Jump to content

Bultar mellan kardan och diff


Ingenjören

Recommended Posts

Tjena alla.

Monterade i går i den kortade kardanen som var det enda som fattades innan jag kan påbörja mina startförsök/provkörningar. Men precis som allt i detta bygge så var det något som krånglade.

Bultar till att fästa kardanen mot diffens medbringare saknades givetvis så ner till affären rännde jag och skaffade nya M10-bult. Passade gjorde de då rakt inte :( .

Är det någon som vet vilken typ av gänga som hålen i medbringaren har?

Nu sitter kardanen med 4st M8-bult med muttrar på baksidan. Det känns lite i klenaste laget eftersom hardyskivan vid växellådans utgående axel sitter med 6 stycken M12. Är det specialbult till detta?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

För mig att det är special,gängan är m10*1 och dom kostar ca 10 kr styck på ford.

Prutade du då du fick dom för 10kr??? mina 4 gick på 84kr.. snuskigt dyrt...för 4 bultar.

Å andra sidan beställde ja jågfartsmunstycke till mina förgasare för 480kr och det är bara 4st mässingsbitar... :(

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Köp rätt kvalitet på bultarna bara! Här hemma var det en "rally entusiast" som satte dit 8.8 kvalitet. Han kom inte specielt långt innan bulten hade skuvats av och kardanen åkte i backen!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...