riek Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 Jag vill visa någa bilder från dagens övningar. Det kom två chassin från Stuart Taylor samt lite annat smått och gott Först bilden på ett förmonterat chassi från ST som skall tävla i Locost serien nästa år. Snyggt och mycket jobb gjort.... Kostar förmodligen ca. 25.000 i denna status. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 22, 2005 Author Share Posted August 22, 2005 Här kommer en bbild på mitt chassi, något mer jobb kanske.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 22, 2005 Author Share Posted August 22, 2005 Bild på min motor, en Kjell Wallin Pinto med rally historik. Kent kam och Weber 48:or. Ingen R1:a för mig. En BDA kan vara en utveckling om jag får smak på tävlandet nästa år. Nu ska motorblocket målas orange och passas in i bilen. Sedan får Kjelle starta upp den ur sin törnrosa sömn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 22, 2005 Author Share Posted August 22, 2005 Scuttlen kan ge en hint om färgen på bygget. Instrumentbrädan är fejk, inte äkta kolfiber asså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 22, 2005 Author Share Posted August 22, 2005 Jag sålde bort de coilovers jag hade sedan tidigare, unu blir det justerbara AVO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 22, 2005 Author Share Posted August 22, 2005 Slutligen vill jag visa bromsoken fram. Bara att bulta på Tanus spindlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 22, 2005 Author Share Posted August 22, 2005 Min ram igen, missade att få med bilden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 ser snyggt ut!! :thumbup: :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 :thumbup: Ska bli intressant att följa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 :thumbup: Ska bli intressant att följa Jonte! Vi får väl sladda ut en kväll till Riek:en på en java...eller hur!! Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 23, 2005 Author Share Posted August 23, 2005 Ni är välkomna, Löfbergs Lila bilr det. Låt mig dock skruva nån vecka först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted August 23, 2005 Share Posted August 23, 2005 Lysande med satsningar på racing!! Vet ni om det är fler som planerar ställa upp nästa säsong? (Två chassin? är det en för gata och en för bana? :) ) //Bernt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 23, 2005 Author Share Posted August 23, 2005 Nja det första chassit är nog inte mitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted August 23, 2005 Share Posted August 23, 2005 Slutligen vill jag visa bromsoken fram. Bara att bulta på Tanus spindlar. vad är detta för ok? vad kostar dom vad har du köpt dom men framför allt vad väger dom :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 23, 2005 Author Share Posted August 23, 2005 Jag vet inte vad de väger, men de är jättelätta, helt i alu. Köpte med bilen från Stuart-Taylor. Ska enligt experterna vara bättre än Willwood, exakt hur kan inte jag formulera eller stå för. 325 pund inkl. klotsar för ett par. Hör av dig om du är intresserad jag kan nog fixa samfrakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 24, 2005 Share Posted August 24, 2005 Outlaw ligger i USa. Det kanske kan bli billigare att ta dom där ifrån. Med tanke på pundets usla läge Outlaw Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 Några nya bilder och korta rader som jag gärna vill ha synpunkter på..... 1. 4-länk stagens centrum i höjdled är 125 mm ovanför bordsskivan som ramen står på.... detta gör jag nu till centrum för bakaxel, drivaxel, kardanstång, huvudaxeln i växellådan och vevaxeln. Dvs. en rak linje genom hela bilen.... håller ni med? 2. spel mellan torpedvägg och kopplingskåpans bakersta kant blir 20 mm, är det för lite? 3. Oljetrådet choppar jag 32-33 mm så att det bygger 150 mm ned från vevaxelcentrum, exakt likadant som växellådans lägsta punkt... Håller ni med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 Ang utväxling etc. så har jag gjort följande analys. 1. Motorn skall maximalt varvas 7.000 varv men kanske 7.500 i starten då blir det följande 2. Varvtal Växel Slutväxel Diameter Hastighet 7500 2,04 4,125 0,595 100 7000 1,54 4,125 0,595 124 7000 1,21 4,125 0,595 157 7000 1 4,125 0,595 190 7000 0,87 4,125 0,595 219 3. sålunda letar jag efter en Taunus kombi baxaxel med 4,125 i 4. Notera den näst intill perfeka stegningen i Quaife drevsatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 slutligen undrar jag om den hydrauliska handbromsen skall sitta före eller efter reduceringventilen för bakbromsarna. någom som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 först och främst förminska bildernas storlek i stället för att bara dra ner kvaliten. sen en liten tanke är det inte klokt att ha motorn eller motorblocket i bilen vid montering av rattstången. lätt hent att den är i vägen när motorn ska i. hoppas du förstår hur jag menar. annars ser det riktigt fint ut. hur verkar kvaliten va på st chassiet och vad kostade ett kitt me frakt (för gatbruk). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 slutligen undrar jag om den hydrauliska handbromsen skall sitta före eller efter reduceringventilen för bakbromsarna. någom som vet? Behöver du verkligen bromsreduceringsventil till bakbromsarna? Jag kör med samma ok som dig (outlaw) och 8" trummor bak. bromsvåg och 0,700" huvudcylinder för bakkretsen och 0,625" för framkretsen. Fungerar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted September 9, 2005 Author Share Posted September 9, 2005 Behöver du verkligen bromsreduceringsventil till bakbromsarna? Jag kör med samma ok som dig (outlaw) och 8" trummor bak. bromsvåg och 0,700" huvudcylinder för bakkretsen och 0,625" för framkretsen. Fungerar! <{POST_SNAPBACK}> Vem vet? Det är tydligen bra att kunna finlira med bromsarna under ett lopp !! Förmodligen att kompensera för bränslemägd, däcktemperatur etc. När jag åkte rally så var det i praktiken onödigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted September 9, 2005 Author Share Posted September 9, 2005 Mitt locost bygge går mot ett highcost, jag handlar så att jag skäms! 1. Beg. minilite fälgar 15*8 2. Slutväxel 4,1 3. Tigerracing extraktor och slutrör 4. Har kört motor och vvx till ELWA 5. Har kört bakaxeln till Sellholm Monterar pedalställ (om och om igen) Svetsat fäste för hydraulisk handbroms Svarvat bussningar till rattstång SFRO är på ingång för att kolla på ramens svetsfogar. Vill köpa a. aeroscreen b. stolar med uttag på sexpunktsbälten c. metallomspunna bromsslangar Vill ha hjälp med I. Bocka burrör (vet ni någon som bygger rallybils burar i närheten av Köping?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 I. Bocka burrör (vet ni någon som bygger rallybils burar i närheten av Köping?) <{POST_SNAPBACK}> Prova med: Viby Racing i Eskilstuna AB - Eskilstuna Tel. 016-911 37 Inte så snabb på att leverera dock :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted September 15, 2005 Author Share Posted September 15, 2005 SFRO I är klar nu! Inga problem, fattas bara annat med så mycket "köpekager". Motorfästen målade Snart åker golvplåtarna dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 SFRO I är klar nu! Inga problem, fattas bara annat med så mycket "köpekager". Motorfästen målade Snart åker golvplåtarna dit. <{POST_SNAPBACK}> BILDER!!!! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted September 24, 2005 Author Share Posted September 24, 2005 Golvplåtar nitade ryggplåt i sittbrunnen nitad Torpedplåt, höger sittbrunn nitad bromsrör fram på platrs men inte klammrade. väntar på bakaxeln väntar på motorn bilder kommer. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted September 27, 2005 Share Posted September 27, 2005 Mitt locost bygge går mot ett highcost, jag handlar så att jag skäms!1. Beg. minilite fälgar 15*8 2. Slutväxel 4,1 3. Tigerracing extraktor och slutrör 4. Har kört motor och vvx till ELWA 5. Har kört bakaxeln till Sellholm Monterar pedalställ (om och om igen) Svetsat fäste för hydraulisk handbroms Svarvat bussningar till rattstång SFRO är på ingång för att kolla på ramens svetsfogar. Vill köpa a. aeroscreen b. stolar med uttag på sexpunktsbälten c. metallomspunna bromsslangar Vill ha hjälp med I. Bocka burrör (vet ni någon som bygger rallybils burar i närheten av Köping?) <{POST_SNAPBACK}> Pröva med KBT seafty i Köping ( Poppo) 0221-18566 Han bygger burar http://www.kbtsafety.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 nya bilder! pedalställ, kopplingswire vållar lite huvudbry...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 Scuttle med Luisi rattnav.. ratt kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 överblick från mitt råddiga garage.... ratten på väggen är en orginal Mota-lita från en E-type FHC jag hade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 Detalj på Taunus uprights med Outlaw bromsok och biltema bromsskivor. Nya lager och fräscht överlag. Lättare och kylda skivor får anstå, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 Sittbrunnen bakre del. Notera att jag missat att knäcka plåten i överkant, något jag får leva med. Blev livrädd först när bakaxeln inte centrerar i hålet men är lugnare nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 Atlas axeln med nya utväxlingen på plats. Har ni några bra råd på hur man klammrar bromrören på axeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.