Jump to content

Ännu en Locost påbörjad


Micra

Recommended Posts

Tänkte visa upp lite bilder. Började bygga i förrgår så än ser det inte mycket ut för världen, men vänta bara...:)

DSCF0516.jpg

Var på Biltema och köpte lite prylar. Rören kapas med deras geringssåg för 199:-. Erkänner att en bandsåg hade suttit fint...Ett garage utan en massa skräp i hade också suttit fint.

DSCF0518.jpg

Bygget är i gång! La ut en 22 mm spånskiva för att få ett plant underlag att jobba på. Rören köpte jag på Nillson & Luthman i Södertälje hamn. Fick alla rör som behövs för 1650:-, snyggt tillkapade i tvåmeterslängder.

DSCF0520.jpg

Nosen klar. 76 mm-offsetmåttet till jiggen löste jag genom att stapla upp tre 25 mm-rör och en stålskala. Gillar såna lösningar skarpt...:D

Edited by Micra
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut :)

Gissar på att du går efter boken, har du läst under FAQ om måttändringarna? Har kommit lika långt som dig, kanske lite längre men inte många timmars arbete, läste i FAQ delen att man skulle ändra 76 mm måttet (nosen) till 100-110 mm för att det skulle funka lättare sedan.. Kanske är jag som missuppfattat och behöver göra om ;)

Tänkte iallafall bara påpeka det.

Tumme upp!

Edited by ReDDeviL
Link to comment
Share on other sites

Hej!Ser väldigt bra ut.Gör bara inte som jag,utan vänta LÄNGE med att sätta fästena för övre bärarmarna.Bestäm var du skall ha styrväxeln,sätt de nedre först,försök mäta in var du har ca.7 graders lutning på spindeln(vinkel mellan centrum övre/undre bärarm),därefter sätter du fästena för de övre.Då blir det bra!!Tänk också på att den övre bärarmen skall luta upp från inre fästet sett framifrån med spindeln monterad.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Jepp, bygger efter boken i stort sett. 110 mm...är det för montaget av noskonen eller?

http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=23&t=999

Där står det.. Vad jag har uppfattat det som så är det noskonen, att den ska luta bakåt 100-110 mm istället för 76 mm som står i boken för att castor vinkeln är fel.

Fråga:

Jag har hört att det ska finnas fel i ritningen på ramen i Boken? Är det sant? I så fall var?

Svar:

Det finns några fel i boken som har beskrivits flera ggr förut på listan, de flesta undviker du med McSorelys ritningar.

Det vanligaste:

Över A-armen enligt boken ger en castor på under 3 inte 5.7 som angets. Enklaste åtgärden är att dra övre fästena 20mm bakåt. Men då hamnar det främre fästet långt ut på röret, FA och FB bör alltså luta mer bakåt och J vara lite kortare. Måttet 76mm (sid 49, 51 o 52 2:a uppl.) bör alltså var runt 100 - 110mm. Vet inte om McSorley har fixat det här.

Och om du ändå ska ändra: Bokramen är låg, lite lägre än orginal Lotus-ramen faktiskt, en del har problem att få in fötterna. Så några cm extra på höjden gör inget. Bilens total höjd ökar ju inte men den blir bekvämare.

Link to comment
Share on other sites

Boken finns ständigt vid min sida...:)

Har inte så mycket att berätta för tillfället, har satt dit lite fler rör och helsvetsat här och var:

DSCF0525.JPG

Allt ser förbannat skevt ut på bilderna! Så inte fallet i verkligheten...inte lika mycket i alla fall.

Edited by Micra
Link to comment
Share on other sites

ser riktigt najs ut..  :thumbup:

Jorå det står still just nu, behöver en motor och växellåda för att fortsätta samt lite mer rörstål.. Har du provat hur din motor ska sitta m.m. ? Jag vågar inte göra för mycket av kardantunneln ifall det inte alls stämmer sen med växellåda, motor, bakaxel

Link to comment
Share on other sites

ser riktigt najs ut..  :thumbup:

Jorå det står still just nu, behöver en motor och växellåda för att fortsätta samt lite mer rörstål.. Har du provat hur din motor ska sitta m.m. ? Jag vågar inte göra för mycket av kardantunneln ifall det inte alls stämmer sen med växellåda, motor, bakaxel

Vet inte ens vad jag ska ha för drivlina än. Kommer inte att bygga kardantunneln innan jag bestämt det. (Jag ska inte helsvetsa fast H-rören). Hade tänkt skaffa en Sierra som donatorbil, men det hade varit så enormt mycket lättare med stel bakaxel...:whistling:

Link to comment
Share on other sites

Snart läge för den obligatoriska "prova körställningbilden"  :D  :D

(då vet man att man är på G)

Tja bara man inte lägger in den den som avatar på rejsa så är det ju OK ...... ;)

Jag har faktiskt sett någon göra det (tro´t eller ej).... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Snart läge för den obligatoriska "prova körställningbilden"  :D  :D

(då vet man att man är på G)

Tja bara man inte lägger in den den som avatar på rejsa så är det ju OK ...... ;)

Jag har faktiskt sett någon göra det (tro´t eller ej).... :whistling:

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bygget går långsamt då jag inte fått tag på en bakaxel än. Jag har i alla fall gjort klart stötdämparfästena:

Dscf0547liten.jpg

Fråga: Hur har ni gjort för att bocka fästena till framarmarna (de U-formade)? Boken beskriver förfarandet med ordet "make"... :blink:

Om det finns någon byggare i Stockholm som behöver tremillimeters plåt så kontakta mig, råkade köpa 2m^2 och det verkar inte gå åt så mycket...

Edited by Micra
Link to comment
Share on other sites

Bygget går långsamt då jag inte fått tag på en bakaxel än. Jag har i alla fall gjort klart stötdämparfästena:

Dscf0547liten.jpg

Fråga: Hur har ni gjort för att bocka fästena till framarmarna (de U-formade)? Boken beskriver förfarandet med ordet "make"... :blink:

Om det finns någon byggare i Stockholm som behöver tremillimeters plåt så kontakta mig, råkade köpa 2m^2 och det verkar inte gå åt så mycket...

Jag köpte mina färdiga av DD7Tomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...