Jump to content

Montage av diff


Antas

Recommended Posts

Håller på att montera en Scorpiodiff i ett McSorley 4+442-chassi.

Läste någonstans att det ska vara en liten vinkel mellan diffen och kardanaxeln. Jag antar det beror på att nållagren i knutkorset ska rotera och ändra läge för jämnt slitage.

Hur stor/liten ska vinkeln vara?

Ska drivaxlarna vara 90 grader i horisontalplanet i förhållande till kardanaxeln? Går det att ha drivaxlarna lite vinklade framåt(dvs diffen monterad längre bak)? Hur är det med vinkeln i lodplanet på drivaxeln vid obelastad/belastad bil?

Hur många fästpunkter bör man ha mellan diff och chassi? Måste man använda fästet längst fram, längst ner. Om jag använder det tycks diffen komma tämligen långt bak och jag får då drivaxlarna lite vinklade framåt dessutom blir det mycket svårt att fästa bultarna. Vi har fått indikationer på att man även bör använda övre fästet på bakgaveln. Råd och synpunkter på typ och konstruktion?

Hur högt från chassits nedre plan ska mittpunkten på diffens medbringare mot kardanen sitta,dvs hur högt/lågt ska diffen monteras?

Link to comment
Share on other sites

Det är vanligt på produktionsbilar att drivaxlarna pekar både i längsled och i höjd. ofta är hjulcentrum lägre än diffcentrum.

Men det är en fördel att ha drivknutarna så rakt som möjligt.

Läste om en som kör rivstartstävlingar med volvo 360 som upplevda att drivknutarna håll bättre sedan han sänkt bilen, så drivaxlarna blev närmare horizontella.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!

Jag har just kommit in efter att ha mätt och mätt och mätt.

Som tur är har vi kvar bakvagnen intakt från Scorpion.Genom att mäta på den fick jag fram hur diffen ska sitta i sidled så att hjulen hamnar på samma avstånd från chassit. Verkar som om det går att få drivaxlarna horisontella och vinkelräta mot kardan. Men,hur är det med vinkeln på medbringaren kontra kardan?

Bakvagnen blir en kopia på Tiger Avon som vi kopplar till McSorley`chassi.

Ja,vi vet! Det förefaller vara många som har synpunkter på Tiger Avons IRS! Vi tycker dock att boken innehöll de bästa ritningarna.

Synpunkter och erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Du kommer att ha en kortad kardan,förmodar jag?Det är riktigt att det skall vara en vinkel på kardanen,upp till 7 grader är okej.Men,det viktigaste är att medbringare v-låda är parrallell med medbringare diff.

Monterar du motorn i våg,skall pinjongen vara i våg.Du kan luta motorn om du även lutar diffen.

Eftersom kardanen blir kort,ca 1 meter,kan du inte få till så mycket lutning.Man vill ju ha motorn så låg som möjligt.

Jag försköt min motor 3 cm åt höger,för att få lite vinkel på kardan samt att få bättre viktfördelning.

Nu har jag inte vägt bilen ännu,så om det var en snilleblixt vet jag ej ännu.

Teoretiskt är det bäst med horisontella drivaxlar i körhöjd.De lagren tar inte skada av att jobba på det sättet.

Jag kör med Scorpions delar,fast deDion,det var enklare.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Jag har också utgått från Tiger när jag ritade min bakända, diffen har jag skruvat i samma hål som i boken plus ett extra stöd längst upp i bakändan, kolla på Roadsters hemsida där finns bra bilder bland byggbilderna.

Jag har ritat egna hubbar som är kraftigare än Tigerns, dessutom har jag satt unibolts i hubben vid alla fyra fästpunkterna, det borde göra det lättare att ställa vinklarna tycker jag.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...