det ordnat i helgen.Sen om man tittar på konstruktionen, och betänker att en CX-spindel ensamt tar upp en vikt i klass med en hel locost så går det att averka en del material. Min fundering just nu är att skruva lös navet, och se om jag kan montera ett nav utan drivaxel. <{POST_SNAPBACK}> Håll oss underrättade om utvecklingen !!! :thumbsup: Quote
Acke Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 jepps.. jag är iaf intresserad av allt som är lättare än det jag har nu.. :) Quote
DIRAVI Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Håll oss underrättade om utvecklingen !!! :thumbsup: <{POST_SNAPBACK}> Kör du med taunusspindlar kan ju steg ett vara att byta till Citroen-Visa bromsok. Enligt mina beräkningar sakall det annars gå att få en riktigt dräglig framvagn med CX-spindlar och bokinfästningar i ramen. RC någonstans strax över markplan. CX spindlarna och bromsoken(integrerade) är lätta, men bromsskivorna är enorma och väger en del, kan man hitta alternativa bromsskivor, eventuellt icke ventilerade, så kan man nog spara en del. Quote
DIRAVI Posted September 15, 2005 Posted September 15, 2005 Håll oss underrättade om utvecklingen !!! :thumbsup: <{POST_SNAPBACK}> Tytcker föresten det skulle se mäktigt ut med CX'ns bromssköldar, med utstickande luftscoop på insidan, helt synligt som på en sjua :) Quote
Lozec Posted October 28, 2005 Author Posted October 28, 2005 Har ni hunnit vaga hubbarna? skulle vara mycket intressant att se om de kan vara ett konkurenskraftigt alternativ till taunisspindlarna som suger fett :515: Jag skall forska lite i om det gar att anvanda BX-hubbarna ocksa, de finns ju i overflod och blir billiga. Undrar vad dessa vager. Bor aven ga att anvanda bak pa individuell bakvagn. /Bernt Quote
Lozec Posted October 28, 2005 Author Posted October 28, 2005 Framvagnen på BX använder McPhereson-ben <{POST_SNAPBACK}> Jäpp! men det bör gå att tillverka insats liknande den som används till sierraspindeln, förutsatt att spindeln/hubben är bra i övrigt. Quote
error Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Jäpp! men det bör gå att tillverka insats liknande den som används till sierraspindeln, förutsatt att spindeln/hubben är bra i övrigt. <{POST_SNAPBACK}> Jag ville bara upplysa för att undvika ev. missförstånd. Om det är någon som är intresserad av mått så har jag hjulspindlar till DS, CX och BX liggandes i garaget. Quote
Lozec Posted October 28, 2005 Author Posted October 28, 2005 Jag ville bara upplysa för att undvika ev. missförstånd.Om det är någon som är intresserad av mått så har jag hjulspindlar till DS, CX och BX liggandes i garaget. <{POST_SNAPBACK}> Det skulle vara lysande om du hade möjlighet att ta ett par bilder och läga upp här. Är DS'en och BX'en gjutjärn eller är någon av dessa i aluminium? Quote
DIRAVI Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 BX har spindlar i gjutgjärn, som tyvärr inte lämpar sig för att mintera svamp i för att få dubbla A-armar som man brukar göra på sierraspindlarna. spindelaxellutningen skulle bli någonstans mellan 20 och 30 grader :( DS har ganska robusta spindlar utan bromsar, och med mycket enorma hjullager. GS-spindlar har jag ej undersökt närmare, men de borde fungara vättigt, har ej heller de bromsar. Quote
error Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Sådär, nu har jag varit i garaget med kamera, måttband och skjutmått. Resultatet går att beskåda här: http://error.netilium.org/~mikael/locost/hjulspindlar/ Säg till om något i "ritnignarna" inte går att tyda eller saknas. Quote
Lozec Posted October 31, 2005 Author Posted October 31, 2005 Stralande!! tack for bilderna! Och tack diravi for infon om bx-spindlarna, behover inte jaga mer at det hallet :-) Har nagon av er vagt CX-spindlarna? Quote
Acke Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 hur svårt och dyrt kan det vara att låta tillverka hubbar ?? de flesta på forumet kör väll 140 eller taunus så ett gruppköp borde väll gå att ordna ?? Kan någon ordna me en CADritning så kan jag nog kolla me lite folk jag känner om CNCmaskin... annars finns det en kille på Rejsa.nu som har lite dötid över i en CNCfräs.. :) sedan kan man ju göra länkarmarna i alu oxså.. :D Quote
Michael Th Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 hubba bubba... very nice.. dom hubbarna såg ``smaskiga´´ ut om man så får säga... är dom lika dyra som dom ser ut?? :racesmile: Quote
Acke Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 jag har inte den blekaste aningen om jag skall vara ärlig..... ;) bilden har inte kvar orginalnamnet då den är "räddad" från min krachade hårddisk... när bilderna "räddades" blev filnamnen omdöpta så jag kan inte få reda på varifrån jag hittat dom.. å inte kommer jag ihåg var jag hittade bilderna, men jag kan ju bara gissa att dom inte kostar locost... :( Quote
Lozec Posted November 1, 2005 Author Posted November 1, 2005 hur svårt och dyrt kan det vara att låta tillverka hubbar ??de flesta på forumet kör väll 140 eller taunus så ett gruppköp borde väll gå att ordna ?? Kan någon ordna me en CADritning så kan jag nog kolla me lite folk jag känner om CNCmaskin... annars finns det en kille på Rejsa.nu som har lite dötid över i en CNCfräs.. :) sedan kan man ju göra länkarmarna i alu oxså.. :D <{POST_SNAPBACK}> Storsta problemet med taunusspindlarna ar som jag ser det inte vikten utan geometrin. Raceleda gor ju "direct replacement" for taunusspindlarna men da sitter man anda med en geometri som suger... (aven om det SER snyggare ut...) Quote
DIRAVI Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Sen så är det ju många som tillverkar bakhubbar själv, hur mycket mer jobb skulle det egentligen vara att göra framspindlarna? inte så mycket. Tar man axeltapp från bak på någon framhjulsdriven bil så sitter den ofta skruvad i bakaxeln/bärarmen. (saab 99/900, diverse Audi, citroen CX och säkert många fler.) då kan man göra en smidig styrspindel med den geometri man själv vill ha. Tänk bara på vad enkelt det skulle vara om man själv får bestämma längden på styrarmen, istället för att köpa dyra snabba styrväxlar.... Quote
Sonett7 Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Spana in denna tråden - finns lite olika ritningar på hemmagjorda spindlar där: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=33544 Quote
Gamen Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Spana in denna tråden - finns lite olika ritningar på hemmagjorda spindlar där:http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=33544 <{POST_SNAPBACK}> Har sett den där länken men var hittar man filen Rorty hänvisar till. Vill gärna ha måtten skalenliga. Utskurna vore dom superenkla at bygga. /Janne Quote
Naqref Posted January 11, 2006 Posted January 11, 2006 Min fundering just nu är att skruva lös navet, och se om jag kan montera ett nav utan drivaxel. Första inlägget här. Hur har det gått med funderingen? :) Quote
DIRAVI Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Första inlägget här. Hur har det gått med funderingen? :) Den bakaxel som jag skall plocka loss naven som saknar drivaxel ifrån är för tillfället översnöad. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.