mitche Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 ....gammal Ascona A -75? Jag har nämligen en sådan som står. Den är inregistrerad och allt är i sin ordning, istället för att skrota den borde man väl kunna ha den som bas till ett ev. locost bygge? Vad säger Ni, är det möjligt? Mvh Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 Hej!I mitt Locost-huvud,där man tar vad man har,syns det mig perfekt.Vissa saker som kollapsbar rattstång(om den inte har det?) kan ju köpas på skroten.Du har ju i vilket fall en del användbara delar. -motor -bromsar -spindlar mm. Kör hårt! mvh pixbo :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 Framspindlarna på Asconan har inte så lyckade mått. Avståndet mellan spindelcentrum och nedre fästets undre kant är ca 30 mm kortare än Taunusens. det gör att undre bärarmen måste fästas 30 mm högre upp i chassit för att få samma rideheight som med Taunusspindlar. Bara så du vet. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 22, 2005 Share Posted August 22, 2005 (edited) A-asconans spindlar är i det närmaste perfekta. Dels så slipper man ha Taunusens extrema styrradie, dels får man ner RC en bra bit då man vinklar om de undre bärarmarna. Jag anser att A-asconan förmodligen är en i det närmaste ideell donatorbil, omn man inte har något emot den tunga svaga maskinen, och den lite klena fyrväxlade lådan. Bygger man med Asconans upphägning av bakaxeln så borde det heller inte vara några problem att använda Asconans stötdämpare och fjädrar bak. Så sparar man in kostnaderna för två coilovers. Det blir ju ingen racingbil, men förmodligen en billig, trevlig glassätarbil. En annan bil som vore lika lyckad är Kadett C då den har i princip samma geometri som A-Asconan, men med lättare drivlina. Edited August 22, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 A-asconans spindlar är i det närmaste perfekta. Dels så slipper man ha Taunusens extrema styrradie, dels får man ner RC en bra bit då man vinklar om de undre bärarmarna. <{POST_SNAPBACK}> Vad är det som gör att Asconans spindlar har mindre sryrradie? Har de mycket mer SAI än Taunusspindlarna, eller är det mycket mindre avstånd mellan navet och "styraxeln" (om du förstår vad jag menar)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Skilnaden ligger inte i spindelaxellutning, utan att de saknar Taunusens extrema ofset i navet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rallyelwood Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Tänk också på att motorn måste klara 1989-års avgaskrav! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 Tänk också på att motorn måste klara 1989-års avgaskrav! <{POST_SNAPBACK}> :blink: :blink: :blink: ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 Skilnaden ligger inte i spindelaxellutning, utan att de saknar Taunusens extrema ofset i navet. <{POST_SNAPBACK}> Det är väl inte riktigt rätt vad avser amatörbyggda fordon! m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 Hej!Bara CO-halten är krav idag. mvh pixbo ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.