Jump to content

mc stötdämpare/ locost


Michael Th

Recommended Posts

Fråga har någon här byggt: seven med motorcykel stötdämpare och i sådant fall hur har ni löst det med den förhållandevis korta fjädrings vägen?? push rod / pull rod.. vagga med utväxling??!!

val av stötdämpare?? Yamaha R1???

alla synpunkter intressanta..

med väntan Michael

Link to comment
Share on other sites

hmm var på vallåkra träffen och där var en firma som sålde beg mc delar. då jag fråga om användande av mc stötdämpare till seven bygge så sa dom att dom sålt flera uppsättningar till seven byggare...vem då???

okey svante var en, men då han har sålt dom vidare... det borde finnas fler, eller är jag den ende som försöker hitta alternativ???

mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

Hej!Om du skall använda Mc dämpare,så får du ha mycket lutning på dämparna.Det behövs också därför att fjädrarna är hårda.Vi talar om singelmonterade bakdämpare.

Om du har lutning blir den effektiva fjädringsvägen llängre,samt att du kan trycka ihop de hårda fjädrarna.

Personligen skulle jag köpa GAZ dämpare för Locost.Billiga och verkar bra.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag köpa GAZ dämpare för Locost.Billiga och verkar bra.

mvh pixbo 

Jag skulle nog oxå köpa "riktiga" dämpare. I slutändan blir det nog billigare än att expeimentera med mc och vinklar. AVO, SPAX och liknande kostar "bara" 5000-7000 för 4 inkl fjädrar från England, så varför inte????

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en uppsättning av fleninge mc-skrot... har sålt dom vidare för det var för svårt att få tag på mjukare fjädrar. De dämparna var från en CBR900RR och väldigt fina 320mm långa hål till hål. När jag hade dom på min bil så lyckades jag inte åstadkomma någon nerfjädring ens om jag stod och hoppade på nosen..

Link to comment
Share on other sites

hmm...verkar som det inte blir push/pull rod fjädring på min seven... var och kikade på engelska lokost forumet... och hittade en del bilder på olika konstruktioner... men då det innebär ganska så mycket förstärkningar av schassiet =markant viktökning för att hantera dom högre krafterna + mera saker som kan krångla och bli utslitna..+ osäkerheten om man får till det med lagom fjädring... jag släpper nog det och satsar på konventionella dämpare...

kanske är fegt att tänka så...men hellre lat än dum :D

tack för att ni svarar

mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...