error Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Jag är väldig sugen på att torbokonvertera en av mina bilar och hoppas att kunskapen finns här på forumet. 1. Vilka delar behövs? (Turbo, Grenrör, ombyggt avgassystem) 2. Hur ådstakommer man på bästa sätt sänkt kompression? 3. Vart är bästa stället på motorn att hämta olja till turbons smörjning? 4. Klarar standard L-jetronic av turbo eller måste man bygga om det? 5. Behöver man ändra på tändninge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Vad är det för motor som du funderar på? Du lär ju iaf ha en laddluftkylare också andra spridare om du kör med org nu? en olje kyllare är nog inte helt fel det heler! En lambdamätare kan vara bra att ha också. men som sagt vad för motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Enklaste sättet att sänka kompressionen är att köra med tjockare eller kanske dubbla topplockspackningar. Annars kan man svarva av lite material på kolvarna. Skall du bara ladda lite så är det inte ens säkert att du behöver sänka kompressionen. Vidare brukar man byta till större spridare samt större luftmängdmätare när man turbokonverterar L-jetronic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Hur mycket är att ladda lite? typ 0,5 bar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted January 6, 2004 Author Share Posted January 6, 2004 Jag tänkte mera allmänt om turbokontertering. Just i detta fallet är det min Citroën BX 19 TRI som jag skulle vilja ha turbo i :D Motorfakta DFZ(XU9J): (finns även i Peugeot 205 och 305) Slagvolym 1905cc cylinderdiameter och slaglängd är 83 resp. 88 mm komp 8,4:1 vilket borde vara lågt nog så jag slipper grövre ingrepp på motorn. maxeffekt 104hk vid 6000rpm maxvrid 142Nm vid 3000rpm maxvarv 6200rpm utrustad med LU2-Jetronic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 Börja med att byt maskin till en 16V så får du ut 148-160 hkr, sen så är inte kammarna på dem särskilt ideala, nya kammar så får du ut ~190 hkr med katt. (större munstycken och bättre bensinpump behövs.) Sen när du gjort så är det dags att börja tänka på turbo :twisted: det finns vissa av dem som har komplett programebar-motorstyrning i stället för Bosh-sprutet sök en sån låda dessutom. Sen är Laddluftkylare himla bra när man skall ladda. (ps din CX T2 laddar .44 bar med större snurra och 0.8-1.0 bar så har du 200+ i den) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 10, 2004 Share Posted June 10, 2004 Jag höll på att glömma, bygger du t5urbo *måste* du köra med vattensprut, helt underbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.