Jump to content

4-p bälte att använda ?


Recommended Posts

Vilka 4-p bälten använder ni ?

Jag behöver ett bälte som klara den nära fästpunkten i midjan (dvs att det går och spänna åt även om man sitter på golvet).

Gärna något med enklet midjelås.

Tacksam för tips för vilka bälten som fungerar.

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Jag har modifierade, avkortade lågprisbälten. Skall försöka byta ut dem mot sexpunkt snart.

Men försök att skaffa fem eller sexpunkt istället, eller kör med trepunktsbälten.

Att få fyrpunktsbälten att fungera utan att riskera underglidning/tarmmos är inte så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Sabelt 4-punkt från Rallyimport för ca 500:-/st i somras, de går att justera så att det fungerar med monteringen nära ryggen. (OBS bältet är för skruvmontering 7/16-20 som medföljer).

Dock märkte jag efter montering att de nedre fästpunkterna i mitt ST chassi sitter för långt bak (sitter vid bultarna för bakre bärarmarna), midjedelen tenderar att hasa upp på magen istället för över höftbenet, kan ju vara värt att tänka på för er som inte redan svetsat dessa fästen :( .

//Bernt

Link to comment
Share on other sites

Det är "altid" problem med att fyrpunktsbälten hasar upp över magen, eftersom "hängslena" ansluter mitt på bältet och tenderar att lyfta det, därför bör man ha nedåtgående rem/remmar som förhindrar att bältet dras upp på magen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Av egen erfarenhet vill jag varna för att använda 4p "Clubmanbälten", alltså typen där en axelrem är hopsatt med "halva" midjebältet och som låses med ett lås i mitten. Om man har ett sådant bälte och har fästet till axelremmarna nära nacken, vilket det troligen blir i en Seven, måste man dra åt axelremmarna efter det att man tagit det på sig ( = det måste släppas ut för att man skall få in armarna och få det över axlarna).

Om (när) man slår runt och hänger upp och ner så kommer man inte ur bilen om man inte först släpper ut axelremmarna, jag hängde så, upp och ner, och min första tanke var att öppna låset varvid all min tyngd hängde i axelremmarna, detta gjorde att jag inte nådde spännena och kunde släppa axelbanden.

Denna typ av bälten fungerar säkert i en standardbil där man fäster axelbanden i hatthyllan eller motsvarande och längden på axelbanden gör att de kan glida av axeln när man låser upp låset.

Jag kommer definitivt att se till att ha ett bälte med 4-6 separata remmar.

MVH

JEK

Link to comment
Share on other sites

borde det inte gå att lösa om man sätter fästena lite längre fram ??

så att nedre bälterna inte sträcks så mycket bakåt uten mera rakt ner ??

sedan finns det iof 5-6bälten att köpa till som extradel iaf till sabelt.. :) ( se bifogad bild...

Link to comment
Share on other sites

borde det inte gå att lösa om man sätter fästena lite längre fram ??

så att nedre bälterna inte sträcks så mycket bakåt uten mera rakt ner ??

sedan finns det iof 5-6bälten att köpa till som extradel iaf till sabelt..  :) ( se bifogad bild...

Jo, framflyttade nedre fästpunkter står på "att-göra-listan".

Tyvärr är Clubmanmodellen av Sabelts bälten försedda med "ECE-godkänt spänne", dvs vanlig svart dosa med röd knap :blink: , så möjligheten att koppla till en femte/sjätte punkt finns inte på dessa. Dock fungerar det på de "riktiga" racebältena som är FIA godkända...som är dyra...

Link to comment
Share on other sites

Om jag slår runt med min Locost är den nog färdigt ändå, spelar nog ingen roll vilka bälten jag har då.

Jag har satsat på trepunktare, fick dom av en vänlig själ här på forumet. Mest är för att det är lättare att ta på sig när man skall ner och köpa glass.

Har monterat dom med axelremmen inne från och ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...