Jump to content

Chassi problem


ReDDeviL

Recommended Posts

Håller på med bakdelen av ramen nu och stött på ett problem, kanske bara jag som har detta problem men jag lyckas då inte lista ut riktigt vad han menar, redan gjort om fler tidigare saker som jag gjort fel och orkar inte göra samma sak igen så frågar istället :)

Iallafall..

i boken "Build your own sportscar and race it!" på sida 51 står måttet Y (813 mm) och måttet V (965 mm), problemet här ligger i att om jag svetsar på V så kanterna ligger rätt så finns det inte en chans att Y kommer att passa, en rejäl bit som fattas, då tänkte jag, menar han att man ska böja in RU2 så måttet Y passar, men gör det jag det så stämmer inte ritningen i boken MEN tittar jag på hans bild som han har tagit så tycker jag det ser ut som det sluttar innåt. Hur har ni gjort?

Andra problemet bak som kan bero på det övre problemets lösning handlar om sida 51 igen och mått W2, enligt ritningen ska den gå parrallelt med RU2 och upp MEN på sida 54 om man tittar på illustrator bilden så ska W2 sitta längre in upptill än vad det ser ut att vara på sida 51. Samma sak med hans bild han har tagit, den stämmer överrens med sida 54 men inte sida 51?

Hoppas ni förstår min krångliga förklaring :) Uppskattar all hjälp jag kan få

MvH

//Henke :blink:

Link to comment
Share on other sites

Känns som om Y måttet är fel jag körde efter McSorley Y=914 mm och det funkade fint

Ang W2 så tycker jag att ritningen stämmer, men jag kanske missuppfattar nått.

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Känns som om Y måttet är fel jag körde efter McSorley Y=914 mm och det funkade fint

Ang W2 så tycker jag att ritningen stämmer, men jag kanske missuppfattar nått.

H Janne

Tackar..

Då är det det som är felet med Y måttet, för jag mätte lite grovt och fick fram 915 mm men vågade inte såga ut den biten ifall jag hade fel, börjar få ont om stål.. Dum som jag va så sågade jag ut 813 mm måttet så ;)

då är det W2 som jag fort. inte fattar bara, vad jag har listat ut så är den plattan som ska svetsas på, uppe på ramen där W2 går in, ska vara 102x102 mm och om jag sätter W2 parrallelt med RU2 så hamnar W2 ungefär 50 mm från kanten, men enligt bilden borde den isf. hamna 102mm från kanten..

Mått fel?

Edited by ReDDeviL
Link to comment
Share on other sites

Men jag är nog fortfarande borta, RU2 är väl en av bakdelens bottensträvor medans W2 ansluter till bakre änden av RU2 och går upp till stötdämparfästet, hur får du det till parallelt, det är ju säkert 45° vinkel mellan dom?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Men jag är nog fortfarande borta, RU2 är väl en av bakdelens bottensträvor medans W2 ansluter till bakre änden av RU2 och går upp till stötdämparfästet, hur får du det till parallelt, det är ju säkert 45° vinkel mellan dom?

H Janne

exakt.. Lite svårt att förklara.. Dom sitter ju med nästan 45° graders vinkel uppåt, men parrallelt vågrätt, hänger du med nu hur jag menar?

Link to comment
Share on other sites

ok nu är jag nog med!

Jag satte inte mina parallellt utan W2 lutar lite innåt, sen vet jag inte om det är rätt(rätt enl. McSorley) men staget träffar två knutpunkter i alla fall.

Tanka hem ritningen om du inte har den redan!

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...