Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vill visa någa bilder från dagens övningar. Det kom två chassin från Stuart Taylor samt lite annat smått och gott

Först bilden på ett förmonterat chassi från ST som skall tävla i Locost serien nästa år.

Snyggt och mycket jobb gjort.... Kostar förmodligen ca. 25.000 i denna status.

post-6-1124733397.jpg

Posted

Bild på min motor, en Kjell Wallin Pinto med rally historik. Kent kam och Weber 48:or. Ingen R1:a för mig. En BDA kan vara en utveckling om jag får smak på tävlandet nästa år. Nu ska motorblocket målas orange och passas in i bilen. Sedan får Kjelle starta upp den ur sin törnrosa sömn.

post-6-1124733646.jpg

Posted

Lysande med satsningar på racing!! Vet ni om det är fler som planerar ställa upp nästa säsong?

(Två chassin? är det en för gata och en för bana? :) )

//Bernt

Posted
Slutligen vill jag visa bromsoken fram. Bara att bulta på Tanus spindlar.

vad är detta för ok? vad kostar dom vad har du köpt dom men framför allt vad väger dom :whistling:

Posted

Jag vet inte vad de väger, men de är jättelätta, helt i alu. Köpte med bilen från Stuart-Taylor. Ska enligt experterna vara bättre än Willwood, exakt hur kan inte jag formulera eller stå för. 325 pund inkl. klotsar för ett par. Hör av dig om du är intresserad jag kan nog fixa samfrakt.

Posted

Outlaw ligger i USa. Det kanske kan bli billigare att ta dom där ifrån. Med tanke på pundets usla läge

Outlaw

Posted

Några nya bilder och korta rader som jag gärna vill ha synpunkter på.....

1. 4-länk stagens centrum i höjdled är 125 mm ovanför bordsskivan som ramen står på.... detta gör jag nu till centrum för bakaxel, drivaxel, kardanstång, huvudaxeln i växellådan och vevaxeln. Dvs. en rak linje genom hela bilen.... håller ni med?

2. spel mellan torpedvägg och kopplingskåpans bakersta kant blir 20 mm, är det för lite?

3. Oljetrådet choppar jag 32-33 mm så att det bygger 150 mm ned från vevaxelcentrum, exakt likadant som växellådans lägsta punkt... Håller ni med?

post-6-1125340965.jpg

Posted

Ang utväxling etc. så har jag gjort följande analys.

1. Motorn skall maximalt varvas 7.000 varv men kanske 7.500 i starten då blir det följande

2. Varvtal Växel Slutväxel Diameter Hastighet

7500 2,04 4,125 0,595 100

7000 1,54 4,125 0,595 124

7000 1,21 4,125 0,595 157

7000 1 4,125 0,595 190

7000 0,87 4,125 0,595 219

3. sålunda letar jag efter en Taunus kombi baxaxel med 4,125 i

4. Notera den näst intill perfeka stegningen i Quaife drevsatsen.

post-6-1125341249.jpg

Posted

slutligen undrar jag om den hydrauliska handbromsen skall sitta före eller efter reduceringventilen för bakbromsarna. någom som vet?

post-6-1125341384.jpg

Posted

först och främst förminska bildernas storlek i stället för att bara dra ner kvaliten.

sen en liten tanke är det inte klokt att ha motorn eller motorblocket i bilen vid montering av rattstången. lätt hent att den är i vägen när motorn ska i. hoppas du förstår hur jag menar.

annars ser det riktigt fint ut. hur verkar kvaliten va på st chassiet och vad kostade ett kitt me frakt (för gatbruk).

Posted
slutligen undrar jag om den hydrauliska handbromsen skall sitta före eller efter reduceringventilen för bakbromsarna. någom som vet?

Behöver du verkligen bromsreduceringsventil till bakbromsarna? Jag kör med samma ok som dig (outlaw) och 8" trummor bak. bromsvåg och 0,700" huvudcylinder för bakkretsen och 0,625" för framkretsen. Fungerar!

Posted
Behöver du verkligen bromsreduceringsventil till bakbromsarna?  Jag kör med samma ok som dig (outlaw) och 8" trummor bak. bromsvåg och 0,700" huvudcylinder för bakkretsen och 0,625" för framkretsen. Fungerar!

Vem vet? Det är tydligen bra att kunna finlira med bromsarna under ett lopp !!

Förmodligen att kompensera för bränslemägd, däcktemperatur etc.

När jag åkte rally så var det i praktiken onödigt.

Posted

Mitt locost bygge går mot ett highcost, jag handlar så att jag skäms!

1. Beg. minilite fälgar 15*8

2. Slutväxel 4,1

3. Tigerracing extraktor och slutrör

4. Har kört motor och vvx till ELWA

5. Har kört bakaxeln till Sellholm

Monterar pedalställ (om och om igen)

Svetsat fäste för hydraulisk handbroms

Svarvat bussningar till rattstång

SFRO är på ingång för att kolla på ramens svetsfogar.

Vill köpa

a. aeroscreen

b. stolar med uttag på sexpunktsbälten

c. metallomspunna bromsslangar

Vill ha hjälp med

I. Bocka burrör (vet ni någon som bygger rallybils burar i närheten av Köping?)

Posted

I. Bocka burrör (vet ni någon som bygger rallybils burar i närheten av Köping?)

Prova med:

Viby Racing i Eskilstuna AB - Eskilstuna

Tel. 016-911 37

Inte så snabb på att leverera dock :mad:

Posted

SFRO I är klar nu!

Inga problem, fattas bara annat med så mycket "köpekager".

Motorfästen målade

Snart åker golvplåtarna dit.

  • 2 weeks later...
Posted

Golvplåtar nitade

ryggplåt i sittbrunnen nitad

Torpedplåt, höger sittbrunn nitad

bromsrör fram på platrs men inte klammrade.

väntar på bakaxeln

väntar på motorn

bilder kommer.

:prop:

Posted
Mitt locost bygge  går mot ett highcost, jag handlar så att jag skäms!

1. Beg. minilite fälgar 15*8

2. Slutväxel 4,1

3. Tigerracing extraktor och slutrör

4. Har kört motor och vvx till ELWA

5. Har kört bakaxeln till Sellholm

Monterar pedalställ (om och om igen)

Svetsat fäste för hydraulisk handbroms

Svarvat bussningar till rattstång

SFRO är på ingång för att kolla på ramens svetsfogar.

Vill köpa

a. aeroscreen

b. stolar med uttag på sexpunktsbälten

c. metallomspunna bromsslangar

Vill ha hjälp med

I. Bocka burrör  (vet ni någon som bygger rallybils burar i närheten av Köping?)

Pröva med KBT seafty i Köping ( Poppo) 0221-18566

Han bygger burar

http://www.kbtsafety.se/

Posted

överblick från mitt råddiga garage....

ratten på väggen är en orginal Mota-lita från en E-type FHC jag hade.

post-425-1128362616.jpg

Posted

Detalj på Taunus uprights med Outlaw bromsok och biltema bromsskivor. Nya lager och fräscht överlag.

Lättare och kylda skivor får anstå,

post-425-1128362725.jpg

Posted

Sittbrunnen bakre del. Notera att jag missat att knäcka plåten i överkant, något jag får leva med.

Blev livrädd först när bakaxeln inte centrerar i hålet men är lugnare nu.

post-425-1128362830.jpg

Posted

Atlas axeln med nya utväxlingen på plats. Har ni några bra råd på hur man klammrar bromrören på axeln?

post-425-1128362914.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...