Michael Th Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 jo... vad tycker ni talar för hängande resp.stående pedaler ergonomi vikt pris fastsättning funktion??? gärna mera synpunkter det jag vill ha är lätta och funktionella men inte high kost.. använder båda modeller i mina bilar.... men e lite kluven :blink: jag e ju bara mäniska så det e inte lätt, och mina hundar ger mig inga svar :Hmm: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 Jag tycker att det blir bättre körkänsla med stående pedaler. Med hängande pedaler får man däremot mer plats vid golvet så att man kan vila trötta fötter. Kan ju vara bra i en trång bil. Troligtvis blir det mer lättmekat också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 en fördel som jag kan tänka mig är att man lättare kan göra stående justerbara.. om man nu tycker det är en fördel.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted August 3, 2005 Share Posted August 3, 2005 Alla räserbilar har ju stående pedaler ;) Sen tycker jag personligen att det blir snyggare med stående, så slipper man lådan med grejor mot "torpeden" Men om man ska bygga justerbart pedalställ som jag har sett några gör, då är det nog lättare med hängande. Dock så ger ju stående lägre tyngdpunkt... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 3, 2005 Share Posted August 3, 2005 Dock så ger ju stående lägre tyngdpunkt... :P Detta borde ju absolut fälla avgörandet :lol: :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted August 3, 2005 Share Posted August 3, 2005 Om man vill vara lat så finns det rätt så mycket hängande pedaler att hämta på skroten..... Brukar inte vara nå´n större rusning efter dem heller...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 3, 2005 Author Share Posted August 3, 2005 hmm tackar för detta.. det om låg tyngdpunkt... hmm min beach buggy har det oxå, så detta om sportbilar stämmer nog, då det ju var Ferdinand P. som hitta på bubblan :D :D jag får klura vidare...men kom gärna med fler synpunkter... mvh michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cpt Tuttle Posted August 5, 2005 Share Posted August 5, 2005 Och jag som byggde om från stående till hängande i PV:n... :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 då jag själv först byggt hängande pch sedan kastat ut dem..... här är mina top tio pukter ++ 1. Om du har plats för stående bygg sådana ( i första skottet hade jag en turbo där så det gick inte ) 2. redan nämmt lägre tyngdpunkt ( även om det kanske bara är i teorin det lilla märks) 3. du slipper bygga en låda runt de hängande pedalerna och allt blir "platt" ovan till, det går att göra enklare lådor inbillar jag mig där nere (antagligfen vill du ju ha dem på insidan torpeden) 4. Du slipper trilskas med ratt stången ( í mitt fall ville broms pedalen och ratt stången vara på samma ställe) 5. plats ! i mitt fall visade det sig att det var lättare att förlänga ben utrymmet genom att flytta fram hela paketet lite framför torpeden där nere, är man lång tar görna hangande pedaler i torped en uppifrån' 6. De mesta "rikriga " sport bilar har stående, skall enligt okänd källa göra de sk "tå" "häl" grejen lättare. 7. det finns många fina ritningar på nätet eller kopiera ett ap-racing ställ i plåt = enkelt 8. I mitt fall tog huvudbroms cylinfrarana med bromsvär i huv lijen med några mm 9 . ..... -- 1, i min nuvarande lek bil har jag stående och det fungerar utmärkt, så rent funktionellt så blir det nog bra?? ( speedster) 2, Har du inte plats pga grenrör eller motor så finns det ju inget att fundera på, man skall ju inte värma bromvärska i onödan --> hängande kommer inte på mera nu ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 (edited) jag bygger också med stående pedaler... största anledningen är platsbristen.. hade fått skruva bort ena förgasaren för att fylla bromsvätska om jag hade valt hängande, samt att rattstången och bromspedalen ville vara på samma ställe. får väl se hur de funkar med stående men de ska nog inte vara några större problem Edited August 7, 2005 by Mathias78 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 7, 2005 Author Share Posted August 7, 2005 älskar detta forum :D Klockrena svar utan vänta.. e på semester på Gotland och sedan går jobbet igång :D det blir som sagt innan ett bokschassie lätt bygge troligen de dion eller lätt stel axel suzuki swift 1,3 16 brokland rutor egna enkla säten... lätt enkelt och biligt... 8 tumm breda 13 JP fälgar väntar och en uppsättning 7'15 205 50 landsvägs kringlor... rattstång triumph herald (lätt) pedaler STÅENDE .. och nu vet jag inte mera... bilder så fort det finns möjlighet.. :D mvh michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Med stående pedaler får du en pedalrörelse som harmonierar med fotbladets rörelse (fotbladet är ledat nere vid golvet nånstans). Med hängande så kommer pedalen att röra sig uppåt medans trampdynan rör sig neråt. Med hängande (koppling) har du möjlighet att stoppa futen under kopplingspedalen vid landsvägsåka, mycket värt anser jag, som körde närmare 100 mil förra veckan. Beroende på om man vill ha en plåt som styvar upp framför pedalerna eller inte (ger ganska mycket vridstyvhet åt chassiet) så tycker jag det verkar enklare att göra hängande pedaler justerbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.