Jump to content

tank?


Recommended Posts

Hej!

Jag testade att tillverka en egen tank i 1 mm svartplåt, men den slog sig ganska mycket av alla svetsfogar, så jag funderar på att silverlöda ihop en ny tank skulle det hålla vara legalt/lämpligt?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att plåtarna slår sej ganska duktigt även när du löder, jag svetsade min tank i 1.5 mm plåt och bockade en av plåtarna vid svetsen så jag fick själva svetsen på utsidan av bockningsradien, gavlarna bockade jag runt om och pressade i. sen är klart att man får svetsa sakta och kyla eftersom.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag svetsade också min tank själv. Det var i vanlig 1 mm plåt. Den slog sig en hel del men det gör inte så mycket, den sitter ju i "bagageluckan". Jag hade mer problem att få den att bli tät.

Link to comment
Share on other sites

Det klart den ska gömmas i bagaget men jag ska även erkänna att jag falsade lite snett också. så den tanken blev inge snygg. Däremot var det ett bra övningsobjekt, jag drog låånga svetsfogar = tät men bucklig.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat lite på tank, provade med en Saab 96 tank men den vart inte riktigt bra med anslutningarna.

Ni som svetsat egen tank hur har ni löst rostskydds behandling ?

Att svetsa i aluminium är ett alternativ jag överväger.

Hälsningar Tryggen /Bygger MK Locost

Link to comment
Share on other sites

Hej när jag gjorde min tank så bockade jag en alu plåt i ett stycke för utom gavlar o skvalp skott,sedan lämnade jag in den för svetsning och fix av anslutningar det gick på 600 tanken vart både snygg o tät.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...