Jump to content

Antas byggtråd


Antas
 Share

Recommended Posts

Efter alla försök tidigare att bifoga bilder gör jag ett nytt tappert försök.

Veckan har varit fylld av tankar om framvagn,spindelleder,vinklar. vår "verkstad" blåste åt helv...i tisdags.

Spindellederna(Granada) visade sej inte gå in i hålet på spindeln(Scorpio).Fattades ca 0,8 mm i diameter. En hygglig granne löste problemet.Han tog spindlarna till jobbet och borrade upp 0,8 mm(till 14,0 mm) och nu passar allt perfekt. Han försåg mej även med div olika plåtar 4-6mm dessutom ska han fixa rundrören i aktern.Det är bra med hyggliga grannar!

Bilden visar "verkstaden" efter vindbyarna.

Link to comment
Share on other sites

Första dockningen motor-vxlåda-chassi.

Lägg märke till Recarostolen och "boken"(Jo,det är "How to build...") på fjäderfästet.I bakgrunden syns även vår "verkstad" före stormen. Sonen är förbannad över att jag har börjat måla ventilkåporna röda! Någon som vet hur långt bak det är rekommendabelt att montera motorn? Tänkte börja bygga motorfästen imorgon. Kuddarna är från Volvo-diesel(bör vara tillräckligt hårda). Behöver även råd om hur fästet under vxlådan bör utformas. Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Motorn kommer högt upp! Blir nog en rejäl bula på huven. Ingen del av oljetråget sticker ner under chassit.Oljetråg-svänghjulskåpa ligger i samma linje så det är meningslöst att kapa tråget. Hur gör ni,låter ni tråget sticka ner under chassit? Känns lite ängsligt att ha tråget som stötfångare under bilen!

Link to comment
Share on other sites

Trots allt mätande så tog rören under diffen i(röd markering).Rören lyfte diffen ca 5 mm vilket medförde att den lutade lite framåt och de nedre fästbultarna gick inte att få in.Lösningen var att göra en "urgröpning i rören.När vi lyfter ur/i diffen tar den nästan i övre tvärröret(grön markering).Funderar på någon bultad konstruktion som fäste som kan demonteras när diffen ska tas ut. Konstruktionsförslag tas tacksamt emot!

Link to comment
Share on other sites

Quote: Det är bra med hyggliga grannar! Unquote:

Jag önskar jag kunde säga detsamma. I dag kom han fram till tomtgränsen och sa: Ljuset från ditt garage bländar oss på kvällarna, kan du inte täcka över fönsterna. :o Då brast det för mig och nu är vi inte goda grannar längre. Detta hände strax efter att startrelät brann och höll på att bränna upp hela bilen :icon_angry: Tidigare har han klagat på att solen skickar reflexer in på hans altan från mitt växthus. :mad: Att det pickar av regnet på garagetaket... Vad säger man :( Jag tror jag spikar upp ett plank mellan oss så han slipper se mig. Jag frågade honom om han inte kunde göra upp arbetschema åt oss så vi inte stör honom när vi skruvar.

Man kan bli trött :icon_sleep:

Eddy

Ps. Jag fick se att Tommy har reagerat på samma sätt som jag. Jag har inte copierat honom. Detta var en ren tillfällighet. Ds.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Quote: Det är bra med hyggliga grannar! Unquote:

Jag önskar jag kunde säga detsamma. I dag kom han fram till tomtgränsen och sa: Ljuset från ditt garage bländar oss på kvällarna, kan du inte täcka över fönsterna.  :o Då brast det för mig och nu är vi inte goda grannar längre. Detta hände strax efter att startrelät brann och höll på att bränna upp hela bilen :icon_angry:  Tidigare har han klagat på att solen skickar reflexer in på hans altan från mitt växthus. :mad:  Att det pickar av regnet på garagetaket... Vad säger man :(  Jag tror jag spikar upp ett plank mellan oss så han slipper se mig. Jag frågade honom om han inte kunde göra upp arbetschema åt oss så vi inte stör honom när vi skruvar.

Man kan bli trött :icon_sleep:

Eddy

Puh...!

Det finns grannar av alla sorter.

Han som borrade brukar klippa vår häck när han klipper sin egen.För två år sedan grävde vi upp hela(nästan) tomten för att dränera och markisolera. Eftersom det blev trångt på vår tomt fick vi ha bilar,båtar och en massa annat på hans tomt. På vintern brukar jag snöröja med vår snöslunga åt dom.Eftersom vi har flera bilar brukar dom använda vår Volvo 745:a när barnbarnen är på besök. Däremot grannen på andra sidan är av din grannes typ.Han har fått för sej att vi har satt upp övervakningskameror och elektronisk övervakningsutrustning(sic!) och att en annan granne har monterat sensorer runt huset för att varna när han går ut.

Detta forum är väl knappast avsett för att klaga på grannarna men jag kunde inte låta bli att skriva om detta.

Var rädd om bra grannar och låt oss också vara bra grannar!

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker bara sätta en 2mm plåt under diffen för att sträva konstruktionen.

Sen tänkte jag göra övre röret bakom diffen bultat så att jag kan ta ur diffen bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker bara sätta en 2mm plåt under diffen för att sträva konstruktionen.

Sen tänkte jag göra övre röret bakom diffen bultat så att jag kan ta ur diffen bakåt.

Vi vrider diffen uppåt och tar ut den med bakgaveln före.Det hänger på ca 1 mm mot bakre,övre röret.Att ta ut den rakt bakåt finner vi vara omöjligt eftersom tanken och bakplåten(NEJ,har inget med spis och bröd att göra!) tar emot.Såg någon rekommendation om att man även bör använda bakre,övre, diffästet.Undrar vad SFRO-besiktningsmannen har för åsikt om att inte använda övre fästet?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är bra att använda det bakre fästet(utan gummibussning) för det borde göra bakänden på bilen lite styvare.

På min bakvagnskonstruktion behöver jag diffen för att sträva upp de övre bärarmsfästena.

Jag ska svetsa fästena till diffen imorgon så då ska jag försöka ta lite bilder så blir det kanske enklare att förstå mina tankar.

Link to comment
Share on other sites

jag la ihop de olika trådarna så alla hamnar i samma tråd..  :)

Tack!

Det blir mycket bättre så.

Kan jag eller du plocka bort de tidigare inläggen som inte gick att bifoga bilder till? Onödigt att skräpet finns kvar!

Bästa hälsningar från ett regnigt och stormigt Luleå

Antas

Link to comment
Share on other sites

fixat...

skall jag lägga ihop denna tråden med denna oxså ??

http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=6&t=2873

Gör det du tycker passar bäst.

Om du tycker att det finns information som kan vara av något värde för andra byggare så låt den vara kvar annars ta bort.

Ovanligt,solen skiner i Luleå!

Link to comment
Share on other sites

Antas! Jag beundrar er entusiasm och garagelösning. :thumbup: Jag har själv funderat på samma lösning för att komma igång, men tvekat på grund av vinterkylan. Nu är ritningarna klara för ett garagebygge, och nästa vecka går ansökan om bygglov iväg. Här lite längre söderut är vi vekare, skruva i tält på vintern kräver nog riktiga män från norrland! :)

Link to comment
Share on other sites

Antas! Jag beundrar er entusiasm och garagelösning.  :thumbup: Jag har själv funderat på samma lösning för att komma igång, men tvekat på grund av vinterkylan. Nu är ritningarna klara för ett garagebygge, och nästa vecka går ansökan om bygglov iväg. Här lite längre söderut är vi vekare, skruva i tält på vintern kräver nog riktiga män från norrland! :)

Jo,norrlänningar är hårdingar!

Nu är det så att vi bygger i tältet under "off-season" dvs när det inte är snö på marken.Till vintern kommer projektet att flyttas in i garaget med verkstadstillbyggnad.Huset är försett med carport.För att möjliggöra bilbygget byggde vi ut garaget med väggar runt carporten.Vips hade vi en verkstadsdel på ca 15 m2. Eftersom juridik är mitt yrke så är det byggt efter regelverkets alla krumbukter,brandsklassade dörrar,dubbla gipsskivor mm.

Att jag samtidigt flyttade en vägg ca 75 cm i garaget och fick större garageyta var ju knappast något nackdel.Fel och fel,ytan minskade ju samtidigt på hustruns syltburksförråd.Hon verkar inte ha upptäckt det än men sonen och jag får väl ta den matchen när den kommer! Vi tänker svetsa ihop ett "byggbord" på hjul som blir lätt att flytta i garaget/verkstaden under vintern. För att rymma bygget i garaget måste vi hitta något förvaringsytrymme för två motorcyklar,ett luftintag till ett Viggenplan,båtmotor,bräder, gummibåt,5 st cyklar,en Scorpio i delar och en hel del andra "bra att ha" prylar. Nåja,det fixar sej.Vi har en kompis med jordbruksfastighet,hos honom får vi förvara allt skrymmande.Enda nackdelen är att han bor 25 km från oss.

När vår "tältverkstad" blåste åt helv... i tisdags kommenterade en kollega lakoniskt att: det befrämjade arbetsmiljön,ingen koncentration av svetsrök,bra ventilation och dagsljus i "lokalen" och större utrymme. Det var säkert bara avundsjuka,knappast skadeglädje!

Fortsätt svetsa

Antas

Link to comment
Share on other sites

bild på min bakvagnskonstruktion under utveckling.

jag behöver diffen för att staga övre bakre bärarmsinfästning.

Tack för ditt tips om att göra ett löstagbart stag.

Vi kommer att göra en liknande konstruktion. Materialet tas bl.a ur ett ben till ett kontorsbord. Vi tror att vår bakvagn är tillräckligt torisionsstyv för att klara enbart bultning.Det har visserligen kostat några kilon extra men det tar vi på nöjeskontot. Bilder kommer senare.

Lör-söndagen har ägnats åt konstruktion och tillverkning av motorfästen. Bilderna kommer senare.

Svetsa och fräs

Antas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag tror det är bra att använda det bakre fästet(utan gummibussning) för det borde göra bakänden på bilen lite styvare.

På min bakvagnskonstruktion behöver jag diffen för att sträva upp de övre bärarmsfästena.

Jag ska svetsa fästena till diffen imorgon så då ska jag försöka ta lite bilder så blir det kanske enklare att förstå mina tankar.

Så här blev mitt diffäste.

Stöttan är gjord av ett ben till ett kontorsskrivbord. Iom att det är löstagbart kan jag få ut "diffklumpen".

Link to comment
Share on other sites

bild på min bakvagnskonstruktion under utveckling.

jag behöver diffen för att staga övre bakre bärarmsinfästning.

Eftersom det tycks vara omöjligt att bifoga bilder i detta forum så finns mina bilder på ett annat forum.

Hur jag löste stöttan till diffen kan du se här: http://groups.msn.com/Super7Karlstad/bilde...snw?albumlist=2

Stöttan är bultad för att vara löstagbar.

Det finns en del andra bilder också.

Efter kvällens mätningar och att ha gillrat upp rattstången så visar det sej att jag måste flytta pedalstället ca 2 cm in mot mitten. Livet är spännande!

Hustrun kallar projektet för min "älskarinna".

Det är otroligt vad kvinnor är kreativa!

Nåja,för att hon ska känna delaktighet ska hon få sy täckning över passagerarsidan och kapell.Fast hon vet ju inte om det än!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...