Borken Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Hej! Jag testade att tillverka en egen tank i 1 mm svartplåt, men den slog sig ganska mycket av alla svetsfogar, så jag funderar på att silverlöda ihop en ny tank skulle det hålla vara legalt/lämpligt? H Borken Quote
Michael Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Det var normalt förfaringsätt på båttankar tidigare. Det finns en kille i Gråbo som byggt flera bilar och han slaglöder ramarna. Michael W Quote
Bengt Norell Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Jag skulle tro att plåtarna slår sej ganska duktigt även när du löder, jag svetsade min tank i 1.5 mm plåt och bockade en av plåtarna vid svetsen så jag fick själva svetsen på utsidan av bockningsradien, gavlarna bockade jag runt om och pressade i. sen är klart att man får svetsa sakta och kyla eftersom. Allt Gott Bengt Quote
Borken Posted September 11, 2005 Author Posted September 11, 2005 Fixar nog inte att bocka 1,5 mm. Jag ska testa att svetsa vid ett hörn istället eller också så fixar jag en fals och svetsar eller löder den. H borken Quote
Micael Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 Jag svetsade också min tank själv. Det var i vanlig 1 mm plåt. Den slog sig en hel del men det gör inte så mycket, den sitter ju i "bagageluckan". Jag hade mer problem att få den att bli tät. Quote
Borken Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Det klart den ska gömmas i bagaget men jag ska även erkänna att jag falsade lite snett också. så den tanken blev inge snygg. Däremot var det ett bra övningsobjekt, jag drog låånga svetsfogar = tät men bucklig. H Borken Quote
Tryggen Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Jag har funderat lite på tank, provade med en Saab 96 tank men den vart inte riktigt bra med anslutningarna. Ni som svetsat egen tank hur har ni löst rostskydds behandling ? Att svetsa i aluminium är ett alternativ jag överväger. Hälsningar Tryggen /Bygger MK Locost Quote
svante Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Jag slängde på lite rostskyddsmedel och sen svart hammarlack slätfinish.. blev helt okej faktiskt syns ju inte utifrån om man inte glömt sätta på kapellet. Quote
Tryggen Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Svante Hur gjorde du med innsidan av tanken. obehandlad eller ? Quote
anton Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Hej när jag gjorde min tank så bockade jag en alu plåt i ett stycke för utom gavlar o skvalp skott,sedan lämnade jag in den för svetsning och fix av anslutningar det gick på 600 tanken vart både snygg o tät. Quote
heralue Posted September 13, 2005 Posted September 13, 2005 Min tank är oxå alu 2 mm:s http://surl.se/rdw fueltank_Model__1_.pdf Quote
Recommended Posts