Jump to content

Turbokonvertering


error

Recommended Posts

Jag är väldig sugen på att torbokonvertera en av mina bilar och hoppas att kunskapen finns här på forumet.

1. Vilka delar behövs? (Turbo, Grenrör, ombyggt avgassystem)

2. Hur ådstakommer man på bästa sätt sänkt kompression?

3. Vart är bästa stället på motorn att hämta olja till turbons smörjning?

4. Klarar standard L-jetronic av turbo eller måste man bygga om det?

5. Behöver man ändra på tändninge?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för motor som du funderar på?

Du lär ju iaf ha en laddluftkylare också andra spridare om du kör med org nu? en olje kyllare är nog inte helt fel det heler! En lambdamätare kan vara bra att ha också.

men som sagt vad för motor?

Link to comment
Share on other sites

Enklaste sättet att sänka kompressionen är att köra med tjockare eller kanske dubbla topplockspackningar. Annars kan man svarva av lite material på kolvarna. Skall du bara ladda lite så är det inte ens säkert att du behöver sänka kompressionen.

Vidare brukar man byta till större spridare samt större luftmängdmätare när man turbokonverterar L-jetronic.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte mera allmänt om turbokontertering. Just i detta fallet är det min Citroën BX 19 TRI som jag skulle vilja ha turbo i :D

Motorfakta DFZ(XU9J): (finns även i Peugeot 205 och 305)

Slagvolym 1905cc

cylinderdiameter och slaglängd är 83 resp. 88 mm

komp 8,4:1 vilket borde vara lågt nog så jag slipper grövre ingrepp på motorn.

maxeffekt 104hk vid 6000rpm

maxvrid 142Nm vid 3000rpm

maxvarv 6200rpm

utrustad med LU2-Jetronic

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Börja med att byt maskin till en 16V så får du ut 148-160 hkr, sen så är inte kammarna på dem särskilt ideala, nya kammar så får du ut ~190 hkr med katt. (större munstycken och bättre bensinpump behövs.)

Sen när du gjort så är det dags att börja tänka på turbo :twisted:

det finns vissa av dem som har komplett programebar-motorstyrning i stället för Bosh-sprutet sök en sån låda dessutom.

Sen är Laddluftkylare himla bra när man skall ladda.

(ps din CX T2 laddar .44 bar med större snurra och 0.8-1.0 bar så har du 200+ i den)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...