Sunken Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Är ny intreserad, och har några funderingar kring problemet med backväxel med en bil med MC-motor. Att köpa en back transmition för 13kkr och något billigare i UK tycker jag är lite onördigt dyr. Skulle det fungera att anväda en M40 Volvo låda i stället? Backväxelen när man backar och fyrans växel när man kör framåt (utväxling 1:1). Förlusterna i M40 lådan antar jag är små på fyrans växel! Eller är jag helt ute och cyklar? Finns det andra lösningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Krans i någon ände av kardanen + lämplig startmotor är en vanlig lösning. Fördelarna framför mer "uppenbara" lösningar är att det blir billigt, och att man slipper effektförlust p g a extra låda och ev. extra kardan. (Startmotorn har ju ingen inverkan på drivlinan när man inte använder den...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Detta är ngt, som jag funderat på! :blink: Man borde kunna "rensa" lådan på de växlar man inte behöver, problemet är kanske den ingående axeln som normalt får styrning i vevaxeln! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunken Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 På äldre M40 eller M30 lådor -66 är splines lika på ingånde axel (från lamel) som den utgånde. Alltså kan man använda samma medbringarn på båda sidorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 När jag tittade på locost serien förra året så berättade Rune Ness att en av bilarna som tävlade med MC motor hade detta arangemang en gamal volvolåda enbart för att få back. Bygg väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 En M40 är förhållandevis tung iom. att den har gjutet hus. även om man tar ur bottenstock och svarvar hylsor till ersättning för drev på primäraxeln. de nyare lådorna har alu. hus som t.ex. M47 och de väger mycket mindre. man kommer behöva en ombyggd lagring på ingående axel, det tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 En bekant till mig tog innanmätet från en M46 och satt i ett aluhus från M47 för att spara vikt på en VOC-bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Hej på min bil sitter det en torkar motor från en volvo det funkar men det går inte fort,jag rullar oftast bilen i stället för att backa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Jag har sett backningskitt till vissa 4-hjuliga motorcyklar, kanske kan vara nått att kolla upp? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Volvo M40 kasse går veldig bra. Jeg hadde det de to første årene jeg kjørte race. På en race bil er den for tung, men på en gatebil er det en helt ok løsning. Pakkboksen i forkant må byttes med en som er lang og har et støttelager i front. Laget en selv den gang jeg brukte det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sergmo Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 Hej! Var kan jag få tag i kransen till karfdan axeln om jag ska skall fixa back med ex startmotor?? :wacko: MVH Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Jag hade själv tänkt köra med M40 lösningen som backväxel. Jag har dock fått tag på en Quaife back till vettigt pris så jag har en frisk M40 låda till salu om är sugen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gabbes Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Jag har elektrisk back på min med R1 motor. Jag har använt en sk "ministarter" från en Cheva V8 samt svarvat ett drev som sitter framför medbringaren till kardanen på växellådan/motorn. Adderade totalt cirka 3 kilo på bilens vikt. Mekanex i Solna har massa olika drev med olika antal kuggar och delning mellan kuggarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Intressant. Hur stort drev kör du med? Hur fort rullar bilen med hjälp av backen? Cheva V8 säger du. Har du närmare info? Man vill inte sitta där med en motor som går åt fel håll... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atorp Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Tja Sunken Sök på Elback så får du fram bilder på hur den funkar. Den sitter monterad i min bil. Har fler bilder om du önskar. Mvh Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Startmotor att rekomendera är en sk superstarter til tex cheva, mycke stark sak och liten eftersom den har utväxling. Kan köpas tex hos Hansen racing eller Persåkers speedshop. PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Thornads tråd. På en av bilderna i inlägget Postat 25 12 2009 - 23:33 syns hur han tillverkat sin backväxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.