Jump to content

Kan man använda sig av en....


mitche

Recommended Posts

....gammal Ascona A -75?

Jag har nämligen en sådan som står.

Den är inregistrerad och allt är i sin ordning, istället för att skrota den borde man väl kunna ha den som bas

till ett ev. locost bygge?

Vad säger Ni, är det möjligt?

Mvh

Mikael

Link to comment
Share on other sites

Hej!I mitt Locost-huvud,där man tar vad man har,syns det mig perfekt.Vissa saker som kollapsbar rattstång(om den inte har det?) kan ju köpas på skroten.Du har ju i vilket fall en del användbara delar.

-motor

-bromsar

-spindlar mm.

Kör hårt!

mvh pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Framspindlarna på Asconan har inte så lyckade mått. Avståndet mellan spindelcentrum och nedre fästets undre kant är ca 30 mm kortare än Taunusens. det gör att undre bärarmen måste fästas 30 mm högre upp i chassit för att få samma rideheight som med Taunusspindlar.

Bara så du vet.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

A-asconans spindlar är i det närmaste perfekta. Dels så slipper man ha Taunusens extrema styrradie, dels får man ner RC en bra bit då man vinklar om de undre bärarmarna.

Jag anser att A-asconan förmodligen är en i det närmaste ideell donatorbil, omn man inte har något emot den tunga svaga maskinen, och den lite klena fyrväxlade lådan.

Bygger man med Asconans upphägning av bakaxeln så borde det heller inte vara några problem att använda Asconans stötdämpare och fjädrar bak. Så sparar man in kostnaderna för två coilovers.

Det blir ju ingen racingbil, men förmodligen en billig, trevlig glassätarbil.

En annan bil som vore lika lyckad är Kadett C då den har i princip samma geometri som A-Asconan, men med lättare drivlina.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
A-asconans spindlar är i det närmaste perfekta.  Dels så slipper man ha Taunusens extrema styrradie, dels får man ner RC en bra bit då man vinklar om de undre bärarmarna.

Vad är det som gör att Asconans spindlar har mindre sryrradie? Har de mycket mer SAI än Taunusspindlarna, eller är det mycket mindre avstånd mellan navet och "styraxeln" (om du förstår vad jag menar)?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...