Jump to content

Bakaxel


Ferm

Recommended Posts

Ni som åker med Sierra drivlina och bok ram, har ni kortat nån drivaxel eller inte? Om ni gjort det, hur mycket? Går det att använda 2 st korta drivaxlar eller passar det inte? Hur brett brukar det vara på bokchassi mellan hjulen?

Mvh 3 st fundersamma blivande Super Seven åkare!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ni som åker med Sierra drivlina och bok ram, har ni kortat nån drivaxel eller inte? Om ni gjort det, hur mycket? Går det att använda 2 st korta drivaxlar eller passar det inte? Hur brett brukar det vara på bokchassi mellan hjulen?

Mvh 3 st fundersamma blivande Super Seven åkare!!

Efter att ha tittat lite mer på bakaxelklump och drivaxlar tillsammans så har vi insett att det absolut skulle bli ocentrerat med två lika långa drivaxlar, så den idén släpper vi som en het potatis!! Men jag undrar fortfarande hur brett folk har det mellan bakhjulen?

Mvh Mange

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer 40 mm mellan höger och vänster axel.

Jag måste hitta nåt att värma torxskruvarna för att få lös knutarna och kan fundera vidare på hur jag ska kunna korta axeln.

jag har diskuterat det tidigare med belo i en annan tråd så sök på forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tjenahej!

Har komplett Sierra bakaxel utan modifieringar som mäter 127 cm mellan hjulens innerkanter och 169 cm mellan ytterkanterna. Tyvärr aningen för brett för min kaross. Jag valde fel offset på fälgarna :( . Men glasfiberkaross är lätt att såga i :D

bara för jämförelsens skull

Vilka fälgar och däck är på bilen och vilken ET har dom?

vilken axeltyp har du typ A eller B med skiv eller trumbromsar?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har bakaxeln med trumbromsar från en sur 85:a. Fälgarna har ET35 tror jag och jag uppskattade att det bygger ca 20mm per sida jämfört med original.

Trodde i min enfald att Offset endast hade betydelse på standardbilar men har man en kaross som ska passa precis utan breddning så blir det problem med större offset.

Däcksdimension 205/45-16 på OZ-racing-fälgar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...